Kursplan för

Bröstultraljud som diagnostisk metod, 30 hp

Breast Ultrasound as Diagnostic Method, 30 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2019.
Kurskod
2QA288
Kursens benämning
Bröstultraljud som diagnostisk metod
Hp
30 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Radiografi 
Nivå 
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande
2019-01-24
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2019

Särskild behörighet

Minst 120 hp inom vilka det ska ingå en röntgensjuksköterskeexamen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

  • beskriva medicinska ultraljudets fysik och teknologi
  • beskriva bröstens normala anatomi och relatera denna till den normala ultraljudsbilden
  • beskriva sjukdomar i brösten och relatera dessa till den ''patologiska ultraljudsbilden''
  • tillämpa en systematisk evidensbaserad undersökningsmetodologi för undersökning av brösten
  • utifrån klinisk frågeställning förstå och tillämpa de teoretiska kunskaperna vid klinisk utbildning vid egen mammografiavdelning 
  • analysera och relatera till andra ultraljudsmetoder (elastografi, doppler) och övriga diagnostisk möjligheter

Innehåll

Deltagarna skall efter genomgången kurs kunna genomföra ultraljudsundersökning av brösten i klinisk verksamhet. Det framställda materialet diskuteras med ansvarig radiolog.
Detta betyder att kursen inleds med en fördjupning i det medicinska ultraljudets fysik och teknologi för att därefter fortsätta med en genomgång av bröstets normala anatomi som relateras till den normala ultraljudsbilden. Därefter sker en fördjupning i aktuell patologi som kan komma remitteras till ultraljudsundersökning för att också relatera denna till aktuell ultraljudsbild.
Deltagaren kommer sedan tränas i ett systematiserat sätt att undersöka och dokumentera brösten vid skilda kliniska frågeställningar, detta sker såväl vid institution som under verksamhets förlagd utbildning.
Kursen avslutas med en översikt av alternativa undersökningsteknologier såsom t ex doppler och elastografi.

Från transducer till diagnostiskt underlag, 3.0 hp

Betygsskala: GU

Kursen inleds med en fördjupning i det medicinska ultraljudets fysik och teknologi där fokus läggs vid att förstå hur medinskt ultraljud skapas och vägen från ljud till bild för diagnos.

Bröstets anatomi och patologiska förändringar, 7.5 hp

Betygsskala: GU

I momentet görs en genomgång av bröstets normala anatomi som relateras till den normala ultraljudsbilden. Därefter sker en fördjupning i aktuell patologi som kan komma remitteras till ultraljudsundersökning t.ex förändringar där man misstänker cancerförändringar men också cystor och andra benigna förändringar.

Undersökningsmetodologi och klinisk utbildning, 19.0 hp

Betygsskala: GU

Studenten kommer tränas i ett systematiserat sätt att undersöka och dokumentera brösten vid skilda kliniska frågeställningar, detta sker såväl vid campus som under verksamhetsförlagd utbildning.

Alternativa undersökningsmetoder, 0.5 hp

Betygsskala: GU

Kursen avslutas med en översikt av alternativa undersökningsteknologier såsom t ex doppler och elastografi.

Arbetsformer

Kursen genomförs på halvfart där regelbundna kursträffar ges vid Karolinska Institutet, campus Flemingsberg
 
Kursen bygger på åtta kursträffar. Vid dessa ges föreläsningar och seminarier. Emellan kursträffarna sker litteraturstudier utifrån kurslitteratur och vetenskapliga artiklar kopplat till respektive kursmål som sedan ligger till grund för diskussion och examination. Klinisk utbildning sker parallellt med teoretiska avsnitt.
 
Undervisningen bygger på ''det flippade klassrummet'' som pedagogisk idé. Det betyder att obligatoriskt seminarie hålls i samband med kursträff på KI Campus där också föreläsningar kommer att ges.

Kursen innehåller obligatoriska färdighetsträningar, VIL och seminarier.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras.
Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Kursens teoretiska lärandemål examinerar genom individuell skriftlig tentamen, kursens praktiska moment examineras genom en klinisk examination utifrån bedömningskriterier.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Till kursen erbjuds tre tillfällen. Ett inom kursen, ett tillfälle vid nästkommande omtentamen. Det tredje tillfället erbjuds innan kommande terminsstart eller i nära anslutning till detta. I vissa fall krävs att studenten lämnar in dispensansökan innan han/hon fått resultatet på sin senaste genomförda tentamen. Ytterligare tre tillfällen ges enligt samma upplägg i samband med att kursen ges nästa gång.

Om studenten genomfört sex underkända tentamina ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Breast Ultrasound Sencha, Alexander N.; Evseeva, Elena V.; Mogutov, Mikhail S.; Patrunov, Yury N.