Kursplan för

Design och bedömning av lärande, 7,5 hp

Design and Assessment of Learning, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT14 , VT16
Kurskod
3ME003
Kursens benämning
Design och bedömning av lärande
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicinsk pedagogik 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2013-10-09
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2014

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng samt minst två års yrkeserfarenhet inom medicin, vård eller beteendevetenskap och/eller minst två års undervisningserfarenhet (på lägst gymnasienivå). Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).

Genomgått kurserna Scholarship i medicinsk pedagogik (3ME000) och Lärandeprocesser (3ME001).

Mål

Kursen syftar till att deltagarna ska utveckla en förståelse för hur man kan designa aktiviteter för att underlätta meningsfullt lärande. Kursen tar utgångspunkt i lärarens/utbildarens roll, den som ska designa aktiviteter i syfte att skapa förutsättningar för lärande. Design för lärande är ett centralt tema och kursen kommer att beröra design av kurser såväl som andra typer av aktiviteter i olika sammanhang. Kursen syftar till att kursdeltagarna ska utveckla förmågan att analysera lärande ur ett designperspektiv och fortsätta att utveckla ett undersökande förhållningssätt till den egna praktiken. Kursen bygger vidare på de kunskaper och färdigheter som deltagarna har tillägnat sig under tidigare kurser i programmet.

Vid kursens slut ska deltagarna kunna:
• kritiskt granska designen av kurser/aktiviteter utifrån olika teorier om lärande och undervisning och resonera kring designens styrkor och svagheter som stöd för att bidra till meningsfullt lärande.
• reflektera över läraren/utbildarens roll i designprocessen och diskutera konsekvenser av olika förhållningssätt till lärande och lärarrollen.
• designa kurser/aktiviteter som främjar meningsfullt lärande och kunna förankra upplägget i relevanta pedagogiska teorier om lärande och design samt relatera designen till uppställda mål.
• reflektera över och resonera kring bedömningens innehåll och utformning i relation till lärandeprocesser och uppställda lärandemål samt kunna utforma bedömnings- och återkopplingssituationer som överensstämmer med önskat lärande.
• analysera officiella dokument som reglerar genomförandet av en lärandeaktivitet utifrån kunskapssyn och teorier om lärande.

Innehåll

Kursens innehåll rör design och bedömning av lärande i universitets- såväl som hälso- och sjukvårdskontexten och handlar både om deklarativa, procedurella och funktionella kunskaper. Kursen tar utgångspunkt i lärarens/utbildarens roll, den som ska designa aktiviteter i syfte att underlätta lärande för andra. Kursen inleds med ett avsnitt om lärandemiljöer och vad som karaktäriserar miljöer som underlättar meningsfullt lärande samt vilka lärandeaktiviteter som bidrar till de lärandes vilja att engagera sig och utveckla förståelse.

Kursen tar sedan upp centrala modeller och principer för design för lärande. Begreppen Outcome-based education och constructive alignment är centrala inom medicinska utbildningar idag. Innebörden av dessa begrepp analyseras och hur detta kan komma till praktiskt uttryck i olika typer av design för lärande diskuteras.

I kursen behandlas bedömning och examination. Hur vet man att någon lärt sig? Hur kan man designa situationer eller uppgifter där det blir synligt om någon kan det som utbildaren avsett? Både summativ och formativ bedömning tas upp i detta moment. Examinationens/bedömningens påverkan på lärandet diskuteras och relateras till önskat lärande. Olika typer av examinationer och olika typer av bedömningssituationer diskuteras. Deltagarna får utforma en bedömningssituation och ta fram bedömningskriterier.

Kursdeltagarna får bekanta sig med dokumentanalys som undersökande metod. De officiella dokument som omger en kurs analyseras utifrån kunskapssyn och teorier om lärande i syfte att förstå kursens pedagogiska tanke.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande.

Kursen genomförs på distans med PingPong som kursplattform. Kursdeltagarna är indelade i smågrupper som leds av handledare. Kursdeltagarna kommer både individuellt och i gruppen bearbeta kursinnehållet genom litteraturstudier, föreläsningar och olika typer av kursuppgifter.

Kursdeltagarna kommer att granska upplägget av några kurser och tillsammans med andra reflektera över och diskutera dessa kursers styrkor och svagheter ur olika perspektiv.

Deltagande i kursen kräver tillgång till Internet, mikrofon och webbkamera.

Kurslitteraturen utgörs av avsnitt ur böcker och artiklar.

Examination

Examinationen består av en individuell skriftlig uppgift där deltagaren ska designa en kurs/kursmoment, vilket innebär att formulera mål samt skissa på lärandeaktiviteter och bedömningens innehåll och form. Det valda upplägget ska motiveras och diskuteras i relation till relevanta pedagogiska teorier och pedagogisk forskning. I uppgiften ingår även själv- och kamratbedömning.

För att bli godkänd på kursen krävs att kursdeltagarna visar aktivitet genom att bidra till diskussioner på PingPong, genomför de obligatoriska kursuppgifterna och tar ansvar för att följa den överenskommelse som görs vid de campusbaserade dagarna på kursen.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle. Hemexamination som har öppnats via lärplattform räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning, Karolinska Institutet. Undervisningsspråk: engelska.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Bell, J. Doing your research project, a guide for first-time researchers in education, health and social science
Biggs, J. What the student does: teaching for enhanced learning (1999) s. 57-75 In:Higher education research and development., Kensington, N.S.W. : Higher Education Research and Development Association, 0729-4360; 18(1999):1, s. 57-75

Corte, E. de, et al. (Eds) Powerful learning environments : unravelling basic components and dimensions
D'Andrea, V-M.; Gosling, D. Improving teaching and learning in higher education : a whole institution approach
Hawe, E. 'It´s pretty difficult to fail': the reluctance of lecturers to award a failing grade. (2003) s. 371-382 In:Assessment and evaluation in higher education., Bath : University of Bath. School of Education, 0260-2938; 28(2003):4, s. 371-382

Levett-Jones, T.; Lathlean, J. Belongingness: A prerequisite for nursing students' clinical learning (2008) s. 103-111 In: Nurse education in practice., Edinburgh : Churchill Livingstone, 1471-5953; 8(2008), s. 103-111

McCune, V. Final year biosciences students' willingness to engage : teaching-learning environments, authentic learning experiences and identities. (2009) s. 347-361 In: Studies in higher education., Dorchester-on-Thames : Carfax Publ.-co., 0307-5079; 34(2009):3, s. 347-361

Nicol, D.J.; MacFarlane-Dick, D. Formative assessment and self-regulated learning: a model and seven principles of good feedback practice. (2006) s. 199-218 In: Studies in higher education., Dorchester-on-Thames : Carfax Publ.-co., 0307-5079; 31(2006):2, s. 199-218

Ramsden, P. Learning to teach in higher education

Rekommenderad litteratur

Boud, D. Sustainable assessment: rethinking assessment for the learning society. (2000) s. 151-167 In: Studies in Continuing Education[Electronic resource], [Abingdon, Oxfordshire] : Carfax Publishing Company, 1470-126Xz 0158-037X (Print); 22(2000):2, s. 151-167

CME Guide nr 1 : Designing a course for meaningful learning
CME Guide nr 2 : Formulating learning outcomes
CME Guide nr 4 : Making thinking visible; Assessment and assessment criteria
Friedman, B-D, M. AMEE Guide No 14: Outcome-based education : Part 3- Assessment in outcome-based education (1999) s. 23-25 In: Medical teacher h [Electronic resource], London : Taylor & Francis, 1466-187X; 21(1999):1, s. 23-25

Friedman, B-D, M. AMEE Guide No 18: Standard setting in student assessment (2000) s. 120-130 In: Medical teacher h [Electronic resource], London : Taylor & Francis, 1466-187X; 22(2000):2, s. 120-130

Harden, R.; Crosby, J.; Davis, M. AMEE Guide No 14: Outcome-based education : Part 1 - an introduction to outcome-based education. (1999) s. 7-14 In: Medical teacher h [Electronic resource], London : Taylor & Francis, 1466-187X; 21(1999):1, s. 7-14

Kahn, P.; O'Rourke, K. Guide to curriculum design : Enquiry-based learning.
Meaningful learning : Students' perceptions of a new form of case seminar in pathology. Weurlander, M.; Masiello, I.; Söderberg, M.; Wernerson, A. (2009) s. e248-e253 In: Medical teacher h [Electronic resource], London : Taylor & Francis, 1466-187X; 31(2009):6, s. e248-e253