Evidensbaserat arbetssätt inom lungfysiologisk diagnostik, 7,5 hp
Evidence-based Practices in Pulmonary Function Diagnostics, 7,5 credits- Kurskod
- 1BA172
- Kursens benämning
- Evidensbaserat arbetssätt inom lungfysiologisk diagnostik
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Biomedicinsk laboratorievetenskap
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för laboratoriemedicin
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden LABMED
- Datum för fastställande
- 2018-10-30
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden LABMED
- Senast reviderad
- 2022-10-07
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2023
Särskild behörighet
Godkänt i kursen Fördjupad klinisk fysiologisk diagnostik vid biomedicinska analytikerprogrammet inriktning klinisk fysiologi eller motsvarande.
Mål
Kursens övergripande mål är att studenten utifrån sina metodologiska och diagnostiska kunskaper inom biomedicinsk laboratoriemetodik ska få en djupare förståelse för evidensbaserat arbetssätt inom lungfysiologisk diagnostik, vilket inkluderar olika aspekter på kvalitetssäkring och att arbeta utifrån bästa tillgängliga evidens.
Kunskap och förståelse
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för principerna för evidensbaserad medicin och ett evidensbaserat arbetssätt samt relatera principerna till en verksamhet inom relevant metod
- Diskutera hur och varför man inom vården arbetar med kvalitetssäkring
- Använda centrala begrepp som ligger till grund för att värdera mätmetoders tillförlitlighet
Färdighet och förmåga
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Utvärdera, analysera och rapportera hur kvalitetssäkring av aktuellt metodområde genomförs i en verksamhet
- Utföra valda delar av de olika stegen inom metoden evidensbaserad medicin
- Utföra och tolka statistiska beräkningar för att värdera och jämföra mätmetoders tillförlitlighet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens
- Visa förmåga att inom det aktuella metodområdet göra bedömningar med hänsyn till relevanta lagar, förordningar, evidens och kvalitet
Innehåll
- Undervisning och praktiserande av olika statistiska analysmetoder centrala för ämnesområdet som till exempel bestämning/beräkning av specificitet och sensitivitet samt slumpmässiga-, systematiska fel. Exempelvis kan jämförelse av två olika metoder som mäter samma process inom lungfysiologisk diagnostik göras samt jämföra olika resultat vid s.k. "screening" vid mer omfattande undersökningar eller jämföra analysresultat mellan oerfaren och erfaren utförare, inom detta ämnesområde.
- Teori varvas med praktiska uppgifter kring centrala begrepp inom kvalitetssäkring och evidensbaserad medicin som till exempel att formulera en frågeställning, utföra en litteratursökning samt tolka en metaanalys med hjälp av Forrestplott. Belysning av hur Equalis och SWEDAC arbetar centralt och som kontrollorgan i den kärldiagnostiska verksamheten för att säkerställa diagnostisk och analytisk tillförlitlighet.
- I kursen ingår även fältstudier på en fysiologisk avdelning samt ett genomförande av en internrevision inom det aktuella metodområdet.
Arbetsformer
I kursen ingår föreläsningar, seminarier och praktiska övningar samt litteraturstudier.
Examination
Kursen examineras genom tentamina (G, U), inlämningsuppgifter (G, U) och muntlig redovisning (G, U). Vissa seminarier och praktiska övningar är obligatoriska. Vid frånvaro görs en överenskommelse mellan den studerande och ansvarig lärare angående komplettering.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Kursen ersätter kurs 1BA136 med samma namn och hp.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering sker enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
https://www.sbu.se/metodbok