Mångfald, social inklusion och hälsa, 5 hp
Diversity, Social Inclusion and Health, 5 credits- Kurskod
- 1AR029
- Kursens benämning
- Mångfald, social inklusion och hälsa
- Hp
- 5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2016-05-13
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2021-04-01
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2021
Särskild behörighet
Samtliga kurser i termin 1 (30 hp) samt kurs Hälsa, aktivitet och delaktighet i termin 2 ska vara godkända.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten ska inhämta kunskap om relationer mellan sociala strukturer, inklusion och hälsa ur nationellt och globalt perspektiv.
Målet är att studenten vid avslutad kurs ska kunna
- visa förståelse för grundläggande teorier om mångfald och sociala strukturer och kunna tillämpa dessa på konkreta situationer, kopplat till inklusion och hälsa
- reflektera över och jämföra olika villkor och förutsättningar för hälsa, globalt och nationellt
Innehåll
I kursen introduceras teorier om mångfald och sociala strukturer. Dessa reflekteras kring i relation till studiebesök vid verksamheter som arbetar med social inkludering eller med att förebygga social exkludering. Studenterna samlar in och värderar information med relevans för mångfald, inklusion och hälsa utifrån teorier om mångfald och sociala strukturer, kopplat till studiebesöken och olika villkor för hälsa, nationellt och internationellt.
Arbetsformer
Undervisningsformerna innefattar föreläsningar, fältstudier, grupparbeten och seminarier.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Obligatoriska moment för betyget G är:
- Aktivt deltagande vid seminarier för reflektion och diskussion om grundläggande teorier om mångfald och sociala strukturer
- Aktivt deltagande vid seminarium för reflektion och diskussion om olika villkor för hälsa
- Deltagande i studiebesök
- Aktivt deltagande vid gruppresentation med reflektion över studiebesök
- Individuell skriftlig inlämningsuppgift med reflektioner över hur teorierna om mångfald och sociala strukturer tillämpas i konkreta situationer utifrån studiebesöket
Kursen examineras genom en skriftlig, individuell tentamen, samt genom deltagande i seminarium. Betygsskala: G/U. Alla seminarier och laborationer är obligatoriska. De i kursen ingående examinationerna sker efter fastställda bedömningskriterier.
Vid underkänt resultat vid ordinarie examinationtillfälle ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om momentet eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Digital examination räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det tillhandahållas minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av minst ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursrapport med analys av resultat från kursvärderingen publiceras på kurswebben efter genomförd kurs.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
1. uppl. : Malmö : Liber, 2010 - 184 s. ISBN:978-91-47-09042-6 LIBRIS-ID:11855608 Sök i biblioteket
1. utg. : Stockholm : Liber, 2012 - 376 s. ISBN:978-91-47-09975-7 LIBRIS-ID:12346023 Sök i biblioteket
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2010 - 204 s. ISBN:978-91-40-66829-5 LIBRIS-ID:11738080 Sök i biblioteket
Edinburgh : Elsevier Churchill Livingstone, 2011 - xxv, 413 s. ISBN:9780702031038 LIBRIS-ID:12143129 Utvalda kapitel. Sök i biblioteket