Kursplan för

Psykoterapeutiska teorier och metoder 3 - kognitiv beteendeterapi, 10 hp

Psychotherapeutic theories and methods 3 - cognitive behavioural therapy, 10 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
2PT056
Kursens benämning
Psykoterapeutiska teorier och metoder 3 - kognitiv beteendeterapi
Hp
10 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykoterapi 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 8
Datum för fastställande
2010-05-21
Reviderad av
Utbildningsnämnden CNS
Senast reviderad
2018-02-21
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2010

Särskild behörighet

Godkänt på föregående termins kurs Psykoterapeutiska teorier och metoder 2 är en förutsättning för att delta i denna kurs

Mål

Kunskap och förståelse
- översiktligt redogöra för Kognitiv beteendeteoretisk (KBT) analys, konceptualisering och metod vid arbete med beteendeförändring för patienter med olika former av somatisk symptomatologi
- övergripande presentera relevant intervention vid arbete med beteendeförändringar för patienter med olika former av somatisk symptomatologi med hänsyn tagen till det komplexa sambandet mellan beteende och fysiologi
- översiktligt redogöra för i vilken form medicinsk behandling kan vara ett komplement till olika KBT-interventioner

Färdigheter och förmågor
- visa hur KBT-relaterade teorier tillämpas vid analys av patientfall
- med stöd i empiri och teori konceptualisera och tillämpa kognitiva beteendeterapier

Värderingar och förhållningssätt
- orientera sig om andra psykoterapiinriktningar samt jämföra och värdera dessa sinsemellan
- förklara, motivera och ta ställning till yrkesetiska frågor som berör psykoterapeuters verksamhet
- beakta och respektera betydelsen av klienters/patienters fysiska och psykiska status, etnicitet, religion, sexuella läggning, kön, ålder och socioekonomisk tillhörighet i behandlingsarbetet
- reflektera över egna akademiska utvecklingsbehov för den blivande yrkesrollen i relation till vetenskapliga och samhälleliga förändringar samt vårdgivares beställning

Innehåll

Kursen som sträcker sig över två terminer (moment I och II) utgör en tillämpning av teorier och modeller för arbete med beteendeförändringar för patienter med olika former av somatisk symptomatologi (emotioner, kognitioner och aktiviteter) med hänsyn tagen till det komplexa sambandet mellan beteende och fysiologi.
Dessutom presenteras illustrationer, tillämpningar och möjligheter att bekanta sig med och träna på ett flertal KBT-tekniker av relevans för ämnet.
Kursen har två moment.

KBT vid interaktion mellan beteende och somatisk symptoma..., 4.0 hp

Betygsskala: GU

Momentet behandlar bla:

KBT vid beteenden som utgör riskfaktorer för uppkomst av, och som följer på, bl a hjärt- kärlsjukdom, mag-tarmproblematik och diabetes i ett köns - och livstidsperspektiv.

Bedömning, planering och behandling samt praktisk tillämpning av KBT avseende ovanstående. Etiska aspekter på det psykoterapeutiska arbetet.

KBT vid interaktion mellan beteende och somatisk symptoma..., 6.0 hp

Betygsskala: GU

Momentet behandlar bla:

Kognitiv beteendeterapi av beteenden som utgör riskfaktorer för uppkomst av, och som följer på, olika former av hudproblem, huvudvärk, epilepsi etc. i ett köns - och livstidsperspektiv.

Etiska aspekter på det psykoterapeutiska arbetet.

Arbetsformer

Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier. Gruppövningar med inslag av färdighetsträning med bl. a videoinspelning kan förekomma.

Examination

Studentens kunskap inom Psykoterapeutiska teorier och metoder 3 examineras vid två tillfällen - slutet av termin 5 resp. 6- genom
1. individuell skriftlig tentamen
2. individuell skriftlig inlämningsrapport
3. aktivt deltagande i olika färdighetsträningsövningar

Vid underkänt ges ytterligare 5 tentamenstillfällen. All undervisning är obligatorisk. Vid frånvaro om högst 20 % ska studenten ges ersättningsuppgift för det undervisningstillfälle då studenten varit frånvarande. Mer än 20 % frånvaro under kursen innebär icke godkänd kurs. Student som inte erhållit betyget Godkänd p g a för hög frånvaro har möjlighet att ta igen momentet vid nästkommande kurstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Varje student ska inlämna intyg från arbetsgivaren som visar att studenten under aktuell termin har haft deltidstjänstgöring med psykoterapeutiska arbetsuppgifter inom psykiatrisk vård eller motsvarande uppgifter.

Litteratur och övriga läromedel

Artiklar och utdrag ur böcker tillkommer på lärares anvisningar

Obligatorisk litteratur

Gowers, S; Green, L Cognitive Behavioral Therapy with Children and Young People
Graham, P.J. (Ed) Cognitive Behavior Therapy for Children and Families