Kursplan för

Verksamhetsförlagd utbildning, 12 hp

Clinical Education, 12 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2020.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT19 , VT20 , VT23 , VT24 , VT25
Kurskod
1AU068
Kursens benämning
Verksamhetsförlagd utbildning
Hp
12 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Audiologi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande
2018-10-16
Reviderad av
Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad
2019-10-21
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2020

Särskild behörighet

För tillträde till kursen krävs att studenten klarat godkänt betyg från samtliga kurser på Audionomprogrammets termin 1-4 samt kursen Vetenskap 3 - vetenskaplig teori, metod och studiedesign. Dessutom krävs att studenten är godkänd på alla moment innehållande verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i kurser på Audionomprogrammets termin 1-5.

Student som underkänts på VFU/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande uppvisa hög grad av självständighet kring följande innehåll:

  • planera, genomföra, utvärdera och dokumentera hörselutredande och hörselrehabiliterande åtgärder utifrån individens behov och förutsättningar relaterat till aktuell evidens och relevanta författningar
  • kritiskt granska och reflektera över olika patientsituationer och den egna prestationen
  • uppvisa ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter/brukare, deras anhöriga och andra grupper
  • uppvisa en godkänd utbildning i förskrivningsprocessen
  • verka som handledare åt studenter på lägre terminer.

Innehåll

Kursen innefattar samtliga kliniska moment inom hörselutredning och hörselrehabilitering (teknisk, psykosocial och pedagogisk hörselrehabilitering). Centralt är en tillämpad helhetssyn på hörseldiagnostik och -rehabilitering, ett professionellt förhållningssätt och en tydlig pedagogisk framtoning. I kursen betonas också att kunna utföra hörselutrednings- och rehabiliteringsplanering, färdighet i att utföra olika moment, tolkning och utvärdering av resultat och behandlingsinsatser samt dokumentation. Färdighet i counseling ingår. I den mån hörselpedagogisk verksamhet förekommer vid VFU-placeringen, ingår moment inom gruppundervisning. Om VFU-placeringen erbjuder barnaudiologisk verksamhet, erbjuds möjlighet till övning inom hörseldiagnostik på barn och hörselhabilitering.

Arbetsformer

VFU bestående av obligatoriskt handlett och självständigt kliniskt arbete, dokumentation i form av självreflekterande skriftligt arbete samt handledarsamtal.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Examination sker genom bedömning från handledare av studentens prestation samt inlämnande av skriftlig uppgift utvald från egen förd loggbok under VFU-perioden. Närvaro under VFU är obligatorisk. Vid frånvaro ska studenten genomföra motsvarande antal dagar för att kompensera.

För studerande som inte blivit godkänd på VFU erbjuds ytterligare en period av VFU, dvs totalt två VFU-perioder.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. Vid ett underkännande på VFU ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Bedömningskriterier för examination, information om obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare meddelas vid kursstart. Alternativt meddelas på lärplattformen vid kursstart.  

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Kursutvärdering genomförs dels genom en skriftlig utvärdering i slutet av kursen, dels genom muntligt kursforum i anslutning till kursen.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Studenten kan behöva, i större eller mindre utsträckning, det mesta av den kurslitteratur studenten haft under utbildningsprogrammet. Nedan anges de mest centrala böckerna för VFU.

Audiology : diagnosis Roeser, Ross J.; Valente, Michael.; Hosford-Dunn, Holly.
Cole, Elizabeth Bingham; Flexer, Carol Ann Children with hearing loss : developing listening and talking, birth to six
Dillon, Harvey Hearing aids
Fogle, Paul T.; Flasher, Lydia V. Counseling skills for speech-language pathologists and audiologists
Metodbok i praktisk hörselmätning Almqvist, Bengt
Pediatric audiology : diagnosis, technology, and management Madell, Jane Reger; Flexer, Carol Ann
SAME Handbok i hörselmätning Almqvist, Bengt
Vetenskapliga artiklar och annat material kan tillkomma.