Delning och verifiering av examensbevis

Från 1 april 2024 utfärdar Karolinska Institutet digitala examensbevis. På den här sidan hittar du som student och alumn information om hur du delar information om din examen till valfri mottagare t.ex. en arbetsgivare. Du som arbetsgivare hittar också information om hur du kontrollerar att en individ har en examen.

Dela information om digital examen

Du som är student eller alumn och har en utfärdad digital examen kan logga in i Ladok för studenter eller Ladok för alumner och hämta en kod för delning av information om din examen med valfri mottagare. Genom att dela med dig av kontrollkoden gör du det möjligt för mottagaren (t.ex. en arbetsgivare) att ta del av uppgifter om din examen och dess innehåll.

Vill du själv se vad som delas med mottagaren kan du logga in med kontrollkoden och ditt personnummer. Samma kod kan användas flera gånger och till flera mottagare.

Du delar din examen genom att:

• Logga in i Ladok.
  • Gå till ”Examen och bevis”
  • Välj ”Dela bevis”
  • Dela med dig av den hämtade kontrollkoden till valfri mottagare.

För arbetsgivare och rekryteringsföretag

Verifiera digitalt examensbevis

Det digitala examensbeviset är en PDF och innehåller en e-stämpel. E-stämplingen visar att dokumentet kommer från en trovärdig källa och att det inte har manipulerats. E-stämplingen kan verifieras direkt i etablerade pdf-läsare eller genom att ladda upp dokumentet på Ladoks sida för verifiering av dokument

Giltighetstiden på e-stämplingen är 2 år.

Kontrollera information om examen

Du som behöver kontrollera att en individ har en examen kan enkelt göra detta digitalt. Med hjälp av en kontrollkod som du får av individen vars examen du ska kontrollera, samt hens personnummer, kan du se uppgifter om examen och dess innehåll. Uppgifterna hämtas direkt från Ladok.

Du kontrollerar uppgifter om examen genom att:
• Gå till sidan Kontrollera information om examen
• Ange kontrollkod och personnummer (som du får av individen vars examen du vill kontrollera)

Verifiering av examensbevis utfärdat på papper

Examensbevis på papper kan verifieras genom att kontakta Arkivet arkivet@ki.se

VR
2024-03-20