Klinisk kurs 2 - klinisk bakteriologi, 7,5 hp
Clinical course 2 - Clinical Bacteriology, 7,5 credits- Kurskod
- 1BA031
- Kursens benämning
- Klinisk kurs 2 - klinisk bakteriologi
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Biomedicinsk laboratorievetenskap
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för laboratoriemedicin
- Beslutande organ
- Programnämnden för Biomedicinska analytikerprogrammet
- Datum för fastställande
- 2009-04-22
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden LABMED
- Senast reviderad
- 2017-09-28
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2013
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet för högskolestudier. Därutöver särskild behörighet som anges i utbildningsplanen för Biomedicinsk analytikerutbildning samt genomgångna kurser från termin 1-4 och Klinisk kurs 1 från termin 5 i Biomedicinska analytikerutbildningen eller motsvarande kunskaper. Av dessa kurser skall minst 105 hp från termin 1-4 vara godkända, inklusive kursen i Mikrobiologi- metodik och diagnostik.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen fullföljts.
Mål
Kursens syfte är att studenten på ett laboratorium med inriktning mot klinisk bakteriologi skall få tillfälle att pröva/tillämpa teoretiska och praktiska kunskaper genom att i laboratoriemiljö studera och använda metoder som förekommer på ett laboratorium med inriktning mot klinisk bakteriologi. Syftet är också att kursen skall bidra till utveckling av yrkesidentitet, till reflekterande yrkesutövning samt till insikt i yrket
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna:
- visa kunskap om relevanta metoder inom området och om relevanta författningar.
- kunna inhämta kunskap via olika källor, kritiskt värdera denna samt använda befintlig kunskap
för att beskriva nya förhållanden i ett yrkesmässigt sammanhang.
Färdighet och förmåga
Studenten ska kunna:
– visa förmåga att samla, bearbeta och kritiskt tolka analys- och undersökningsresultat,
uppmärksamma och hanteraavvikelser samt muntligt och skriftligt redogöra för och
diskutera resultaten med berörda parter,samt i enlighet med relevanta författningar
dokumentera dessa
– visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper
– visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera
nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av
yrket och verksamheten
– visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla
sin kompetens.
– visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra
uppgifter inom givna tidsramar,
– kunna hantera teknik för att samla in data samt dokumentera dessa data systematiskt i ett
yrkesmässigt sammanhang.
– kunna analysera samt bearbeta insamlade data ett yrkesmässigt sammanhang
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska kunna:
– visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta
vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
– visa förståelse för den egna professionens roll samt betydelse för hälso- och sjukvården
Innehåll
Studenten skall under hela kursen delta i praktiskt arbete under handledning på ett kliniskt bakteriologiskt laboratorium och där få tillämpa olika metoder och tekniker som förekommer. Studenten skall skaffa sig kunskaper om de moment i laboratorieprocessen som kan påverka analyssvaret. Det innebär att studenten genom praktiskt arbete och teoretiska studier tillägnar sig kunskaper om analysprinciper, det tekniska utförandet samt resultatbedömning ur såväl teknisk som medicinsk synvinkel.
Studenten skall också inhämta information om kvalitetssäkringsarbetet som laboratoriet bedriver.
Studenten skall även skaffa sig kunskaper om laboratoriets organisation och funktion inom hälso- och sjukvården.
Litteraturstudier skall ingå som en integrerad del under hela kursen.
Studenten dokumenterar sitt arbete i en arbetsbok som skall godkännas av ansvarig handledare på laboratoriet. Arbetsboken utgör också underlag för den slutliga examinationen.
Följande moment ingår:
Studenten ska kunna visa förmåga att samla, bearbeta och kritiskt tolka analys- och undersökningsresultat, uppmärksamma och hantera avvikelser samt muntligt
och skriftligt redogöra för och diskutera resultaten med berörda parter ,samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa
Arbetsformer
Studenten utför laboratoriearbete på ett laboratorium med inriktning mot klinisk bakteriologi och har under den tiden tillgång till sakkunnig handledare på laboratoriet samt lärare från Karolinska Institutet.
Dokumentationen av arbetet sker kontinuerligt i form av en arbetsbok och litteraturstudier bedrivs integrerat enligt anvisning av handledare/lärare.
Examination
Obligatorisk närvaro krävs under hela kursen. Vid frånvaro avgör handledaren i samråd med lärare/studierektor vid Karolinska Institutet hur kompensation skall ske.
Examinationen omfattar flera moment. Studentens teoretiska kunskaper och tekniska förmåga bedöms av ansvarig handledare på laboratoriet. Bedömningen utgör underlag för betygsättning av Laboratoriemetodik, tekniskt/praktiskt samt Laboratoriemetodik, teori samt kvalitetssäkringsarbete. Arbetsboken och analysrapporten som studenten skriver under kursen ligger till grund för den slutliga examinationen av teori och praktiska färdigheter (hela kursen). Den slutliga examinationen är muntlig och görs av KI utsedd lärare i samråd med ansvarig handledare från laboratoriet.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Student som underkänts i hela kursen har möjlighet att genomgå kursen ytterligare en gång.
Student som underkänts vid den slutliga examinationen har möjlighet till ytterligare fem examinationstillfällen.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk kurslitteratur
5. ed. /b [editor] Mary L. Turgeon : St. Louis, Mo. : Mosby Elsevier, cop. 2007 - xiv, 608 s. ISBN:0-323-03412-8 LIBRIS-ID:10255799 Sök i biblioteket
6. ed. : Philadelphia : Mosby/Elsevier, cop. 2009 - x, 947 s. ISBN:0-323-05470-6 LIBRIS-ID:11179944 Sök i biblioteket
Rekommenderad kurslitteratur
2. ed. : Chichester : Wiley, 2005 - 542 p. ISBN:0-470-85912-1 (hbk.) LIBRIS-ID:9612133 Sök i biblioteket