Kursplan för

Klinisk audiologi 2, 9 hp

Clinical Audiology 2, 9 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT20 , HT22 , HT23 , HT24
Kurskod
1AU074
Kursens benämning
Klinisk audiologi 2
Hp
9 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Audiologi 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CLINTEC
Datum för fastställande
2020-03-30
Reviderad av
Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad
2024-03-13
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

För tillträde till kursen krävs att studenten klarat minst 45 hp från audionomprogrammets termin 1-2, varav godkänt betyg i moment 1 och 2 från kursen Klinisk audiologi 1.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) eller motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna

  • dokumentera, jämföra, tolka och förklara resultat från olika metoder för ton- och talaudiometri, impedansmätningar och elektrofysiologiska mätningar
  • identifiera hur felkällor kan påverka mätresultat
  • relatera och kritiskt granska mätresultaten i förhållande till tonaudiogrammet och olika hörseldiagnoser
  • diskutera och formulera val av diagnostiska audiologiska mätmetoder kopplade till specifik rimlig diagnos
  • ta anamnes, ge adekvata patientinstruktioner och utföra ton- och talaudiometri, samt under handledning registrera otoakustiska emissioner, utföra impedansmätningar och elektrofysiologiska mätningar
  • beskriva bakgrunden till och innehållet i hörselvårdsprogram.

Innehåll

Kursen omfattar två moment:

Hörselutredning, 6.0 hp

Betygsskala: GU

Momentet introducerar ytterligare ton- och talaudiometriska mätningar, otoakustiska emissionsmätningar samt impedansmätningar och elektrofysiologiska mätningar. Mätnoggrannhet granskas utifrån begrepp som reliabilitet och validitet. Momentet fokuserar även på planering och val av testmetoder i differentialdiagnostiserande syfte. Val av adekvat testbatteri utifrån anamnes, öronstatus och tonaudiogram samt tolkning av mätresultaten behandlas. Problemlösning och kritisk granskning tränas utifrån patientfall och mätresultat. Momentet innehåller även aspekter som kommunikation, patientbemötande och hörselskadeprevention. Stor vikt läggs vid såväl teoretisk förståelse för olika mätmetoder som praktiskt utförande.

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 3.0 hp

Betygsskala: GU

Momentet fokuserar på praktisk träning i ton- och talaudiometriska mätningar, mätning av otoakustiska emissioner samt impedansmätning och elektrofysiologiska mätningar. Tolkning av mätresultat och kritisk granskning ingår. Otoskopi, samt träning i att ta anamnes och att ge information och instruktioner till patienten, ingår i förberedelserna inför samtliga mätningar.

Arbetsformer

Arbetsformer som förekommer är

  • föreläsningar
  • seminarier
  • självtester
  • färdighetsträning
  • VFU.

 
Seminarier, självtester, färdighetsträning och  VFU är obligatoriska. Innan färdighetsträning får genomföras ska respektive självtest vara godkänt.

 

Examination

Examination sker genom

Hörselutredning, 6 hp

  • skriftlig tentamen
  • seminarium
  • närvaro vid obligatoriskt utbildningsinslag.

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU), 3 hp

  • aktivt deltagande i VFU

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Vid varje kursomgång ges ett ordinarie examinationstillfälle och två omtentamenstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov/inlämningsuppgifter ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Komplettering av skriftlig inlämningsuppgift räknas som ett examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som ett examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten har anmält sig men inte deltagit i räknas inte som examinationstillfälle.

Vid frånvaro från obligatoriskt utbildningsinslag ansvarar studenten själv för att kontakta kursansvarig lärare för ersättningsuppgift. Examinator bedömer om och hur en student kan ta igen missat obligatoriskt utbildningsinslag. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan genomföra andra delar av kursen, en avslutande examination eller ta igen utbildningsinslaget förrän nästa gång kursen ges.

Verksamhetsförlagd utbildning, VFU, examineras löpande under utbildningsinslaget gentemot en bedömningsmall som finns tillgänglig på aktuell lärplattform i samband med kursstart. Närvaro under VFU är obligatorisk. Vid frånvaro ska studenten genomföra motsvarande antal dagar vid senare tillfälle.

För student som inte har blivit godkänd på VFU:n erbjuds ytterligare en period av VFU, dvs totalt två VFU-perioder
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en VFU eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. Vid ett underkännande på VFU ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts. Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Bedömningskriterier för examination, specifika instruktioner för vissa arbetsuppgifter samt schema med specificering av obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare finns på aktuell lärplattform vid kursstart.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Kursutvärdering genomförs dels genom skriftlig kursvärdering i slutet av kursen, dels genom muntlig kursutvärdering minst en gång i anslutning till kursen.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

 

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Durrant, John D. Basic Concepts of Clinical Electrophysiology in Audiology
Gelfand, Stanley A. Essentials of audiology
Hill, Kathleen Evoked Potentials Part 1: Good Practice and Auditory Brainstem Response (2018)

Vetenskapliga artiklar och annat relevant material kan tillkomma.

Rekommenderad litteratur

Audiology : diagnosis Roeser, Ross J.; Valente, Michael.; Hosford-Dunn, Holly.
Hall, James W.; Swanepoel, De Wet. Objective assessment of hearing
Vetenskapliga artiklar och annat relevant material kan tillkomma.