Kursplan för

Psykologi, 7,5 hp

Psychology, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2023.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT16 , VT17 , HT17 , VT18 , HT18 , VT19 , VT20 , HT20 , VT23
Kurskod
1AR027
Kursens benämning
Psykologi
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 3
Datum för fastställande
2015-11-02
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2022-10-25
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2023

Särskild behörighet

Inga specifika krav. Samtliga studenter i termin 1 ges tillträde till termin 2.

Mål

Kursens mål är att studenterna ska tillägna sig grundläggande teoretiska kunskaper inom psykologi som är relevanta för och kan tillämpas utifrån ett arbetsterapeutiskt perspektiv. . Kursen syftar även till att studenterna ska stärka  sitt professionella förhållningssätt och sin handlingsberedskap inför möten med människor inom arbetsterapeutens verksamhetsområde samt tillägna sig praktiska samtalsfärdigheter.

Lärandemål
Studerande ska vid avslutad kurs kunna

  • definiera begreppet psykologi och kortfattat beskriva r dess status som vetenskapligt ämne,
  • förstå och tillämpa grundläggande psykologiska modeller och begrepp inom inlärning, neuropsykologi, perception, kognitiv psykologi, utvecklingspsykologi och socialpsykologi,
  • redogöra för grundläggande samband mellan stress, hälsa och livsstil,
  • översiktligt redogöra för kognitiva och exekutiva funktioner samt hur dessa kan undersökas i klinisk verksamhet,
  • förstå hur man bemöter individer på ett professionellt sätt för att skapa förutsättningar för arbetsterapeutiska bedömningar och interventioner, samt 
  • beskriva och tillämpa grundläggande tekniker/principer för samtalsmetodik.

Innehåll

  • Centrala områden och begrepp inom psykologins huvudområden så som inlärning, minne, emotion, perception, neuropsykologi och utvecklingspsykologi.
  • Sambandet mellan stress, livsstil och hälsa
  • Känslomässiga reaktioner och bemötande i samband med traumatisk kris
  • Grunderna i samtalsmetodik och professionellt bemötande

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är lärarledda föreläsningar, seminarier och gruppövningar samt moment avseende färdighetsträning. Obligatoriska tillfällen förekommer. Del av undervisningen kan ske interaktivt via digital läroplattform.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig tentamen.

För betyget Godkänd på kursen erfordras G på skriftlig tentamen samt närvaro på obligatorisk undervisning enligt anvisningar i schema.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinatioen inte lämnats in. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med  examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen.
Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärderingen sker enligt riktlinjer fastställda av  Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Rautalinko, Erik Samtalsfärdigheter : stöd, vägledning och ledarskap
Psychology

Kurslitteratur i digitalt format kommer att anvisas av kursledningen, information om detta finns på lärplattformen.