Kursplan för

Nervsystemets struktur och funktion, 7,5 hp

Nervous System: Structure and Function, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2019.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT19 , HT20 , HT21 , HT22 , HT23 , HT24
Kurskod
1AU071
Kursens benämning
Nervsystemets struktur och funktion
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Audiologi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande
2019-04-01
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2019

Särskild behörighet

Grundläggande behörighet

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska inhämta de grundläggande kunskaper om nervsystemets struktur och funktion som ligger till grund för att förstå hörselsystemets funktion och patologi, som behandlas i kommande kurser.

Kursens lärandemål:
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • identifiera och definiera väsentliga neuroanatomiska strukturer
  • redogöra för hur det centrala och perifera nervsystemet är organiserat med större uppåt- och nedåtstigande bansystem
  • redogöra för nervcellernas struktur och funktion
  • beskriva de sensoriska och motoriska funktionerna i nervsystemet
  • beskriva hur det centrala nervsystemets olika delar samverkar i de högre kognitiva funktionerna
  • beskriva det centrala nervsystemets utveckling
  • redogöra för hur neurologiska störningar kan påverka sensoriska, motoriska och kognitiva funktioner
  • känna till hur en neuropsykologisk utredning går till

Innehåll

Kursen inleds med en introduktion i medicinsk terminologi och grundläggande neuroanatomiska och fysiologiska begrepp. Därefter gås det centrala och perifera nervsystemets organisation samt dess cellulära organisation och biokemiska aktivitet igenom.
Kursen belyser hur våra sinnesorgan fungerar (syn, hörsel och kroppskänsel) samt hur det centrala nervsystemet processar sensoriska intryck från dessa organ. Utöver detta klarläggs hur olika delar av det centrala nervsystemet samverkar i senso-motoriska processer samt i de högre kognitiva funktionerna (visuo-spatiala funktioner, språk, minne och exekutiva funktioner). Kursen innehåller också en beskrivning av det centrala nervsystemets utveckling samt undervisning om neurologiska störningar som kan uppstå i den mogna hjärnan (stroke, skallskador och neurologiska sjukdomar).
De vanligaste radiologiska metoderna att mäta hjärnans aktivitet behandlas. I slutet av kursen hålls ett seminarium där studenterna får praktisk kunskap om hur en neuropsykologisk utredning går till och vilken information man kan få fram av sådana  undersökningar.

Arbetsformer

Föreläsningar, work-shops och ett neuropsykologiskt seminarium.

Seminariet är obligatoriskt. Vid frånvaro från obligatoriskt moment ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift.

Examinator bedömer hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Två skriftliga tentamina samt närvaro och aktivt deltagande i det neuropsykologiska seminariet.

Student som ej är godkänd efter ett ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen.
Vid varje kurstillfälle ges ett ordinarie examinationstillfälle och två omtentamenstillfällen. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Komplettering av skriftlig inlämningsuppgift räknas som ett examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning. Kursutvärdering genomförs dels genom en skriftlig enkät i slutet av kursen och dels genom ett muntligt kursforum där studenterna kan framföra sina åsikter.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Pinel, John P. J.; Barnes, Steven Biopsychology
Pinel, John P. J.; Edwards, Maggie A colorful introduction to the anatomy of the human brain : a brain and psychology coloring book
Vetenskapliga artiklar och annat relevant material kan tillkomma

Rekommenderad litteratur

Kahle, Werner; Frotscher, Michael Color atlas of human anatomy. : Volume 3 Nervous system and sensory organs