Kursplan för

Tillämpad biomedicinsk laboratorievetenskap 2, 7,5 hp

Applied Biomedical Laboratory Science 2, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2013.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT13 , HT15 , VT18 , HT19
Kurskod
1BA105
Kursens benämning
Tillämpad biomedicinsk laboratorievetenskap 2
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Biomedicinsk laboratorievetenskap 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för laboratoriemedicin
Beslutande organ
Programnämnd 6 (Biomedicinska analytikerprogrammet och Röntgensjuksköterskeprogrammet)
Datum för fastställande
2013-04-18
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2013

Särskild behörighet

Godkända kurser om minst 105 hp från termin 1-4 vid biomedicinska analytikerprogrammet inriktning laboratoriemedicin varav 60 hp från termin 3-4.

Mål

Kursens syfte är att studenten på ett laboratorium skall få tillfälle att pröva/tillämpa teoretiska och praktiska kunskaper genom att i laboratoriemiljö studera och använda metoder som förekommer. Syftet är också att kursen skall bidra till utveckling av yrkesidentitet, till reflekterande yrkesutövning samt till insikt i yrket

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska kunna:
- visa kunskap om relevanta metoder inom området och om relevanta författningar.
- inhämta kunskap via olika källor, kritiskt värdera denna samt använda befintlig kunskap
  för att beskriva nya förhållanden i ett yrkesmässigt sammanhang.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska kunna:
– visa förmåga att samla, bearbeta och kritiskt tolka analys- och undersökningsresultat,  
   uppmärksamma och hanteraavvikelser samt muntligt och skriftligt redogöra för och
   diskutera resultaten med berörda parter,samt i enlighet med relevanta författningar
   dokumentera dessa
– visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper
– visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera
   nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av
   yrket och verksamheten
– visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla
   sin kompetens.
– visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra
   uppgifter inom givna tidsramar,
– hantera teknik för att samla in data samt dokumentera dessa data systematiskt i ett
   yrkesmässigt sammanhang.
– analysera samt bearbeta insamlade data ett yrkesmässigt sammanhang 

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska kunna:
– visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta
   vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
– visa förståelse för den egna professionens roll samt betydelse för hälso- och sjukvården

Innehåll

Studenten skall under hela kursen delta i praktiskt arbete under handledning på ett laboratorium och där få tillämpa olika metoder och tekniker som förekommer. Studenten skall identifierade moment i laboratorieprocessen som kan påverka analyssvaret. Det innebär att studenten genom praktiskt arbete och teoretiska studier fördjupar sina kunskaper om analysprinciper, det tekniska utförandet samt resultatbedömning ur såväl teknisk som medicinsk synvinkel.
Studenten skall också beskriva det kvalitetssäkringsarbete som laboratoriet bedriver.

Litteraturstudier skall ingå som en integrerad del under hela kursen.
Studenten dokumenterar sitt arbete i en arbetsbok som skall godkännas av ansvarig handledare på laboratoriet. Arbetsboken och laborationsrapporten utgör också underlag för den slutliga examinationen.

Kursen är indelad i två moment:

1. Labmetodik, tekniskt/praktiskt och teoretiskt, 4.5 hp Studenten skall under hela kursen delta i praktiskt arbete under handledning på ett laboratorium och där få tillämpa olika metoder och tekniker som förekommer.
Studenten skall skaffa sig kunskaper om de moment i laboratorieprocessen som kan påverka analyssvaret. Det innebär att studenten genom praktiskt arbete och teoretiska studier tillägnar sig kunskaper om analysprinciper, det tekniska utförandet samt resultatbedömning 2. Integration av teori och praktiska färdigheter, 3 hp Studenten ska kunna visa förmåga att samla, bearbeta och kritiskt tolka analys- och undersökningsresultat, uppmärksamma och hantera avvikelser samt muntligt
och skriftligt redogöra för och diskutera resultaten med berörda parter, samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa.
Studenten ska kunna redogöra muntligt och skriftligt och förstå de analyser som görs på laboratoriet.

Arbetsformer

Studenten utför laboratoriearbete på ett laboratorium och har under den tiden tillgång till sakkunnig handledare på laboratoriet samt lärare från Karolinska Institutet.
Dokumentationen av arbetet sker kontinuerligt i form av en arbetsbok och en laborationsrapport och litteraturstudier bedrivs integrerat enligt anvisning av handledare/lärare.

Examination

Examinationen omfattar två moment:
Moment 1 examineras genom examineras genom att studentens praktiska förmåga bedöms kontinuerligt under hela klinikplaceringen (av ansvarig handledare) Betyg: U/G
Moment 2 examineras genom arbetsbok  och laborationsrapport skriftligt och  redogör muntligt för förståelse av de analyser som görs på laboratoriet. Betyg: U/G

För betyget G på hela kursen krävs G i samtliga moment.

Närvaro är obligatorisk under hela kursen. Vid frånvaro avgör handledaren i samråd med lärare/studierektor vid Karolinska Institutet hur kompensation skall ske.
Studentens teoretiska kunskaper och tekniska förmåga bedöms av ansvarig handledare på laboratoriet. Bedömningen utgör underlag för betygsättning av Laboratoriemetodik, tekniskt/praktiskt samt Laboratoriemetodik, teori samt kvalitetssäkringsarbete. Arbetsboken och laborationsrapporten som studenten skriver under kursen ligger till grund för den slutliga examinationen av teori och praktiska färdigheter (hela kursen). Den slutliga examinationen är muntlig och görs av KI utsedd lärare i samråd med ansvarig handledare från laboratoriet.

Student som underkänts i hela kursen har möjlighet att genomgå kursen ytterligare en gång.
Student som underkänts vid den slutliga examinationen har möjlighet till ett yttligare examinationnstillfälle i anslutning till kursen samt under en tentamensperiod i augusti

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Övergångsbestämmelser

Examination enligt denna kursplan kommer att tillhandahållas under ett år efter beslut om nedläggning av kursen eller revidering av kursplanen

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Burnett, David; Crocker, John The science of laboratory diagnosis
Daniels, Geoff; Bromilow, Imelda Essential guide to blood groups. Svenska : Blodgruppsserologi
Genetiska sjukdomar Nordenskjöld, Magnus
Klinisk immunologi Truedsson, Lennart
Laurells Klinisk kemi i praktisk medicin Nilsson-Ehle, Peter; Berggren Söderlund, Maria; Theodorsson, Elvar; Becker, Charlotte Laurell, Carl-Bertil
Murray, Patrick R.; Rosenthal, Kenneth S.; Pfaller, Michael A. Medical microbiology
Nelson, David L.; Cox, Michael M. Lehninger principles of biochemistry Lehninger, Albert L.
Ringsrud, Karen Munson; Linné, Jean Jorgenson Linné & Ringsrud's Clinical laboratory science : the basics and routine techniques Turgeon, Mary L.
Suvarna, S. Kim.; Layton, Christopher; Bancroft, John D. Bancroft's theory and practice of histological techniques Theory and practice of histological techniques