Studenthälsans lunchwebbinarier

Varje termin håller Studenthälsan en rad webbinarier på olika teman. Här hittar du vårt aktuella utbud, men också inspelade seminarier från Malmö Universitet du kan ta del av online.

Glad flicka vid sin dator.
Anmäl dig till våra webbinarium Foto: Getty Images.

Vårens lunchwebbinarier

12:10 - 12:55 via Zoom

31/1 Våga tala

Tycker du att det är jobbigt att presentera inför andra eller att säga din mening i ett grupparbete? Lär dig mer om att våga tala och att ta plats i diskussioner. Webbinariet innehåller teoretiska moment och praktiska tips.

14/2 Psykologisk hållbarhet

Lär dig mer om effekterna av stress och hur du kan förebygga stressrelaterad ohälsa genom psykologisk egenvård.

21/2 Webbinarium om sömn - hur man hanterar vintermörkret

Behöver du verktyg och strategier för att förbättra din sömn och främja återhämtning? Vill du veta hur sömn påverkar din kropp och hjärna, eller hur du ska klara dig igenom vinterns mörka månader? Delta i vårt sömnwebbinarium för att få svaret på dessa frågor och lära dig mer om sömn.

28/2 Stresshantering

Få studierna och livspusslet att gå ihop med hälsan i behåll. Ett webbinarium för dig som behöver hitta verktyg för att hantera den ofrånkomliga stress som vi utsätts för i vårt dagliga liv.

13/3 Ny på högskolan - så överlever du som student

Är du i början av din studietid? Är det mycket nytt att ta in? Du är inte ensam! Under det här webbinariet får du konkreta verktyg för att göra din studietid så trivsam och hållbar som möjligt.

20/3 Digitala medier och psykisk hälsa

Digitala medier (dataspel och sociala medier) utgör idag en allt större del av våra liv och nu visar forskningen att de kan ha negativa effekter på vår psykiska hälsa. I detta webbinarium kommer du lära dig mer om de negativa effekterna, vilken typ av användning som är mest problematisk, vilka individer som är mest såbara vad gäller att utveckla ett problematiskt användande, samt vad du kan göra för att minska risken för negativa effekter.

Gästföreläsare: Lisa Thorell, KI professor i utvecklingspsykologi

3/4 Överkom prokrastinering - hur man får saker gjorda i tid

Skjuter du alltid upp saker till sista minuten och känner dig stressad och överväldigad när du försöker hålla dina deadlines? Då är du inte ensam! Delta på detta webbinarium för att lära dig mer om vad detta beteende handlar om och få tips om hur du får saker gjorda i tid.

10/4 Självmedkänsla

Lär dig om självmedkänsla. Vi går igenom grunderna och provar på ett par övningar. Ett bra verktyg för att hantera utmaningar som kan komma under studietiden.

17/4 Ny på högskolan - så överlever du som student

8/5 Våga tala

15/5 Att hantera oro och grubblande

Upplever du att mycket tid och energi går åt att oroa dig för framtiden eller grubbla över saker som har hänt? Lär dig mer om oro och grubblande och få tips på strategier för att kartlägga och hantera orostankar.

Datum för vårens webbinarium

Inspelade seminarier

Har du höga krav på dig själv? Eller ägnar du mycket tid åt att grubbla? Ta del av inspelade seminarier på olika teman från Studenthälsan vid Malmö universitet. Varje seminarium är ca 50 minuter.

JN
Emma Rydberg