Vid akut oro för student

Om du misstänker att en student har tankar eller planer på att skada sig själv eller ta sitt liv är det viktigt att du gör något direkt. Våga fråga hur personen mår och ta dig tid att lyssna. Det är inte farligt att prata om självmord och det ökar inte risken för att personen ska ta sitt liv. Tvärtom kan ett sådant samtal förebygga självmord. Du kan också hjälpa personen att söka mer stöd på annat håll. På denna sida hittar du råd, kontakt och resurser för dig som känner oro för en student.

Gäller din oro ett akut fysiskt eller psykiskt tillstånd?

Ring 112.

9 korta råd för att hjälpa

1. Be personen berätta för dig.
    Be personen berätta mer om sin situation och hur hen mår. Fråga om det är okej att prata om det.

2. Visa att du bryr dig.
    Var dig själv och berätta att du är orolig för personen.

3. Övertyga inte.
    Försök inte övertyga personen om att hen egentligen har mycket att leva för. Det är oftast svårt att nå den som mår dåligt med det budskapet.

4. Det finns hjälp att få.
    Fokusera på att prata om att det finns hjälp att få. Om personen tidigare haft psykiatrisk kontakt, eller sökt hjälp för sitt mående så kan du på goda grunder påstå att det finns mer att göra.

5. Var en god lyssnare.
    Att ge praktiska råd har sällan någon större effekt, det är bättre att låta personen berätta om situationen, hur det känns, vad hen tänker och om hen funderat på alternativa vägar.

6. Uppmana personen att söka hjälp genom att kontakta närmaste psykiatriska jourmottagning per telefon. Telefonnummer finns längre ner på sidan. Ni kan ringa tillsammans eller undersök om det finns en anhörig eller nära vän som kan vara med och hjälpa personen att ta kontakt.

7. Ring 112
    Om du blir mycket orolig för att personen står i begrepp att ta sitt liv, larma polisen på 112. Om det är möjligt, be personen att stanna kvar i rummet (eller i samtalet om det sker digitalt) tills du hunnit kontakta 112. Be en kollega om hjälp att ringa.

8. Följ upp
    Om du eller den andra personen måste bryta samtalet, föreslå en tid då ni kan höras igen.

9. Behöver du stöd inför eller efter samtalet med studenten? Kontakta studenthälsan 08-524 835 70

Kontaktuppgifter till jourmottagningarna inom psykiatrin i Stockholm (alla dagar 8–22 om inte annat anges)

Kontakta närmaste psykiatriska jourmottagning utifrån studentens bostads- eller vistelseort:

Campus Solna

Psykiatri Nordväst: Mobila akutenheten Karolinska (MAK) 08-123 680 90
Sollentuna, Sigtuna, Sundbyberg, Solna och Upplands Väsby

Campus Flemingsberg

Psykiatri Sydväst: Jourmottagning 08-123 849 20
Huddinge, Älvsjö och Botkyrka

Övriga upptagningsområden

Mobila akutenheten Norra Stockholms psykiatri 08-123 484 00
Bromma, Ekerö, Hässelby-Vällingby, Kungsholmen, Norrmalm samt Östermalm

Psykiatri Södra: Jour-, bedömnings- och konsultationsenheten Rosenlund 08-1234 15 80
Södermalm, Enskede, Årsta, Vantör och Farsta, Skarpnäck, Nacka och Haninge

WeMind mobil psykiatri 08 518 019 00
Nacka, Värmdö, Tyresö, Haninge och Nynäshamn

PRIMA  Jour- och bedömningsteam 08-580 041 00
Liljeholmen, Hägersten-Älvsjö, Skärholmen och Gröndal

Aleris psykiatri Jourenheten Rinkeby 08-128 89 400 (dygnet runt)
Spånga-Tensta och Rinkeby-Kista

Aleris psykiatri Jourenheten Nordost 08-128 899 00 (dygnet runt)
Danderyd, Täby, Vallentuna, Lidingö, Österåker, Vaxholm

Psykiatricentrum Södertälje 08-123 678 00 (Helgfria vardagar 8:00 - 16:30)

Tiohundra psykiatri- och beroendemottagning 08-123 264 83 (Vardagar 13-21 och helger 10-20)
Norrtälje

Om din närmaste mottagning är stängd, besök Psykiatriska akutmottagningen vid S:t Görans sjukhus. Observera att det inte går att ringa mottagningen. Om du är i akut behov av hjälp och inte kan ta dig dit på egen hand, ring 112.

Säkerhet på Campus

Väktare Campus Solna 08-524 864 29,