Kursplan för

Interprofessionellt lärande, 7,5 hp

Interprofessional Learning, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT14 , HT16
Kurskod
3ME004
Kursens benämning
Interprofessionellt lärande
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicinsk pedagogik 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2014-05-14
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2014

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng samt minst två års yrkeserfarenhet
inom medicin, vård eller beteendevetenskap och/eller minst två års undervisningserfarenhet
(på lägst gymnasienivå). Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med
lägst betyget Godkänd).

Godkänt resultat i kurserna Schlolarship i medicinsk pedagogik, Lärandeprocesser, Integration av teori och praktik och Design och bedömning av lärande.

Mål

Kursens syfte
Deltagarna ska under kursen utveckla sin förståelse för och förmåga att designa kurser/aktiviteter för att underlätta ett interprofessionellt lärande (IPL) för studenter och/eller yrkesverksamma inom olika professioner i hälso- och sjukvården.

Kursens lärandemål

Vid kursens slut ska deltagarna kunna:
• Problematisera och analysera betydelse och innebörd av interprofessionellt lärande, dvs ett lärande med, av och om andra professioner och relatera till underliggande relevanta teorier om lärande.

• Analysera kollaborativt lärande och resonera om lärandeprocessen relaterat till begreppen peer learning, motivation, förförståelse, meningsfullt lärande, reflektion och professionell kompetens.

• Kunna designa en interprofessionell utbildning/kurs/aktivitet, med beaktande av principer för meningsfullt och målbaserat lärande för att främja interprofessionellt lärande.

• Reflektera över betydelsen av attityder, värderingar, uppfattningar om och förhållningssätt till andra i kollaborativt och interprofessionellt lärande och hur det kan påverka den lärande respektive rollen som lärare/handledare/”facilitator”.
 

Innehåll

Betydelsen av ett gemensamt lärande och god samverkan mellan olika professioner för att förbättra människors hälsa är ett genomgående tema i kursen. Innehållet utgår från individens såväl som gruppens och lärarens/utbildarens/ledarens perspektiv med fokus på hur ett interprofessionellt lärande kan skapas för en hållbar utveckling inom en organisation.

Kursen omfattar tre områden:

Område 1 – Perspektiv på interprofessionellt lärande
Grundläggande begrepp analyseras och utforskas. Interprofessionellt lärande och teamarbete i olika kontexter inom universitet och hälso- och sjukvården undersöks genom observation och analys. Teorier och forskning om IPL samt om kommunikation och teamarbete, attityder, värderingar och uppfattningar inom olika professioners kulturer relateras till observationen och analysen.

Område 2 - Kollaborativt lärande
Gruppbaserat lärande utforskas och relateras till teorier om social konstruktivism, kollaborativt lärande, mångfald och grupprocesser. Olika former för kollaborativt lärande undersöks exempelvis IT-baserat lärande med simulerade patienter, basgruppsarbete, seminarier, teamarbete, peer learning, casemetodik, reflektion och observation.

Område 3 - Design, organisation och handledning av interprofessionellt lärande
Deltagarna ska utifrån sina tidigare kunskaper om design och bedömning av meningsfullt och målbaserat lärande designa och organisera aktiviteter för interprofessionellt lärande för studenter, lärare, handledare eller yrkesverksamma.  Lärar/handledarroll för interprofessionellt lärande studeras.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Läraraktivteter och kommunikation under kursen sker främst via lärarplattformen PingPong. Olika former av kollaborativt lärande med bl.a. lärandepartners och små grupper utgör en bas för studierna. Genom läraktiviteter så som litteraturstudier, användande av öppna lärresurser, observation, föreläsningar, gruppdiskussioner/-uppgifter och kamratåterkoppling skapas en grund för bearbetning, presentation och granskning av individuella uppgifter.

Att vara aktiv på lärplattformen PingPong samt genomföra uppgifterna i modulerna är obligatoriskt. Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Examinationen består av två individuella skriftliga uppgifter. Den ena är att individuellt designa en aktivitet för interprofessionellt lärande och skapa en plan för genomförande och utvärdering. Den föreslagna aktiviteten, planen och utvärderingen skall problematiseras och analyseras utifrån hur ett meningsfullt kollaborativt lärande kan skapas för en hållbar utveckling. Den andra uppgiften är en skriftlig individuell reflektion över hur egna och andras attityder, värderingar, uppfattningar och förhållningssätt påverkar det interprofessionella lärandet och samverkan och hur det kan utvecklas. Diskussionerna i båda uppgifterna ska relateras till relevanta teorier och forskning om lärande och samverkan. Examinationen omfattar även kamratbedömning.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

För godkänd kurs krävs att deltagaren får godkänt resultat på de individuella skriftliga uppgifterna samt visar aktivitet på lärplattformen PingPong och genomför uppgifterna i de olika modulerna.
 

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Undervisningsspråk: engelska

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

A best evidence systematic review of interprofessional education: BEME Guide no. 9 Hammick, M.; Freeth, D.; Koppel, I.; Reeves, S.; Barr, H. (2007) s. 735-751

Effective interprofessional education : argument, assumption and evidence Barr, H.; Koppel, I.; Reeves, S; Hammick, M.; Freeth, D.
Illeris, K. Contemporary theories of learning : learning theorists -- in their own words
Steinert, Y. Learning together to teach together : Interprofessional education and faculty development. (2005) s. 60-75

Wheelan, Susan A. Creating effective teams : a guide for members and leaders
Barr H. (2013) Toward a theoretical framework for interprofessional education, Journal of Interprofessional Care, 27: 4–9