Kursplan för

Medicinsk audiologi, 12 hp

Medical Audiology, 12 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT16 , HT17 , VT24
Kurskod
1AU052
Kursens benämning
Medicinsk audiologi
Hp
12 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Audiologi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden Clintec
Datum för fastställande
2016-05-04
Reviderad av
Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad
2017-04-27
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2017

Särskild behörighet

Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A14). Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16).

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska inhämta fördjupade kunskaper om hörsel- och balanssystemets, fysiologi och det centrala nervsystemets funktion. Dessa kunskaper ligger till grund för kurser som audiologisk patologi samt hörseldiagnostik och rehabilitering. Kursen bygger vidare på den grundläggande kursen Anatomi och Fysiologi.

Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för och förstå hur det centrala och perifera nervsystemet är organiserat
  • beskriva funktionerna hos de sensoriska och motoriska delarna av nervsystemet
  • beskriva och förstå hur nervsystemets olika delar samverkar i de högre kognitiva funktionerna
  • redogöra för hur neurologiska störningar och sjukdomar kan påverka sensoriska, motoriska, kognitiva och exekutiva funktioner
  • känna till hur en neuropsykologisk utredning går till och vilka åtgärder den kan leda till
  • redogöra för och förklara hörsel- och balanssystemets fysiologi
  • förstå och beskriva olika mekanismer för skador i hörsel- och balanssystemet
  • redogöra för grundläggande genetik samt det centrala nervsystemets och hörsel- och balanssystemets embryologi
  • läsa och muntligt redogöra för en vetenskaplig artikel inom ämnesområdet
  • bedöma och reflektera över sina egna prestationer

Innehåll

Kursen omfattar två moment:

Det centrala nervsystemets funktion, 6 hp
En översikt ges av det centrala nervsystemets funktionella organisation med tonvikt på de sensoriska och motoriska systemen samt de högre kognitiva funktionerna. Kursen innehåller också en översikt av hjärnans utveckling samt undervisning om hur neurologiska störningar kan uppstå. Hjärnans anatomi repeteras. Ett seminarium ingår där studenterna får kunskap om hur en neuropsykologisk utredning går till och vilka åtgärder den kan leda till. Hörsel- och balanssystemets fysiologi, 6 hp Hörsel- och balanssystemets fysiologi gås igenom såväl perifert som centralt. Hörselfysiologin fokuserar på en djupare förståelse för hur hörselsystemet är uppbyggt och hur det fungerar normalt samt hur ljudet omvandlas till nervsignaler. Olika mekanismer för skador behandlas. I detta moment ges även kunskaper om grundläggande genetik och en genomgång av nervsystemets samt hörsel- och balanssystemets embryologi

Arbetsformer

Föreläsningar, övningar, och seminarier.

Seminarier är obligatoriska. Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.

Kursansvarig bedömer hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Det centrala nervsystemets funktion 6 hp
Hörsel- och balanssystemets fysiologi 6 hp
Seminarieredovisningar
Skriftlig tentamen


För godkänd kurs krävs även närvaro och aktivt deltagande vid obligatoriska delar. Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Vid varje kursomgång ges ett ordinarie examinationstillfälle och två omtentamenstillfällen. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Komplettering av skriftlig inlämningsuppgift räknas som ett examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter


Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering genomförs dels genom en skriftlig kursvärdering i slutet av kursen och dels genom muntligt kursforum minst en gång i anslutning till kursen där studenterna kan framföra sina åsikter.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Pinel, John P. J. Biopsychology
Pinel, John P. J.; Edwards, Maggie A colorful introduction to the anatomy of the human brain : a brain and psychology coloring book
Pickles, James O. An introduction to the physiology of hearing
Vetenskapliga artiklar och annat relevant material kan tillkomma.

Referenslitteratur

Rouse, Matthew H. Neuroanatomy for speech language pathology and audiology

Nedanstående böcker är likvärdiga alternativ och kan användas som referenslitteratur

Musiek, Frank E.; Baran, Jane A. The auditory system : anatomy, physiology, and clinical correlates
Clark, William W; Ohlemiller, Kevin K Anatomy and Physiology of Hearing for Audiologists
Gelfand, Stanley A. Hearing : an introduction to psychological and physiological acoustics \