Kursplan för

Scholarship i medicinsk pedagogik, 7,5 hp

Scholarship of Medical Education, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
Kurskod
3ME000
Kursens benämning
Scholarship i medicinsk pedagogik
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Medicinsk pedagogik 
Nivå 
AV - Avancerad nivå 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutionen för lärande, informatik, management och etik
Beslutande organ
Programnämnd 9
Datum för fastställande
2013-04-26
Reviderad av
Programnämnd 9
Senast reviderad
2015-05-06
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2015

Särskild behörighet

Kandidat- eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng samt minst två års yrkeserfarenhet inom medicin, vård eller beteendevetenskap och/eller minst två års undervisningserfarenhet (på lägst gymnasienivå). Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande Engelska B (med lägst betyget Godkänd).

Mål

Kursen syftar till att deltagarna ska utveckla en förståelse för hur scholarship-processen som modell kan utgöra ett stöd i den egna kompetensutvecklingen. Begreppet scholarship innebär att arbeta med att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt till den egna praktiken där undersökning, förändringsarbete och offentliggörande av resultat ingår. Genom att tillämpa scholarship i liten skala under kursens gång förväntas kursdeltagarna utveckla förståelse för hur scholarship i medicinsk pedagogik präglar hela Masterprogrammet.

Efter kursen ska deltagarna:
- kunna identifiera och beskriva pedagogiska möten i den egna kontexten,
- visa förståelse för begreppet scholarship i medicinsk pedagogik genom att identifiera och beskriva ett utvecklingsområde inom en specifik kontext i universitets- eller hälso- och sjukvårdsområdet,
- kunna identifiera och diskutera strukturella och organisatoriska faktorer som påverkar undervisning och lärande på individnivå relaterat till en specifik kontext med ett vetenskapligt förhållningssätt.
- kunna skapa sökstrategier för relevant medicinskpedagogisk information och kunna jämföra, utvärdera och hantera resultatet av olika sökstrategier,
- med hjälp av vetenskaplig litteratur kunna problematisera och föreslå strategier för utveckling av undervisning och lärande i universitets- eller hälso- och sjukvårdsrelaterade kontexter.

Innehåll

Kursen kommer att utgöras av fyra områden:

Område 1
Att ha ett vetenskapligt förhållningssätt till undervisning och lärande:
Scholarship i Medicinsk Pedagogik diskuteras och grundläggande begrepp introduceras . Kursdeltagarna inleder en bearbetning av scholarship-processen under den här delen av kursen. Bearbetningen kommer att fortsätta under kursens gång. Förståelse för innebörden i ett systemperspektiv på en organisation fokuseras .

Område 2
Informationskompetens:
I en alltmer mångfacetterad informationsvärld behövs medvetna strategier för att kunna lokalisera, värdera och effektivt kunna hantera information. Att söka evidens i litteraturen kan ge stöd för, men också utmana tankar och påståenden om den egna praktiken. Förutom att faktiskt söka relevant information ska deltagarna reflektera kring informationssökningsprocessen.

Område 3
Olika perspektiv på kunskap:
För att skapa en förståelse för olika perspektiv på utbildning och lärande som präglar olika organisationer kommer detta område att behandla frågor kring kunskapsbildning och olika perspektiv på att definiera vetenskap. Detta är ett centralt tema som leder vidare till val av metoder för forskning, men också för utvecklingsarbete. Deltagarna kommer under denna del av kursen att bekanta sig med olika metoder för att söka data.

Område 4
Att arbeta med förändring i undervisning och lärande:
Deltagarna kommer att pendla mellan att studera lokala aspekter av struktur, regler, processer och praxis i den egna organisationen och jämföra med varandra. Bearbetningen ska leda till att hitta generella principer vad gäller hur detta område kan identifieras och beskrivas samt relatera till relevant litteratur.

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande.

Kursen är uppdelad i fyra olika områden. Interaktionen mellan deltagare och kursledare i kursen sker huvudsakligen via PingPong. Varje kursdeltagare kommer under kursens gång att ingå i en mindre grupp som leds av en handledare. Litteraturstudier, föreläsningar, och gruppdiskussioner samt gruppuppgifter kommer att skapa grunden för varje deltagare att lämna in individuella uppgifter. Uppgifterna kommer att granskas av andra kursdeltagare och/eller kursledare och därmed utgöra grund för återkoppling, samt bidra till sammanställandet av en individuell examinationsuppgift.

Deltagande i kursen kräver tillgång till Internet. Kursen kommer att resultera i en presentation av ett miniprojekt, där kursdeltagaren har studerat och beskrivit den egna organisationen (motsvarande).

Olika former för att kommunicera och interagera via nätet kommer att prövas under kursen. Det finns utrymme för kursdeltagarna att använda innovativa former för att presentera ett mindre projekt.

Kursen kommer att innebära att kursdeltagarna bekantar sig med lärplattformen PingPong, och de olika funktioner som finns att tillgå där, som diskussionsforum, chattmöjligheter och uppladdning av dokument.

Litteraturen kommer att utgöras av avsnitt ur böcker och artiklar, där de som är centrala för alla kursdeltagare finns listade i litteraturlistan, men då varje person kommer att arbeta med ett individuellt mini-projekt, kommer en stor del av litteraturen att sökas och diskuteras i mindre grupper, för att vara så relevanta som möjligt för det egna projektet.

Examination

Examinationen består av en individuell uppgift, där deltagaren skriver en plan för ett pedagogiskt utvecklingsprojekt. Uppgiften granskas av andra kursdeltagare och bedöms slutligen av läraren. I examinationen ingår att granska andra kursdeltagares projektplaner.

Samtliga uppgifter under kursen är obligatoriska. För att bli godkänd på kursen krävs att kursdeltagaren visar aktivitet på lärplattformen Ping Pong och  följer de överenskommelser som görs mellan kursdeltagarna och kursledarna. Individuella inlämningsuppgifter ersätter ej genomförda uppgifter.

Kursvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning och med en individuell reflektion.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Litteratur och övriga läromedel

Compulsory literature

The course will use the following two books and articles. Additionally each course participant will search for relevant articles for the individual project.

Bell, J. Doing your research project, a guide for first-time researchers in education, health and social science
D'Andrea, V-M.; Gosling, D. Improving teaching and learning in higher education : a whole institution approach
Barman, Linda Striving for autonomy : health sciences teachers' enactment of policy
The course content will take its point of departure in the following two books. Also, each participant will search for articles relevant in their own course project.

Recommended literature

The following articles are recommended for all course participants.

Biggs, John B.; Tang, Catherine So-Kum Teaching for quality learning at university : what the student does
Haig, A.; Dozier, M. BEME Guide No 3 : systematic searching for evidence in medical education--Part 1: Sources of information. (2003) s. 352-63

Haig, A.; Dozier, M. BEME Guide No 3 : systematic searching for evidence in medical education--part 2: constructing searches. (2005) s. 463-84

Trigwell, K; Shale, S Student learning and the scholarship of university teaching. Studies in Higher Education 29(4).
Trowler, P.R. Teaching and learning regimes: Implicit theories and recurrent practices in the enhancement of teaching and learning through educational development programmes Cooper, A. (2002) s. 323-339