Kursplan för

Tema vetenskapligt arbete - Examensarbete i fysioterapi, 15 hp

Theme Scientific Work - Degree Project in Physiotherapy, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2020.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT17 , HT18 , VT20
Kurskod
1FY039
Kursens benämning
Tema vetenskapligt arbete - Examensarbete i fysioterapi
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Fysioterapi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2017-04-25
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2019-10-08
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2020

Särskild behörighet

Samtliga kurser till och med termin 3 samt Tema intervention - Fysioterapi 4 ska vara godkända.

Mål

Kursen syftar till att studenten självständigt ska genomföra ett vetenskapligt arbete och genom detta utveckla ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt samt stimuleras till fördjupning inom huvudområdet fysioterapi som forskningsområde.

Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs självständigt kunna:

  • Systematiskt söka, kritiskt granska och värdera vetenskaplig litteratur med relevans för fysioterapi samt utifrån den formulera en fysioterapeutisk forskningsfråga
  • Föreslå en studiedesign utifrån vald forskningsfråga, motivera upplägg samt genomföra ett valt projekt i enlighet med forskningsprocessen
  • Kritiskt granska och diskutera egna och andras fysioterapeutiska forskningsfrågor, studiedesign, metoder och resultat i relation till relevant forskning
  • Muntligt och skriftligt kunna redovisa och diskutera val av arbetets design och forskningsmetoder utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt samt kunna diskutera resultat i relation till relevant litteratur och aktuell forskning
  • Diskutera och värdera eget och andras resultat utifrån såväl ett fysioterapeutiskt- och samhällsperspektiv som ett forskningsmetodologiskt och forskningsetiskt perspektiv
  • Självkritiskt identifiera behov av kompetensutveckling och reflektera över eget vetenskapligt förhållningssätt och egna värderingar i relation till det egna arbetet.

Innehåll

Kursen innehåller planering av och skrivande av projektplan (PM) samt datainsamling, analys och sammanställande av examensarbete.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. 

Kursen innefattar planerade/schemalagda möten tillsammans med handledare och andra studenter under terminens gång, via lärplattform eller vid fysiska möten. Projektarbetet genomförs under handledning. Kontinuerlig uppföljning av projektets olika delmoment genomförs genom peer-granskning i grupp. 
 
Obligatoriska utbildningsinslag är:

  • Aktivt deltagande på inplanerade handledarmöten under termin 5 och 6
  • Aktivt deltagande vid PM-seminarium

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Kursen examineras enligt följande:

  • Skriftligt examensarbete som bedöms utifrån fastställda bedömningskriterier. 
  • Muntlig examination där studenten presenterar och försvarar eget examensarbete samt kritiskt granskar och diskuterar andra arbeten.

Underkänt examensarbete ska revideras och bedömas på nytt. Muntlig examination av examensarbetet erbjuds vid ytterligare ett tillfälle under kursens gång. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering och kursanalys sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för grundnivå och avancerad nivå (KU).

Undervisning på engelska kan förekomma.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad Henricson, Maria
Forsberg, Christina; Wengström, Yvonne Att göra systematiska litteraturstudier : värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning

Övriga rekommenderade läromedel

För aktuellt material hänvisas till kurswebben.