Kursplan för

Barnmorskans profession inom svensk hälso- och sjukvård, 15 hp

Midwife's Profession in Swedish Health Care, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2018.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT18 , VT19 , VT21 , VT22
Kurskod
7KB000
Kursens benämning
Barnmorskans profession inom svensk hälso- och sjukvård
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Sexuell, reproduktiv och perinatal hälsa 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för kvinnors och barns hälsa
Beslutande organ
Utbildningsnämnden KBH
Datum för fastställande
2017-10-25
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2018

Särskild behörighet

Avslutad eftergymnasial barnmorskeutbildning från land utanför EU/EES samt Schweiz om minst 3 år. 

Alternativt en avslutad eftergymnasial sjuksköterskeutbildning samt en avslutad eftergymnasial barnmorskeutbildning från land utanför EU/EES samt Schweiz om sammanlagt minst 3 år, varav barnmorskeutbildningen ska vara minst ett år.

Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, Svenska B eller Svenska 3, med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Mål för kursen är att studenten ska kunna:

  • redogöra för barnmorskans kompetensområde samt hälso- och sjukvårdsorganisationen
  • redogöra för författningar och styrdokument av betydelse för barnmorskans profession
  • redogöra för patientsäkerhetsarbete och evidensbaserad vård
  • tillämpa sjukvårdssvenskans ord och uttryck i tal och skrift samt kunna upprätta patientjournal och använda standardiserade metoder för säker dokumentation och informationsöverföring 
  • utföra sjukvårdstekniska moment som används vid graviditet, förlossning, eftervård och gynekologisk vård 
  • redogöra för barnmorskans hälsobefrämjande arbete och handläggning i vårdkedjan för den blivande och nyblivna familjen samt reflektera över familjens behov av vård och psykosocialt stöd
  • tillämpa ledarskapsteorier
  • redogöra för olika pedagogiska metoder gällande föräldrastöd i grupp eller individuellt 
  • förklara metoder som används för att undersöka kvinnans och fostrets/barnets fysiska och psykiska hälsa i samband med graviditet och perinatala perioden
  • redogöra för smärtfysiologi, smärthantering och smärtlindringsmetoder under förlossning samt analysera olika metoders verkningsmekanism, effektivitet och biverkningar
  • reflektera över etiska förhållningssätt under graviditet och perinatala perioden

Innehåll

Kursens innehåll fokuserar på hur barnmorskan arbetar med reproduktiv hälsa i ett livscykekperspektiv i det svenska hälso- och sjukvårdskontextet utifrån författningar, etik, patiensäkerhet, dokumentation, sjukvårdstekniska moment, evidensbaserad vård samt pedagogik och ledarskap. Kursen har ett fokus på normal graviditet, förlossning, eftervård och amning och omfattar även metoder för hälsoövervakning. I kursen ingår även att studera psykologiska aspekter på graviditet, barnafödande och familjebildning samt familjens behov av vård och psykosocialt stöd. 

Arbetsformer

De arbetsformer som används är föreläsningar, seminarier, färdighetsträning och verksamhetsintegrerat lärande. Deltagande i seminarier, färdighetsträning och verksamhetsintegrerat lärande är obligatoriskt. 

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges. 

Examination

Kursen examineras genom skriftliga och muntliga examinationer individuellt och i grupp. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda, vilket innebär godkänt resultat i kursen samt aktivt deltagande i obligatoriska delar.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till ett nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges tre ytterligare prov (exklusive ordinarie prov) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering sker enligt av Styrelsen för utbildning fastställda riktlinjer. 

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Berg, Marie Att stödja och stärka : vårdande vid barnafödande Lundgren, Ingela
Hagberg, Henrik Obstetrik Marsal, Karel; Westgren, Magnus
Kylberg, Elisabeth; Westlund, Anna Maria; Zwedberg, Sofia Amning i dag Amning idag
Lagercrantz, Hugo Neonatologi Hellström-Westas, Lena; Norman, Mikael
Lindgren, Helena Reproduktiv hälsa : barnmorskans kompetensområde Christensson, Kyllike; Dykes, Anna-Karin
Lindgren, Helena; Rehn, Margareta; Wiklund, Ingela Barnmorskans handläggning vid normal förlossning : forskning och erfarenhet
Vårdhandboken
Ehrenberg, A; Wallin, L (red) Omvårdnadens grunder : Ansvar och utveckling
Wheelan, Susan A. Att skapa effektiva team : en handledning för ledare och medlemmar
Pedagogik inom vård och handledning Bergh, Madeleine; Carlson, Elisabeth; Friberg, Febe; Gedda, Birgitta; Häggström, Eva; Pilhammar Andersson, Ewa
Svensson, Liisa; Heli, Susanna Trygg förlossning : En omvårdnadsmodell för minskad stress och rädsla

Fördjupningslitteratur

Anknytningsteori : betydelsen av nära känslomässiga relationer Broberg, Anders
Anknytning i praktiken : tillämpningar av anknytningsteorin Broberg, Anders
Om smärta : ett fysiologiskt perspektiv Norrbrink, Cecilia; Lundeberg, Thomas
Brodén, Margareta Graviditetens möjligheter