Tillämpad biomedicinsk laboratorievetenskap 2, 7,5 hp
Applied Biomedical Laboratory Science 2, 7,5 credits- Kurskod
- 1BA105
- Kursens benämning
- Tillämpad biomedicinsk laboratorievetenskap 2
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Biomedicinsk laboratorievetenskap
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för laboratoriemedicin
- Beslutande organ
- Programnämnd 6 (Biomedicinska analytikerprogrammet och Röntgensjuksköterskeprogrammet)
- Datum för fastställande
- 2013-04-18
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2013
Särskild behörighet
Godkända kurser om minst 105 hp från termin 1-4 vid biomedicinska analytikerprogrammet inriktning laboratoriemedicin varav 60 hp från termin 3-4.
Mål
Kursens syfte är att studenten på ett laboratorium skall få tillfälle att pröva/tillämpa teoretiska och praktiska kunskaper genom att i laboratoriemiljö studera och använda metoder som förekommer. Syftet är också att kursen skall bidra till utveckling av yrkesidentitet, till reflekterande yrkesutövning samt till insikt i yrket
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska kunna:
- visa kunskap om relevanta metoder inom området och om relevanta författningar.
- inhämta kunskap via olika källor, kritiskt värdera denna samt använda befintlig kunskap
för att beskriva nya förhållanden i ett yrkesmässigt sammanhang.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska kunna:
– visa förmåga att samla, bearbeta och kritiskt tolka analys- och undersökningsresultat,
uppmärksamma och hanteraavvikelser samt muntligt och skriftligt redogöra för och
diskutera resultaten med berörda parter,samt i enlighet med relevanta författningar
dokumentera dessa
– visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper
– visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera
nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av
yrket och verksamheten
– visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla
sin kompetens.
– visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra
uppgifter inom givna tidsramar,
– hantera teknik för att samla in data samt dokumentera dessa data systematiskt i ett
yrkesmässigt sammanhang.
– analysera samt bearbeta insamlade data ett yrkesmässigt sammanhang
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska kunna:
– visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta
vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
– visa förståelse för den egna professionens roll samt betydelse för hälso- och sjukvården
Innehåll
Studenten skall under hela kursen delta i praktiskt arbete under handledning på ett laboratorium och där få tillämpa olika metoder och tekniker som förekommer. Studenten skall identifierade moment i laboratorieprocessen som kan påverka analyssvaret. Det innebär att studenten genom praktiskt arbete och teoretiska studier fördjupar sina kunskaper om analysprinciper, det tekniska utförandet samt resultatbedömning ur såväl teknisk som medicinsk synvinkel.
Studenten skall också beskriva det kvalitetssäkringsarbete som laboratoriet bedriver.
Litteraturstudier skall ingå som en integrerad del under hela kursen.
Studenten dokumenterar sitt arbete i en arbetsbok som skall godkännas av ansvarig handledare på laboratoriet. Arbetsboken och laborationsrapporten utgör också underlag för den slutliga examinationen.
Kursen är indelad i två moment:
Studenten skall skaffa sig kunskaper om de moment i laboratorieprocessen som kan påverka analyssvaret. Det innebär att studenten genom praktiskt arbete och teoretiska studier tillägnar sig kunskaper om analysprinciper, det tekniska utförandet samt resultatbedömning 2. Integration av teori och praktiska färdigheter, 3 hp Studenten ska kunna visa förmåga att samla, bearbeta och kritiskt tolka analys- och undersökningsresultat, uppmärksamma och hantera avvikelser samt muntligt
och skriftligt redogöra för och diskutera resultaten med berörda parter, samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa.
Studenten ska kunna redogöra muntligt och skriftligt och förstå de analyser som görs på laboratoriet.
Arbetsformer
Studenten utför laboratoriearbete på ett laboratorium och har under den tiden tillgång till sakkunnig handledare på laboratoriet samt lärare från Karolinska Institutet.
Dokumentationen av arbetet sker kontinuerligt i form av en arbetsbok och en laborationsrapport och litteraturstudier bedrivs integrerat enligt anvisning av handledare/lärare.
Examination
Examinationen omfattar två moment:
Moment 1 examineras genom examineras genom att studentens praktiska förmåga bedöms kontinuerligt under hela klinikplaceringen (av ansvarig handledare) Betyg: U/G
Moment 2 examineras genom arbetsbok och laborationsrapport skriftligt och redogör muntligt för förståelse av de analyser som görs på laboratoriet. Betyg: U/G
För betyget G på hela kursen krävs G i samtliga moment.
Närvaro är obligatorisk under hela kursen. Vid frånvaro avgör handledaren i samråd med lärare/studierektor vid Karolinska Institutet hur kompensation skall ske.
Studentens teoretiska kunskaper och tekniska förmåga bedöms av ansvarig handledare på laboratoriet. Bedömningen utgör underlag för betygsättning av Laboratoriemetodik, tekniskt/praktiskt samt Laboratoriemetodik, teori samt kvalitetssäkringsarbete. Arbetsboken och laborationsrapporten som studenten skriver under kursen ligger till grund för den slutliga examinationen av teori och praktiska färdigheter (hela kursen). Den slutliga examinationen är muntlig och görs av KI utsedd lärare i samråd med ansvarig handledare från laboratoriet.
Student som underkänts i hela kursen har möjlighet att genomgå kursen ytterligare en gång.
Student som underkänts vid den slutliga examinationen har möjlighet till ett yttligare examinationnstillfälle i anslutning till kursen samt under en tentamensperiod i augusti
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
Examination enligt denna kursplan kommer att tillhandahållas under ett år efter beslut om nedläggning av kursen eller revidering av kursplanen
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
2. ed. : Chichester : Wiley, 2005 - 542 p. ISBN:0-470-85912-1 (hbk.) LIBRIS-ID:9612133 Sök i biblioteket
1 : Lund Studentlitteratur : Studentlitteratur, 2008 - 147 ISBN:9789144048086 LIBRIS-ID:10720564 Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 326 s. ISBN:978-91-47-09417-2 LIBRIS-ID:12280743 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 251 s. ISBN:978-91-44-07426-9 LIBRIS-ID:12767140 Sök i biblioteket
9., [rev. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 733 s. ISBN:978-91-44-04787-4 (inb.) LIBRIS-ID:12532093 Sök i biblioteket
7th ed. : Philadelphia : Elsevier Saunders, 2012 - 874 s. ISBN:978-0-323-08692-9 (pbk.) : £56.99 LIBRIS-ID:13614662 Sök i biblioteket
4. ed. : New York : W.H. Freeman, cop. 2005 - 1119, [91] s. ISBN:0-7167-4339-6 LIBRIS-ID:9372754 Sök i biblioteket
5. ed. /b [editor] Mary L. Turgeon : St. Louis, Mo. : Mosby Elsevier, cop. 2007 - xiv, 608 s. ISBN:0-323-03412-8 LIBRIS-ID:10255799 Sök i biblioteket
7th ed. : [Oxford] : Churchill Livingstone, c2013. - xiv, 637 p. ISBN:978-0-7020-4226-3 (hbk.) LIBRIS-ID:13875981 Sök i biblioteket