Kursplan för

Arbetsterapi 2 - Aktivitet och åtgärder, 15 hp

Occupational Therapy 2 - Occupation and Intervention, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2017.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT17 , HT17 , VT18 , VT20 , HT21 , VT25
Kurskod
1AR033
Kursens benämning
Arbetsterapi 2 - Aktivitet och åtgärder
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Arbetsterapi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2016-11-09
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2017-03-29
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2017

Särskild behörighet

Samtliga kurser i termin 1 och termin 2 (60 hp) samt Medicinska ämnen 2 (7,5 hp) i termin 3 ska vara godkända.

Mål

Kursen ska lägga grunden till yrkesidentitet och professionellt förhållningssätt genom att studenten integrerar
grundläggande och nyförvärvade arbetsterapeutiska kunskaper, färdigheter och förhållningssätt och utvecklar
dessa i en klinisk kontext

Lärandemål
Att i den verksamhetsförlagda utbildningen - under handledning och i progression mot självständighet - kunna: 

  • bedöma och analysera patienters aktivitetsförmåga
  • formulera aktivitetsbaserade mål i samverkan med patienten
  • planera, genomföra och utvärdera relevanta arbetsterapeutiska åtgärder
  • reflektera kring hälsoinriktade arbetsterapiåtgärder i hemmiljö
  • dokumentera arbetsterapeutiska åtgärder i enlighet med journallagen
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt, att möta patienter och anhöriga med empati och respekt
  • visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper 

Innehåll

Kursen innehåller två moment:

  • Moment 1 - VFU Arbetsterapiprocesser
  • Moment 2 - VFU med inriktning på hälsoinriktade åtgärder

I kursen genomförs verksamhetsförlagd utbildning inom olika kliniska verksamheter för att att få inblick i vårdkedjan. Studenten utvecklar förmågan att självständigt och i samverkan med patient bedöma förutsättningar för aktivitet och delaktighet samt formulera mål, planera, genomföra och dokumentera aktivitetsbaserade arbetsterapeutiska åtgärder i hens dagliga liv.
Studenten reflekterar dessutom över val av, och perspektiv på föreslagna arbetsterapeutiska åtgärder - samt över det egna etiska förhållningssättet - i arbetet med patient och medarbetare. Under kursen genomförs även datainsamling med fokus på hälsoinriktade åtgärder som sedan bearbetas under den efterföljande kursen Arbetsterapi 3 - Prevention och uppföljning.

VFU Arbetsterapiprocesser, 7.5 hp Moment 1 - VFU Arbetsterapiprocesser ägnas åt fördjupade kunskaper i arbetsterapi genom tillämpning och värdering av arbetsterapeutiska insatser enligt arbetsterapeutisk processmodell. Studenten genomför bedömning och analys av patientens aktivitetsförmåga och sätter mål, planerar och följer upp genomförda åtgärder. I kursmomentet fördjupar studenten också sina kunskaper i terapeutiskt resonemang och professionalism.    VFU med inriktning på hälsoinriktade åtgärder, 7.5 hp I moment 2 - VFU med inriktning på hälsoinriktade åtgärder utvecklar studenten sina färdigheter och förmågor inom arbetsterapi genom att med stöd i arbetsterapeutisk teori och metoder identifiera patientens resurser respektive hinder för aktivitetsamt planera hälsoinriktade åtgärder. Studenten tillämpar terapeutiskt resonemang i argumentation kring valet av åtgärdsinriktningarna ohälsofrämjande åtgärd (prevention) och hälsofrämjande åtgärd (promotion).

Arbetsformer

Undervisningsformen består av verksamhetsförlagda studier, laborationer, handledning, kamratgranskning och seminarier. Del av undervisningen kommer också att ske interaktivt via lärplattformen.

Examination

För betyget G i kursen krävs att uppvisande av arbetsterapeutiska kunskaper, färdigheter och förhållningssätt genomförts självständigt på ett - för verksamheten relevant- och patientsäkert sätt. 
En särskild vikt läggs vid studentens förmåga att bedöma och analysera patienters aktivitetsförmåga; att formulera aktivitetsbaserade mål i samverkan med patienten, samt att planera, genomföra, dokumentera och utvärdera relevanta arbetsterapeutiska åtgärder.

Obligatoriskt deltagande gäller under hela den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU). Examination av kursens lärandemål sker i enlighet med utarbetade bedömningskriterier. Den verksamhetsförlagda utbildningens två moment examineras av kursens examinator i samråd med respektive verksamhets handledare.

Betygsskala: G/U
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.Ytterligare verksamhetsförlagd utbildning (VFU) kan komma ifråga för studenter som inte uppnår betyget godkänd på VFU. Detta kan erbjudas vid ytterligare ett tillfälle i samband med nästkommande terminers ordinarie VFU.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådant fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av 1 år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning samt utifrån fastställda utvärderingsrutiner inom programmet.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Blomquist, Ulla-Britt; Nicolaou, Ingegärd Förskrivningsprocessen för hjälpmedel till personer med funktionshinder.
Rehabiliteringsmedicin : [teori och praktik] Borg, Jörgen
Etisk kod för arbetsterapeuter : antagen av Förbundet Sveriges Arbetsterapeuters fullmäktige 1992, reviderad 2004 och 2012
Fisher, Anne G.; Nyman, Anneli OTIPM : en modell för ett professionellt resonemang som främjar bästa praxis i arbetsterapi
FSA, ARTUR : Journalstruktur
Handbok för bostadsanpassningsbidraget.
Kielhofner, Gary A model of human occupation : theory and application
Taylor, Renée R. The intentional relationship : occupational therapy and use of self

Rekommenderad kurslitteratur

Law, M.; Baum, C.; Dunn, W Measuring occupational performance:supporting best practice in occupational therapy
Townsend, Elizabeth A.; Polatajko, Helene J. Enabling occupation II : Advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation
Törnquist, Kristina; Sonn, Ulla ADL-taxonomi : en bedömning av aktivitetsförmåga
Willard, Helen S. Willard & Spackman's occupational therapy. Willard and Spackman's occupational therapy. Schell, Barbara A. Boyt