Kursplan för

Lärandeprocesser, 7,5 hp

Learning Processes, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
Kurskod
3ME001
Kursens benämning
Lärandeprocesser
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicinsk pedagogik 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2013-04-26
Reviderad av
Programnämnd 9
Senast reviderad
2015-05-06
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2015

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng samt minst två års yrkeserfarenhet inom medicin, vård eller beteendevetenskap och/eller minst två års undervisningserfarenhet (på lägst gymnasienivå). Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Kursen syftar till att kursdeltagarna ska orientera sig i det medicinskpedagogiska fältet och dess didaktik. Deltagarna ska utveckla förmåga att analysera individens lärande ur den lärandes perspektiv baserat på egen erfarenhet, olika teoribildningar inom pedagogik samt på beprövad erfarenhet och medicin- och högskolepedagogisk forskning.

Efter kursen ska deltagarna
• med utgångspunkt i den lärandes perspektiv kunna identifiera och beskriva vad pedagogiska
möten kan innebära inom medicinskpedagogiska kontexter
• kunna analysera pedagogiska möten och i relation till dessa kunna resonera om och tillämpa
begreppen motivation, förförståelse och lärandeprocess
• kunna resonera om utvecklingstrender inom pedagogik i relation till dagens utbildningar och
verksamhet inom det medicinskpedagogiska fältet
• kunna resonera om och reflektera över innebörden i självstyrt lärande i relation till det egna lärandet
• visa förmåga att systematiskt samla empiriska data och söka medicinskpedagogisk information
relevanta för pedagogiska möten

Innehåll

Kursens innehåll kommer att utgöras av tre områden:

Område 1
Kursen inleds med en introduktion till området didaktik med särskilt fokus på begreppet pedagogiskt möte. Individens lärande fokuseras med utgångspunkt från den som lär. Det egna lärandet och pedagogiska möten i den egna kontexten analyseras utifrån begreppen förförståelse, drivkrafter i lärande/motivation och lärandeprocesser. Deltagarna samlar data om pedagogiska möten exempelvis genom intervjuer och observationer och dessa data analyseras i relation till pedagogiska teorier och beprövad erfarenhet. Jämförelser görs mellan vad olika pedagogiska referensramar innebär för synen på och tillämpningen av begreppen.

Område 2
Inom område 2 studeras utvecklingstrender inom pedagogik under 1900-talet fram till nutid. Koppling görs till egna personliga erfarenheter av utbildning och till de olika kontexter som finns företrädda i kursen (olika länder, verksamheter). Jämförelse görs mellan olika pedagogiska trender avseende kunskapssyn, människosyn, syn på lärprocessen och metoder för att lära. Utvecklingstrender inom medicinsk pedagogik uppmärksammas särskilt.

Område 3
Betydelsen av och relationen mellan begreppen autonomi, självstyrt lärande, självständighet och eget ansvar när det gäller lärande analyseras med utgångspunkt från egna erfarenheter och forskning i området. Tillämpning diskuteras kopplat till egen erfarenhet, jämförelse med andra kursdeltagare och olika verksamheter.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande

Interaktionen mellan deltagare och kursledare i kursen sker huvudsakligen via Ping Pong. Varje kursdeltagare kommer under kursens gång att ingå i en mindre grupp som leds av en handledare. Litteraturstudier, olika typer av nätburna resurser, föreläsningar, gruppdiskussioner samt gruppuppgifter kommer att skapa grunden för varje deltagare att bearbeta och redovisa individuella uppgifter under kursens gång.

Deltagande i kursen kräver tillgång till Internet, mikrofon och webbkamera.

Litteraturen kommer att utgöras av avsnitt ur böcker och artiklar som väljs i samråd mellan kursledare och deltagare.

Examination

Examinationen består av en individuell uppgift, där deltagaren ska analysera och jämföra givna pedagogiska möten och resonera om vad centrala pedagogiska begrepp kan innebära för individens lärande. I uppgiften ingår självbedömning och kamratbedömning.

Samtliga uppgifter i kursen är obligatoriska. För att bli godkänd på kursen krävs att kursdeltagaren visar aktivitet på lärplattformen PingPong och följer de överenskommelser som görs mellan kursdeltagare och kursledare. Individuella inlämningsuppgifter ersätter ej genomförda uppgifter.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning och med en individuell reflektion.

Litteratur och övriga läromedel

Compulsory literature

Medical education : theory and practice Dornan, Tim
Contemporary theories of learning : learning theorists ... in their own words Illeris, Knud
Friberg, F; Pilhammar Andersson, E; Bengtsson, J Pedagogical encounters between nurses and patients in a medical ward - A field study, International journal of nursing studies, vol. 44, no. 4.
Silén, C; Uhlin, L Self-directed learning – a learning issue for students and faculty. Teaching in Higher Education vol 13, 4

Recommended literature

A practical guide for medical teachers Dent, John A.; Harden, Ronald M.
Bransford, J; Brown, A; Cocking, R How people learn : brain, mind, experience, and school
Dewey, John How we think
Marton, F; Hounsell, D; Entwistle, NJ The experience of learning : implications for teaching and studying in higher education
Ramsden, P. Learning to teach in higher education
Relevanta artiklar kommer att utgöra kompletterande litteratur i kursen.