Kursplan för

Tillämpad biomedicinsk laboratorievetenskap 1, 7,5 hp

Applied Biomedical Laboratory Science 1, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2022.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT21 , HT22
Kurskod
1BA153
Kursens benämning
Tillämpad biomedicinsk laboratorievetenskap 1
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Biomedicinsk laboratorievetenskap 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för laboratoriemedicin
Beslutande organ
Utbildningsnämnden LABMED
Datum för fastställande
2021-03-12
Reviderad av
Utbildningsnämnden LABMED
Senast reviderad
2022-03-15
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2022

Särskild behörighet

Godkända kurser om minst 105 hp från termin 1-4 vid biomedicinska analytikerprogrammet inriktning laboratoriemedicin inklusive godkänd kurs i Integrerad biomedicinsk laboratorievetenskap.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Syftet med kursen är att ge en professionell bas inför efterföljande verksamhetsförlagd utbildning samt att med patient, patientprov och remiss i fokus tillämpa sina kunskaper, färdigheter och förmågor i patientnära analysverksamhet. Kursen bidrar till utvecklingen av yrkesidentitet och till en reflekterande yrkesutövning.

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

- översiktligt beskriva delar av lagar om hälso- och sjukvårdens verksamhet (och biobankslagen) som har betydelse för biomedicinska analytiker
- förklara den preanalytiska processen med remisshantering, patientförberedelse, provtagning, provhantering och transport av prover
-  redogöra för i kursen ingående patientnära analyser och dessa analysers betydelse för patienten
- beskriva och diskutera kvalitetssäkringsarbete för laborativ verksamhet

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

- visa förmåga att självständigt utföra ven- och kapillärprovtagning och visa förmåga att bemöta patienter och deras närstående på ett professionellt sätt
- självständigt utföra de i kursen ingående analyser med beaktande av fastställda kvalitetskrav
- inhämta kunskap via olika källor, kritiskt värdera denna samt använda befintlig kunskap för att beskriva förhållanden i ett yrkesmässigt sammanhang

- visa samarbetsförmåga samt förmåga att informera och undervisa olika grupper

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

- visa förmåga till ett reflekterande och empatiskt förhållningssätt
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter 
- visa självkännedom

Innehåll

Studenten utvecklar under kursen kunskaper om grundläggande moment i laboratorieprocessen från preanalys till postanalys och hur dessa kan kvalitetssäkras i syfte att garantera analyssvarets korrekthet. I detta ingår kunskaper om patientförberedelse, ven- och kapillärprovtagning, transport av prov och remisshantering samt grundläggande analysprinciper ur såväl teknisk som medicinsk synvinkel. I kursen ingår också yrkesidentitet och etik likväl som lagar och regler inom hälso- och sjukvårdens verksamhet såsom sekretess, kvalitetssäkring och avvikelsehantering, miljö, säkerhet och skydd (skyddsföreskrifter), blodsmitta och hygien samt biosäkerhet och biobankslagen.

Kursen startar med föreläsningar och diskussioner om lagar om hälso- och sjukvårdens verksamhet, biobankslagen, yrkesidentitet, etik, kvalitetssäkring, miljö, säkerhet och skydd, blodsmitta och hygien samt biosäkerhet.
Studenten skall under kursen delta i praktiskt arbete på ett laboratorium inom primärvård alternativt sjukhusanknuten provtagningscentral.

Litteraturstudier ingår i kursen.

Kursen är indelad i två moment.

Kvalitet, etik, hygien, 4.5 hp

Betygsskala: GU

Momentet innefattar lagar om hälso- och sjukvårdens verksamhet, biobankslagen, yrkesidentitet, etik, kvalitetssäkring, miljö, säkerhet och skydd, blodsmitta och hygien samt biosäkerhet.

Preanalys och provtagning, 3.0 hp

Betygsskala: GU

Studenten skall delta i praktiskt arbete på ett laboratorium inom primärvård alternativt sjukhusanknuten provtagningscentral. Momentet behandlar  analysprinciper för de i kursen ingående analyser och dessa analysers betydelse för att fastställa sjukdomsdiagnos.

Arbetsformer

Undervisningen innefattar föreläsningar, seminarier, laborationer, diskussioner samt en verksamhetsförlagd utbildning (VFU) på ett laboratorium inom primärvård alternativt sjukhusanknuten provtagningscentral och har under tiden tillgång till sakkunnig handledare på laboratoriet samt lärare från Karolinska Institutet.

Examination

Examinationen omfattar två moment.

Momentet kvalitet, etik och hygien inom professionen examineras genom hemtentamen, inlämningsuppgifter samt muntlig uppföljning. Betyg: U-G

Momentet preanalys och provtagning examineras genom att studentens förmåga bedöms kontinuerligt under hela klinikplaceringen  med hjälp av ett bedömningsformulär samt genom muntlig examination . Betyg: U-G

För betyget G på hela kursen krävs G i samtliga moment.

Samtliga seminarier och VFU är obligatoriska. 

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Vid underkänd klinisk praktik har studenten möjlighet att göra om denna vid ett tillfälle.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Denna kurs ersätter kursen 1BA087.

Examination enligt denna kursplan kommer att tillhandahållas under ett år efter beslut om nedläggning av kursen eller revidering av kursplanen.

Övriga föreskrifter

Kursvärdering kommer att genomföras efter genomförd kursomgång i enlighet med riktlinjer från Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Undervisning på engelska kan förekomma.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Turgeon, Mary Louise Linne & Ringsrud's Clinical Laboratory Science

Rekommenderad litteratur

Burnett, David; Crocker, John The science of laboratory diagnosis