Kursplan för

Professionell utveckling 1, 1,5 hp

Professional development 1, 1,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2014.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT11 , HT11 , HT12 , HT13 , HT14 , HT16 , HT17 , HT18 , HT19 , HT20 , HT22 , HT23 , HT24
Kurskod
1AU027
Kursens benämning
Professionell utveckling 1
Hp
1,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Audiologi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Programnämnd 4
Datum för fastställande
2010-11-10
Reviderad av
Programnämnd 4
Senast reviderad
2014-04-28
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2014

Särskild behörighet

Särskilda behörighetsvillkor enligt utbildningsplanen för Audionomprogrammet 180 hp.

Mål

Kursen ingår i en strimma i professionell utveckling vilken omfattar totalt 6 hp och löper genom hela utbildningsprogrammet.
Det övergripande målet med denna strimma är att ge den studerande kunskaper och verktyg för att kunna utveckla ett etisk och professionellt förhållningssätt genom att utvecklas både som person och i sin yrkesroll.

Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- förklara, diskutera och reflektera med andra om begrepp som normer och principer, människosyn, värderingar i vården och forskningen, sekretess, tystnadsplikt, yrkesetisk kod nationellt och internationellt samt ansvarsområden som ingår i audionomens legitimation
- redogöra för instruktionens betydelse för patientkontakten och hur bemötandet av patienter kan anpassas efter individuella behov på en hörselutredande audiologisk mottagning
- reflektera över professionellt förhållningssätt och vad det innebär för professionellt och empatiskt bemötande av individer med funktionshinder samt kunna anknyta detta till ansvarsområden som ingår i audionomens legitimation
- reflektera över etiska perspektiv på genetiska frågeställningar inom det audiologiska fältet som inbegriper hörselskadade individer
- reflektera över vad som kännetecknar bra och dålig vetenskap
- utföra vuxen hjärt-lungräddning enligt aktuella riktlinjer från Svenska HLR-rådet.

Innehåll

Kursens material presenteras på PingPong plattformen Professionell utveckling, där de olika delkurserna presenteras.
På denna webbplattform samlar studenten också sina inlämningsuppgifter, reflektioner och annat material till en s.k. portfolio som följer med genom alla delkurserna i strimman.
De olika delkurserna i strimman ges inte under någon specifik vecka under terminerna utan olika moment är antingen integrerade i andra kurser eller sker på distans via PingPong parallellt med andra kurser.

Specifikt innehåll i Professionell utveckling 1:
I kursen Audiologi och hörselvård diskuteras centrala etiska begrepp samt sekretess, tystnadsplikt och professionellt förhållningssätt, i audionomens yrkesroll. Dessutom ingår seminarier om kommunikation och counseling.
Innebörden av audionomens legitimation samt den Etiska koden för audionomer tas upp i Hörselutredning 1 där också bemötande av patienter utifrån individuella behov diskuteras och färdigheter tränas i verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Etiska perspektiv på genetiska frågeställningar berörs i Medicinsk audiologi.

Dessutom ingår en introduktion till forskningsetik samt till begreppen bra och dålig vetenskap dels i Medicinsk audiologi och dels i Vetenskap 1.

Vuxen-HLR tränas vid ett obligatoriskt övningstillfälle.

Arbetsformer

Seminarier, föreläsningar, övningar och egna reflektioner.

Seminarier och övningar är obligatoriska. Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.

Kursansvarig bedömer hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Aktivt deltagande i seminarier och övningar
Skriftliga individuell inlämningsuppgifter och reflektioner

För godkänd kurs krävs även närvaro vid obligatoriska delar. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Vid varje kursomgång ges ett ordinarie examinationstillfälle och två omtentamenstillfällen. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Komplettering av skriftlig inlämningsuppgift räknas som ett examinationstillfälle

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter


Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering genomförs dels genom en skriftlig kursvärdering i slutet av kursen och dels genom muntligt kursforum minst en gång i anslutning till kursen där studenterna kan framföra sina åsikter.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Denna litteratur är aktuell i alla kurser inom strimman för Professionell utveckling

Holm, Ulla Det räcker inte att vara snäll : om empati och professionellt bemötande inom människovårdande yrken
Lynöe, Niels Medicinska etikens ABZ Juth, Niklas
Vetenskapliga artiklar och annat relevant material kan tillkomma