Uppgradera ditt student KI-ID till en högre tillitsnivå

Alla studenter behöver uppgradera sitt student KI-ID till en högre tillitsnivå för att ha möjlighet att kunna sätta ett nytt lösenord via ID-portalen och även för fortsatt åtkomst till Ladok.

Ladok, det nationella studieadministrativa stödsystemet, genomför förändringar kring sin identitets- och behörighetshantering. Detta kommer snart innebära ett krav på att studenter har högre så kallad tillitsnivå, AL2. Basnivån kallas AL1 och idag är majoriteten av KI:s studenter på just AL1-nivå.

Enkel uppgradering i KI:s ID-portal

Du kan snabbt och enkelt uppgradera ditt student KI-ID genom att logga in i
ID-portalen. Du bekräftar din identitet med hjälp av E-legitimation  som t.ex. BankID, Mobilt BankID, Freja eID eller eduID och dina inloggningsuppgifter till studentkontot.

Här hittar du en guide för hur du uppgraderar ditt student KI-ID via ID-portalen.

Om du saknar du BankID, Mobilt BankID, Freja eID eller eduID behöver du kontakta Student-IT för att göra en manuell legitimationskontroll. Kom ihåg att ta med legitimation!

Viktigt att tänka på!

När du har uppgraderat ditt KI-ID tar det ca 24 h innan du kan logga in på Ladok igen. Värt att tänka på om du t.ex. ska anmäla dig till en examination via Ladok.

Hur vet jag om mitt KI-ID är uppgraderat?

Logga in på https://idportal.ki.se med din e-legitimation. Är ditt konto uppgraderat ser du:

Idportal tillitsnivån höjd
Idportal tillitsnivån höjd. Foto: Jeswes

Bakgrund: Swamid

Karolinska Institutet är en del av federationen SWAMID (Swedish Academic Identity Federation) och behöver därför följa de regler som finns kring hur lärosätens digitala identiteter hanteras.

Som medlem i SWAMID kan KI använda kvalitetssäkrad och säker inloggning för forskare, lärare och studenter i olika tjänster – både i och utanför Sverige.

SWAMID har olika tillitsnivåer på sina användare där basnivån kallas AL1. Idag är majoriteten av KI:s användarkonton på AL1-nivå, men den högre tillitsnivån AL2 kan komma att krävas för åtkomst till fler tjänster i framtiden.

Har du frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta Student-IT.

E-post: studentit@ki.se

Öppettider i Solna & Flemingsberg