Kursplan för

Integrerad biomedicinsk laboratorievetenskap, 10 hp

Integrated Biomedical Laboratory Science, 10 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2019.
Kurskod
1BA176
Kursens benämning
Integrerad biomedicinsk laboratorievetenskap
Hp
10 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Biomedicinsk laboratorievetenskap 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för laboratoriemedicin
Beslutande organ
Utbildningsnämnden LABMED
Datum för fastställande
2018-10-30
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2019

Särskild behörighet

45 hp från termin 1 och 2 i Biomedicinska analytikerprogrammet. Godkänd praktisk examination i kursen Laboratoriemetodik i kemi och biokemi.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursens övergripande mål är att utveckla studentens teoretiska och praktiska kunskaper inom laboratoriemedicin. 

För godkänd kurs ska studenten kunna:
 
Kunskap och förståelse

  • förklara betydelsen av laboratoriemedicinsk metodik och diagnostik inom klinisk laboratoriemedicin.

Färdighet och förmåga

  • utföra ven samt kapillärprovtagning.
  • utföra olika mikroskopiska bedömningar.
  • självständigt utifrån metodbeskrivningar, kunna planera och utföra olika laboratoriemedicinska analyser.
  • kritiskt tolka, utvärdera och jämföra sina egna data med förväntade resultat och allmänna principer.
  • muntligt och skriftligt redogöra för relevant original- och översiktslitteratur rörande frågeställningar inom laboratoriemedicin. 
  • diskutera olika metoders validitet och kvalitetssäkring.
  • undervisa andra studenter i samband med laborationer.
  • granska vetenskapliga arbeten skriftligt samt opponera på muntligt framställda data.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • förklara hur man identifierar ett problem som ska studeras.
  • visa självkännedom för att identifiera sitt behov av kunskap och utveckla sin kompetens.
  • visa ett professionellt förhållningsätt i det laborativa arbetet.
     

Innehåll

Kursen ges integrerat med kurserna inom immunologi, mikrobiologi, morfologi samt klinisk kemi och är indelad i tre olika moment.

Vetenskaplig granskning, 0.5 hp

Betygsskala: GU

För att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt ska studenten granska och opponera vid ett examensarbeten som presenteras av studenter vid termin 6.

Laboratoriemedicinska analyser, 7.0 hp

Betygsskala: GU

Laboratoriemedicinska analyser inom; 1) immunologi/immunohematologi, såsom cellseparation, cellaktivering och immunoassays samt blodgrupperingar och förenlighetsprövningar; 2) mikrobiologi såsom mikrobiologisk provtagning, odling samt karaktärisering av klinisk relevanta bakterier; 3) morfologi/histologi, såsom utskärning av vävnadspreparat, snittning, färgning, samt detektion av specifika cellmarkörer och slutligen 4) klinisk kemi, såsom ven och kapillärprovtagning, kvalitativa urinanalyser och mikroskopering.

Biomedicinsk laboratorievetenskap, 2.5 hp

Betygsskala: GU

Detta moment består av en kortare placering på ett kliniskt laboratorium i syfte att följa provets analytiska väg från preanalys till ett svar.

Examination

  • Momentet vetenskaplig granskning examineras genom kritisk granskning av ett examensarbete. 
  • Momentet laboratoriemedicinska analyser examineras genom skriftliga rapporter, godkänt deltagande under laborationer samt med en OSPE (objective structured practical examination).
  • Momentet biomedicinsk laboratorievetenskap examineras genom skriftlig inlämningsuppgift samt godkänt deltagande vid VFU.

Samtliga examinationer bedöms som underkänd (U)/godkänd (G). För betyget G på hela kursen krävs minst G på alla momenten.

Samtliga laborationer och seminarier i kursen är obligatoriska. Vid frånvaro under obligatoriska moment i kursen görs en överenskommelse mellan studerande och ansvarig lärare angående kompensation.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.

Student som underkänts i den praktiska delen (VFU) har möjlighet att genomgå kursen momentet ytterligare en gång.

Övergångsbestämmelser

Examination enligt denna kursplan kommer att tillhandahållas under ett år efter beslut om nedläggning av kursen eller revidering av kursplanen.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av styrelsen för utbildning. Undervisning på engelska kan förekomma. Kursen ersätter tidigare kurs 1BA127.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Turgeon, Mary Louise; Linné, Jean Jorgenson.; Ringsrud, Karen Munson. Linné & Ringsrud's clinical laboratory science Clinical laboratory science : the basics and routine techniques.
Lindkvist, Annica Kompendium i immunologisk metodik
Hannerz, Karin Kompedium i blodgruppsserologisk metodik
Sillerström, Eva Kompendium i mikrobiologisk metodik
Norgård, Maria Kompedium i morfologisk metodik
KJellén, Elisabeth Kompedium i klinisk kemisk metodik