Kursplan för

Scholarship i Medicinsk Pedagogik, 7,5 hp

Scholarship of Medical Education, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT09 , HT11
Kurskod
4ME000
Kursens benämning
Scholarship i Medicinsk Pedagogik
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicinsk pedagogik 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2009-06-16
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2009

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng samt minst två års yrkeserfarenhet inom medicin, vård eller beteendevetenskap och/eller minst två års undervisningserfarenhet (på lägst gymnasienivå). Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Kursen syftar till att deltagarna ska utveckla en förståelse för hur scholarship-processen som modell kan utgöra ett stöd i den egna kompetensutvecklingen. Begreppet scholarship innebär att arbeta med att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt till den egna praktiken där undersökning, förändringsarbete och offentliggörande av resultat ingår. Genom att tillämpa scholarship i liten skala under kursens gång förväntas kursdeltagarna utveckla förståelse för hur scholarship i medicinsk pedagogik präglar hela Master programmet. Efter kursen ska deltagarna: 1. Visa förståelse för begreppet scholarship i medicinsk pedagogik genom att identifiera och analysera ett utvecklingsområde inom en specifik kontext i universitets- eller hälso- och sjukvårdsområdet. 2. Med ett vetenskapligt förhållningssätt kunna analysera undervisning och lärande på individ- och organisationsnivå relaterat till en specifik kontext. 3. Kunna skapa sökstrategier för relevant medicinskpedagogisk information och kunna jämföra, utvärdera och hantera resultatet av olika sökstrategier. 4. Kunna analysera hur systemfaktorer som mål, ramar, regelverk har inflytande över hur en verksamhet inom universitets- eller hälso- och sjukvårdsområdet planeras, utförs och förbättras. 5. Kunna kommunicera resultat och analys av en undersökning till en relevant målgrupp och föreslå förändringar.

Innehåll

Kursen kommer att utgöras av sex områden: 1. Introduktion till Scholarship i Medicinsk Pedagogik 2. Att undersöka struktur, regler, process och praxis 3. Informationskompetens 4. Paradigm och epistemologier 5. Metodologi i Scholarship of Medical Education 6. Kommunikation och diskussion av resultat Introduktion till Scholarship i Medicinsk Pedagogik: Scholarship i Medicinsk Pedagogik diskuteras och grundläggande begrepp introduceras . Kursdeltagarna inleder en bearbetning av scholarship-cykeln under den här delen av kursen. Bearbetningen kommer att fortsätta under kursens gång. Förståelse för innebörden i ett systemperspektiv på en organisation fokuseras . Att undersöka struktur, regler, process och praxis: Deltagarna kommer att pendla mellan att studera lokala aspekter av struktur, regler, processer och praxis i den egna organisationen och jämföra med varandra. Bearbetningen ska leda till att hitta generella principer vad gäller hur detta område kan identifieras och beskrivas samt relatera till relevant litteratur. Informationskompetens: I en alltmer mångfacetterad informationsvärld behövs medvetna strategier för att kunna lokalisera, värdera och effektivt kunna hantera information. Att söka evidens i litteraturen kan ge stöd för, men också utmana tankar och påståenden om den egna praktiken. Förutom att faktiskt söka relevant information ska deltagarna reflektera kring informationssökningsprocessen. Paradigm och epistemologier: För att skapa en förståelse för olika perspektiv på utbildning och lärande som präglar olika organisationer kommer detta område att behandla frågor kring kunskapsbildning och olika perspektiv på att definiera vetenskap. Detta är ett centralt tema som leder vidare till val av metoder för forskning, men också för utvecklingsarbete. Metodologi i medicinsk pedagogik: Deltagarna kommer under denna del av kursen att bekanta sig med olika metoder för att söka data. Diskussioner förs om hur metod relaterar till paradigm och epistemologi, samt vad det innebär för analysmetoderna som används i att uttolka resultat av data. Kommunikation och diskussion av resultat: Olika former för att kommunicera och interagera via nätet kommer att prövas under kursen. Det finns utrymme för kursdeltagarna att använda innovativa former för att presentera ett mindre projekt. Kommunikationsformernas betydelse för hur budskap tolkas och når fram diskuteras baserat på relevant teori.

Arbetsformer

Kursen är uppdelad i sex olika områden. Interaktionen mellan deltagare och kursledare i kursen sker huvudsakligen via PingPong. Varje kursdeltagare kommer under kursens gång att ingå i en mindre grupp som leds av en handledare. Litteraturstudier, föreläsningar, och gruppdiskussioner samt gruppuppgifter kommer att skapa grunden för varje deltagare att lämna in individuella uppgifter. Uppgifterna kommer att granskas av andra kursdeltagare och/eller kursledare och därmed utgöra grund för återkoppling, samt bidra till sammanställandet av en individuell examinationsuppgift. Deltagande i kursen kräver tillgång till Internet och mikrofon samt webbkamera. Kursen kommer att resultera i en presentation av ett miniprojekt, där kursdeltagaren har studerat den egna organisationen (motsvarande) vad gäller process, regler, struktur och praxis. Data samlas in och analyseras i relation till relevant litteratur. Kursen kommer att innebära att kursdeltagarna bekantar sig med lärplattformen PingPong, och de olika funktioner som finns att tillgå där, som diskussionsforum, chattmöjligheter och uppladdning av dokument. Litteraturen kommer att utgöras av avsnitt ur böcker och artiklar, där de som är centrala för alla kursdeltagare finns listade i litteraturlistan, men då varje person kommer att arbeta med ett individuellt mini-projekt, kommer en stor del av litteraturen att sökas och diskuteras i mindre grupper, för att vara så relevanta som möjligt för det egna projektet.

Examination

Examinationen består av en individuell uppgift, där deltagaren skriver och lämnar in en rapport som granskas av andra kursdeltagare och slutligen bedöms av läraren. Dessutom ska varje kursdeltagare granska två rapporter. För att bli godkänd på kursen krävs att kursdeltagaren visar aktivitet på lärplattformen Ping Pong och tar ansvar för att följa den överenskommelse som görs vid de campusbaserade dagarna på kursen. Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning och med en individuell reflektion.

Litteratur och övriga läromedel

Compulsory literature

The course will use the following two books and articles. Additionally each course participant will search for relevant articles for the individual project.

Bell, J. Doing your research project, a guide for first-time researchers in education, health and social science
D'Andrea, V-M.; Gosling, D. Improving teaching and learning in higher education : a whole institution approach
The course content will take its point of departure in the following two books. Also, each participant will search for articles relevant in their own course project.

Recommended literature

The following articles will be read by all course participants.

Haig, A.; Dozier, M. BEME Guide No 3 : systematic searching for evidence in medical education--Part 1: Sources of information. (2003) s. 352-63

Haig, A.; Dozier, M. BEME Guide No 3 : systematic searching for evidence in medical education--part 2: constructing searches. (2005) s. 463-84

Kreber, Carolin Teaching excellence, teaching expertise, and the Scholarship of Teaching and Learning (2002) s. 5-23

Lindblom Ylänne, S. How approaches to teaching are affected by discipline and teaching context Trigwell, K.; Nevgi, A.; Ashwin, P. (2006) s. 285-298

Stensaker, B. Governmental policy, organisational ideals and institutional adaptation in Norweigian Higher Education Ingår i:  Studies in higher education. s. 43-56
Trowler, P.R. Teaching and learning regimes: Implicit theories and recurrent practices in the enhancement of teaching and learning through educational development programmes Cooper, A. (2002) s. 323-339