Att leda en hälsofrämjande skola - medicinsk elevhälsa för rektorer och skolledare (7,5 hp)

En unik utbildning som ger rektorer och skolledare praktiska och teoretiska kunskaper om vilka hälsoproblem som påverkar skolgång och inlärning. Kursen ger också kunskaper om vilka stödinsatser och hälsofrämjande program som har stöd i forskning. Kursen ges digitalt på distans men med internat vid två tillfällen. Utbildningen ingår i Skolverkets satsning ”Fortbildning för rektorer”.

Klassrum
Klassrum. Foto: Unsplash.com

Om kursen

En resultatorienterad utbildning som ger rektorer den kombination av teoretiska kunskaper och handfasta råd som verkligen kan göra skillnad för elever som av olika skäl har svårt att klara utbildningens mål. Genom en fördjupad förståelse för orsakerna till  funktionsvariationer, psykisk ohälsa eller andra ohälsofaktorer kan rektorn i samverkan med elevhälsoteamet arbeta med kunskapsbaserade insatser med  bevisad effekt.   

Kursprogrammet  är framåtsyftande och utgår från analyserna i  utredningarna ”Bättre möjligheter för elever att nå kunskapskraven SOU 2021:111  och ”SOU 2021:34. Börja med barnen! En sammanhållen god och nära vård för barn och unga ” som successivt kommer att implementeras i skola och hälsovård. En röd tråd i dessa utredningar är att  stärka rektorns ledarskap genom  bättre teoretiska kunskaper kring medicinska hälsoproblem, hälsolagstiftning och en effektiv samverkan mellan elevhälsans alla delar och hälso och sjukvården. 

Vad säger tidigare deltagare?

Kursupplägg

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där seminariediskussioner av föreläsningarna och övrigt kursmaterial har en framträdande plats. För att ge deltagarna maximal  flexibilitet när det gäller tidsplanering går hela kursen digitalt på distans. Teoriinläsningen och de fördjupande föreläsningarna kan deltagarna ta del av på valfri tid.  Enbart seminarieövningarna och frågestunder med föreläsare behöver ske på fasta tider.

Arbetsformer 

Kursupplägget  är en ”portalkurs”  vilket innebär att de grundläggande teoretiska momenten läses in individuellt och föreläsningarna kan ägnas åt att fördjupa och problematisera de olika ämnesområdena.   Föreläsningarna följs av seminariediskussioner där kursdeltagarna reflekterar kring  hur lagstiftning råd och riktlinjer kan implementeras i deras skola och i elevhälsoteamet 

För godkänd kurs krävs inlämnade seminarieuppgifter i anslutnings till föreläsningarna samt godkänt kunskapstest som omfattar kursbokens innehåll.

Kursens innehåll

Kursen tar upp fyra områden inom elevhälsans medicinska insats (EMI):

  1. Lagstiftning som styr elevhälsan

Här ingår sjukvårdslagens bindande föreskrifter och definitioner rörande vårdgivare, verksamhetschef, patientsäkerhet sekretess och dokumentation. Vidare föreskrifter kring lokaler och deras utrustning, samverkan med socialtjänsten orosanmälningar och Barnkonventionens föreskrifter.

  1. EMI:s  lagstadgade uppgifter och hur de ska  genomföras

Hälsosamtal och hälsokontroller, hur följa tillväxt och utveckling , vaccinationer och remisser till hälso- och sjukvården.

  1. Fånga upp och värdera skolsvårigheter samt psykisk och fysisk ohälsa   

Neuropsykiatrisk problematik, inlärningssvårigheter, språkrelaterade svårigheter inkl. dyslexi funktionsnedsättningar till följd av somatiska tillstånd samt olika former av psykisk ohälsa som nedstämdhet, ångest eller  självskadebeteende

  1. Hälsofrämjande insatser och program i skolan

Grundläggande folkhälsovetenskap och principer - att effektiva och utvärderade metoder att förebygga ohälsa och främja hälsa hos unga i skolåldern

Målgrupp och krav för deltagande

  • Fullgjord befattningsutbildning för rektorer, dvs, Rektorsprogrammet eller den äldre statliga rektorsutbildningen eller att deltagaren har tillgodoräknats eller rektorsutbildning via ett lärosäte.
  • Arbetat som rektor eller i motsvarande ledningsfunktion minst ett år på halvtid eller motsvarande efter befattningsutbildning. Till målgruppen hör även skolledare med motsvarande ledningsfunktion som rektor men med annan titel, exempelvis biträdande rektorer.

Tid och plats

Kursen pågår mellan 11 oktober 2022  - 1 februari 2023.

Internat genomförs under följade två tillfällen:

18 -19 oktober 2022 på internat på kursgård i Stockholm med goda kommunikationer.

24 – 25 januari 2023 på internat på kursgård i Stockholm med goda kommunikationer.

Digitala föreläsnings och seminariedagar (via Zoom):

Under hösen 2022: onsdagar mellan kl.14-16  under veckorna 42-49  (ej vecka 44).

Under våren 2023: onsdagar mellan kl. 14-16 under veckorna 2-5.

Anmälan

Läs mer och anmäl dig via Skolverkets hemsida från och med 15 mars 2022.

Kostnad

Kursen ges på uppdrag av Skolverket och är kostnadsfri.

Sagt om kursen

"Jag känner att jag har fått en djupare förståelse för elevhälsoarbetet, speciellt när det gäller den medicinska elevhälsan. Jag har också fått bättre och bredare kunskap som jag kan använda i mitt elevhälsoteam och i mötet med elever och föräldrar." Marie-Ann Eklund, Bitr. Rektor, Krylbo skola

"Min juridiska kompetens stärkts på så vis att flera områden satts i en kontext samt kopplats till lagar och förordningar. Jag upplever även att jag fått ett språk för att diskutera flera mycket utmanande problem som jag i egenskap av rektor brottas med i min vardag." Daniel Josefsson, Rektor, Kärlekens skola

"Jag arbetar i en myndighet som har en ovanlig skolorganisation och därtill organisation för elevhälsans medicinska insats. Att lära mig juridiken har varit ovärderligt då jag kan kontrollera att jag får rätt medel mot en huvudman som inte har den kunskapen." Åsa Vildblomma Rektor, Statens institutionsstyrelse

Mer information

Josef Milerad

Kursansvarig, docent universitetslektor