Kursplan för

Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi fördjupning, 7,5 hp

Theme Healthcare - Specialised Studies in Physiotherapy, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2018.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT18 , HT20 , HT21
Kurskod
1FY043
Kursens benämning
Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi fördjupning
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Fysioterapi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2017-10-25
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2018

Särskild behörighet

För tillträde till kursen Tema hälso- och sjukvård – Fysioterapi fördjupning, 7,5 hp, krävs att alla kurser termin 1 - termin 4 (120 hp) och moment 1 Fysioterapi i öppenvård  i kursen Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi öppenvård är godkända.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens syfte är att studenten ska utveckla sin förmåga att göra självständiga bedömningar i fysioterapeutisk verksamhet och utifrån aktuellt kunskapsunderlag tillämpa en reflekterande praktik inom ett fysioterapeutiskt kunskapsområde.

Lärandemål:
Studenten ska efter avslutad kurs kunna: 

  • Identifiera och formulera kliniskt relevanta frågeställningar utifrån ett vetenskapligt underlag
  • Prioritera och argumentera för olika behandlingsförslag/interventioner med stöd av evidens
  • Kommunicera rekommendationer kring fysioterapeutiska interventioner riktat till olika målgrupper med stöd av riktlinjer/vårdprogram
  • Identifiera förbättringsutrymmen och diskutera möjliga lösningar
  • Använda återkoppling som pedagogiskt verktyg för egen och andras utveckling i reflekterande praktik
  • Samverka interprofessionellt utifrån kunskap om eget och andras kompetensområde

Innehåll

Verksamhetsförlagd fördjupning inom ett fysioterapeutiskt kunskapsområde innehållande självständiga, integrerade teoretiska och praktiska studier. 
 

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Studenterna förväntas fördjupa sig i egna studier under kursen. Kursen är till mer än hälften förlagd till fysioterapeutisk verksamhet där teoretiska kunskaper och professionellt förhållningssätt integreras med praktiskt arbete. Verksamhetsförlagd utbildning med egna patienter kommer att erbjudas inom olika fysioterapeutiska kunskapsområden.
Självgranskning, kamratgranskning, handledargranskning ingår samt patientgranskning i den mån det är möjligt.

Obligatoriska utbildningsinslag

  • Närvaro vid den verksamhetsförlagda utbildningen
  • Deltagande i seminarier

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
 

Examination

Kursen examineras enligt följande:

  • Skriftlig inlämningsuppgift med efterföljande muntligt seminarium
  • Klinisk bedömning i verksamhetsintegrerat lärande (VIL), vilket bygger på kontinuerlig observation avseende studentens förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar med aktuellt kunskapsunderlag som grund

Om målen för den verksamhetsförlagda utbildningen inte uppnås kompenseras detta vid nästkommande termins ordinarie kliniska kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
 

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
 

Övriga föreskrifter

Kursvärdering och kursanalys genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
 

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Lennon, Sheila.; Stokes, Maria. Pocketbook of neurological physiotherapy
Aktuella vetenskapliga artiklar och elektroniska resurser med relevans för ämnet tillkommer.