Kursplan för

Kardiologisk MR-diagnostik, 7,5 hp

Cardiac MRI Diagnostics, 7,5 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
VT13 , VT14 , VT15 , VT16
Kurskod
1BA092
Kursens benämning
Kardiologisk MR-diagnostik
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Biomedicinsk laboratorievetenskap 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för laboratoriemedicin
Beslutande organ
Programnämnd 6 (Biomedicinska analytikerprogrammet och Röntgensjuksköterskeprogrammet)
Datum för fastställande
2013-04-18
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2013

Särskild behörighet

Godkända kurser om minst 135 hp från termin 1-5 vid biomedicinska analytikerprogrammet inriktning klinisk fysiologi eller motsvarande

Mål

Det övergripande målet med kursen är att studenten ska få tillfälle att fördjupa och bredda sina metodologiska och diagnostiska kunskaper inom kardiologisk MR-diagnostik. Kursen omfattar huvudsakligen VFU och lägger stor vikt vid såväl evidensbaserad kunskap som kvalitetssäkring.
Kursen ska även ge en ökad förmåga till samverkan såväl intra- som interprofessionellt.

Kunskaper och förståelse
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
• Förklara begreppet evidensbaserad medicin
• Redogöra för aktuellt metodområde och relatera till evidensbaserad kunskap inom detta område
• Beskriva hur kvalitetssäkringsarbete bedrivs i verksamheten och vad detta arbete innebär för det aktuella metodområdet

Färdigheter och förmåga
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
• Självständigt förbereda och genomföra undersökningar inom aktuellt metodområde och i samband med detta samverka med patient och närstående och därmed uppvisa ett professionellt bemötande
• I muntlig och skriftlig form presentera en rapport om det aktuella metodområdet för olika grupper
• Självständigt söka, värdera och kritiskt granska relevant information och vetenskaplig litteratur
• Visa förmåga till intra- och interprofessionell samverkan i en klinisk miljö

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
• Reflektera över värdet av intra- och interprofessionell samverkan
• Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens

Innehåll

Kursen omfattas till största delen av verksamhetsförlagd utbildning inom aktuellt metodområde. Studenten ska fördjupa och bredda sina praktiska och teoretiska kunskaper och relatera detta till forskning inom området.
En viktig del i kursen utgörs av den rapport som studenten skall författa. Rapporten behandlar det aktuella metodområdet relaterat till evidensbaserad kunskap inkluderande kvalitetssäkring samt reflektion över samverkan med såväl patient som olika kollegor. I slutet av kursen presenteras rapporten såväl muntligt som skriftlig.

Arbetsformer

Kursen omfattas huvudsakligen av VFU som integreras med seminarier, föreläsningar och rapportskrivning inklusive litteraturstudier. Under VFU har studenten en handledare men förväntas till stor del att själv söka och sammanställa information för sin rapport.

Examination

Kursen examineras genom en muntlig och skriftlig redovisning av rapporten om aktuellt metodområde. Under VFU bedöms studenten kliniska färdigheter. Under VFU sammanfattar studenten undersökningsresultaten i en loggbok som även den bedöms.
Seminarier är obligatoriska. Vid frånvaro görs en överenskommelse mellan den studerande och ansvarig lärare angående komplettering.

Ett omexaminationstillfälle ges i anslutning till kursen.
Vid underkänd klinisk praktik har studenten möjlighet att göra om denna vid ett tillfälle.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat.
I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övergångsbestämmelser

Examination enligt denna kursplan kommer att tillhandahållas under ett år efter beslut om nedläggning av kursen eller revidering av kursplanen

Övriga föreskrifter

Kursen utvärderas i enlighet med Karolinska Institutets riktlinjer för kursutvärdering.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Jonson, Björn; Wollmer, Per; Brauer, Kerstin Klinisk fysiologi : med nuklearmedicin och klinisk neurofysiologi
Annan litteraratur, relevant för det aktuella metodområdet kan förekomma