Kursplan för

Aktivitet och åtgärder - bedömning, målformulering och planering, 7,5 hp

Occupation and intervention - assessment and intervention planning, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
Kurskod
1AR011
Kursens benämning
Aktivitet och åtgärder - bedömning, målformulering och planering
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Arbetsterapi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnden för arbetsterapeutprogrammet
Datum för fastställande
2008-11-11
Reviderad av
Programnämnd 3
Senast reviderad
2014-11-03
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2015

Särskild behörighet

60 hp från T1 och T2 samt kursen Medicinska ämnen, 15 hp, på arbetsterapeutprogrammet.

Mål

Lärandemål
Studenten ska efter avslutad kurs:

  • kunna formulera, värdera samt teorianknyta bedömning av klientens aktivitetsförmåga
  • kunna formulera mål och planera åtgärder för klienten utifrån ett klientcentrerat arbetssätt
  • självständigt kunna reflektera över det egna förhållningssättet samt etiska ställningstaganden i arbetet med klienten och medarbetare

Innehåll

I kursen ska studenten inhämta kunskaper om arbetsterapiprocessen med fokus på bedömning, analys, målformulering, planering och dokumentation utifrån ett klientcentrerat arbetssätt. Kursen innehåller föreläsningar och laborationer där studenterna introduceras i praktiska färdigheter och tillämpningar. Dessutom innehåller kursen olika modeller för åtgärder som kompensation och aktivitetsträning.

Arbetsformer

Undervisningsformerna varierar mellan föreläsningar, seminarier, grupparbeten, handledning, IT-undervisning och laborationer. Se även arbetsterapeutprogrammets pedagogiska plattform på programwebben.

Examination

Lärandemålen examineras genom en individuell skriftlig examination. Betygsskala: VG/G/U

Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Eventuella avvikelser anges på kurswebben.

Alla seminarier och laborationer är obligatoriska. Vid frånvaro görs en överenskommelse mellan den studerande och ansvarig lärare angående kompensation av frånvaron. Den i kursen ingående examinationen sker efter fastställda bedömningskriterier.

För betyget godkänd krävs obligatorisk närvaro vid seminarier och laborationer, samt godkänt på den skriftliga examinationen.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av 2 år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursrapport med analys av resultat från kursutvärderingen läggs ut på kurswebben en månad efter genomförd kursutvärdering.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Borg, Jörgen Rehabiliteringsmedicin : [teori och praktik] / redaktör:
Etisk kod för arbetsterapeuter : antagen av Förbundet Sveriges arbetsterapeuters fullmäktige 1992 och reviderad 2004
Fisher, Anne G.; Nyman, Anneli OTIPM : En modell för ett professionellt resonemang som främjar bästa praxis i arbetsterapi
Kielhofner, Gary A model of human occupation : theory and application
Law, M.; Baum, C.; Dunn, W Measuring occupational performance:supporting best practice in occupational therapy
Willard & Spackman Occupational Therapy Bledssell Crepeau, Elizabeth; Cohn, Ellen S; Boyt Schell, Barbara A

Övriga rekommenderade läromedel

Blomquist, Ulla-Britt; Nicolaou, Ingegärd Förskrivningsprocessen för hjälpmedel till personer med funktionshinder.
Fisher, Anne G Occupational Therapy Intervention Process Model : A model for planning and implementing, top down, client centered, and occupation based interventions
Handbok för bostadsanpassningsbidraget.
Törnquist, Kristina; Sonn, Ulla ADL-taxonomi : en bedömning av aktivitetsförmåga
Taylor, Renée R. The intentional relationship : occupational therapy and use of self