Kursplan för

Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi i öppenvård, 22,5 hp

Theme Healthcare - Physiotherapy in Primary Care, 22,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2020.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT17 , VT18 , HT18 , VT19 , HT20
Kurskod
1FY038
Kursens benämning
Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi i öppenvård
Hp
22,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Fysioterapi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2017-04-25
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2020-04-03
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2020

Särskild behörighet

För att vara behörig till kursen Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi i öppenvård skall alla kurser i termin 1- termin 3 (90 hp) vara godkända. I termin 4 skall Tema hälso- och sjukvård - Medicinska ämnen 2 (7,5 hp), Tema Intervention - Fysioterapi 4 (4,5 hp) samt Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi för barn och äldre (10,5 hp) vara godkända.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursen syftar till att utveckla en självständig och breddad professionell kompetens, genom att integrera och tillämpa ett evidensbaserat arbetssätt i mötet med patienter samt i inter-professionell samverkan i en öppenvårdskontext.

Lärandemål
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • Planera, genomföra och utvärdera fysioterapeutiska interventioner utifrån principerna om evidensbaserat arbete avseende hälsa-ohälsa och arbetsmiljö för individer och grupper.
  • Tillämpa nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder samt arbetsmiljö- rekommendationer för individer och grupper.
  • Tillämpa beteendemedicinska principer för att stödja individer till eget ansvar för hälsa med avseende på primär- och sekundärpreventiva åtgärder.
  • Arbeta utifrån yrkesetik samt professionellt förhållningssätt i mötet med patient/klient/anhöriga och övriga i ett interprofessionellt team för att uppnå ett fungerande samspel/samarbete.
  • Agera med hänsyn till smärtans komplexitet i bemötandet, undersökningen och interventionen av patienter med olika former av smärttillstånd och funktionsnedsättningar.
  • Motivera kliniska beslut utifrån ett kliniskt resonemang med fysioterapeutiskt perspektiv.
  • Självkritiskt identifiera behov av kompetensutveckling och reflektera över eget förhållningssätt och egna värderingar i relation till utfört arbete.

Innehåll

Kursen består av 2 moment:

Fysioterapi i öppenvård, 10.5 hp

Betygsskala: GU

Förberedelse inför klinisk utbildning med fokus på fördjupning och självständigt arbete i öppenvården. Fysioterapeutisk undersökning, bedömning och behandling vid funktionsnedsättning i rörelsesystemet, vid psykisk/psykosomatisk ohälsa samt vid olika typer av smärttillstånd. 

  • nationella riktlinjer
  • fördjupad samtalsmetodik
  • undersökningsmetoder
  • behandlingsmetoder
  • kliniskt resonemang

Arbetsmiljöns betydelse för olika aspekter på hälsa i ett individ-, grupp- och befolkningsperspektiv

  • riskanalys samt åtgärder som syftar till att förbättra arbetsmiljön

Verksamhetsintegrerat lärande, 12.0 hp

Betygsskala: GU

Verksamhetsintegrerat lärande (VIL)

Klinisk utbildning med fokus på att utveckla självständighet i fysioterapeutisk undersökning, bedömning och behandling i öppenvård, verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

  • Integrera och tillämpa fysioterapeutiska kunskaper, färdigheter och yrkesetiska principer i möte med patienter i öppenvård och med samverkan i interprofessionellt team och andra aktörer relevanta för patientens rehabilitering

Arbetsformer

Utbildningen under kursen är till största delen förlagd till en öppenvårdskontext med patienter/klienter. Teoretisk kunskap och professionellt förhållningssätt integreras med praktiskt kliniskt arbete. Innan och parallellt med VFU förekommer lärandeaktiviteter. Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, demonstrationer, seminarier, fältstudier, litteraturstudier, peer-learning och metodikundervisning med och utan patienter. Studenterna förväntas fördjupa sig i egna studier under den kliniska kursen. Den verksamhetsförlagda utbildningen med egna patienter kommer att erbjudas på olika öppenvårdskliniker.

Obligatoriska  utbildningsinslag är:

  • närvaro vid den verksamhetsförlagda utbildningen
  • närvaro vid praktiska och teoretiska patientfallsseminarier
  • interprofessionell lärandeuppgift (IPL) under VFU
  • fältstudiedag på annan öppenvårdspraktik (peer-learning)

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Kursen examineras enligt följande:

Moment 1 - Fysioterapi i öppenvård

  • skriftlig och praktisk examination

Moment 2 - Verksamhetsintegrerat lärande

  • VFU, en bedömning av studentens kunskaper, färdigheter avseende problemlösningsförmåga, undersökning, behandling, kommunikation, dokumentation, samverkan, förhållningssätt och säkerhet i det kliniska arbetet med patienter genomförs.
  • Skriftlig patientfallsrapport samt muntlig presentation av patientfallsrapport.

Om målen för den verksamhetsförlagda utbildningen inte uppnås kompenseras detta vid nästkommande termins ordinarie kliniska kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång. 

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärderingen sker enligt riktlinjer fastställda av  Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Att lära och utvecklas i sin profession Biguet, Gabriele; Lindquist, Ingrid; Martin, Cathrin; Pettersson, Anna
Lundvik Gyllensten, Amanda; Skoglund, Kent; Wulf, Inger Basal Kroppskännedom - Den levda kroppen
Att förstå kroppens budskap : sjukgymnastiska perspektiv Biguet, Gabriele; Keskinen-Rosenqvist, Riitta; Levy Berg, Adrienne
Kaltenborn, Freddy M.; Evjenth, Olaf Manual mobilization of the joints : joint examination and basic treatment Vol. I The extremities
Kaltenborn, Freddy M.; Evjenth, Olaf Manual mobilization of the joints : joint examination and basic treatment Volume 2 The spine
Magee, David J. Orthopedic physical assessment
Thomeé, Roland; Swärd, Leif; Karlsson, Jon Nya Motions- och idrottsskador och deras rehabilitering
Om smärta : ett fysiologiskt perspektiv Norrbrink, Cecilia; Lundeberg, Thomas
Arbetsmiljöverkets författningssamling: AFS 1998:5. Arbete vid bildskärm: Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter om arbete vid bildskärm samt allmänna råd om tillämpningen av föreskrifterna.
Arbetsmiljöverkets författningssamling: AFS 2001:1. Systematiskt arbetsmiljöarbete: Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete.
Arbetsmiljöverkets författningssamling: AFS 2012:2. Belastningsergonomi. Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd om belastningsergonomi.
ISBN: 9789175554341 Nationella riktlinjer för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor- remissversion
Vetenskapliga artiklar, delar ur vetenskapliga rapporter och manualer tillkommer.