Kursplan för

Introduktion till biomedicinsk laboratorievetenskap, 12 hp

Introduction to Biomedical Laboratory Science, 12 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2024.
Kurskod
1BL001
Kursens benämning
Introduktion till biomedicinsk laboratorievetenskap
Hp
12 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Biomedicinsk laboratorievetenskap 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för laboratoriemedicin
Beslutande organ
Utbildningsnämnden LABMED
Datum för fastställande
2024-03-21
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2024

Särskild behörighet

Biologi 2, Fysik 1a eller Fysik 1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C.

Mål

Kursens mål är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper och färdigheter för den biomedicinska analytikerns profession. Det inkluderar förståelsen av vilken roll den biomedicinsk analytikern har inom hälso- och sjukvård, grundläggande strategier för inlärning och problemlösning, introduktion till vetenskapligt arbete och dataanalys, samt en inblick i de kemiska och biologiska principerna som formar livet.

​Kunskap och förståelse  
Efter genomgången kurs skall studenten översiktligt kunna:  

  • Förklara vetenskapligt och evidensbaserat arbetssätt och varför det är en viktig del av arbetet både inom hälso- och sjukvård och forskning. (SOLO 4)
  • Förklara begreppen kunskap, färdighet och metod för problemlösning. (SOLO 4)

  • Förklara evidensbaserade metoder för inlärning och bedömning. (SOLO 4)

  • Redogöra för termer och basala principer för grundläggande kemi, från atomens uppbyggnad till kemiska reaktioner. (SOLO 3)
  • Redogöra för syra-bas jämvikten och buffertsystem samt sätta dessa i ett fysiologiskt perspektiv. (SOLO 4) 
  • Jämföra olika biomolekylers uppbyggnad, samt förklara hur enzymer fungerar och resonera kring deras roll i cellens homeostas. (SOLO 4)
  • Redogöra för olika begrepp, analys- och undersökningsmetoder inom klinisk fysiologi och laboratoriemedicin relevant för diagnostik samt förklara grunderna i kvalitetssäkring. (SOLO 3)

Färdighet och förmåga  
Efter genomgången kurs skall studenten översiktligt kunna:  

  • Visa hur man använder basal laboratorieutrustning och specifikt volymmätning.(Miller 3)
  • Visa hur man använder basala hygienföreskrifter. (Miller 3)
  • Veta hur man utför undersökningar och laborativt arbete systematiskt utifrån givna anvisningar och säkerhetsbestämmelser. (Miller 2)
  • Veta hur ett experiment planeras, genomförs och dokumenteras. (Miller 2)
  • Veta hur analys- och undersökningsresultat bearbetas och tolkas genom tillämpning av deskriptiv statistik. (Miller 2)

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter godkänd kurs skall studenten översiktligt kunna: 

  • Redogöra för sin roll som blivande biomedicinsk analytiker i förhållande till patient och andra professioner inom hälso- och sjukvården och med avseende på kommunikation, lika villkor och vårdetik. (SOLO 4)
  • Förklara lärandeprocessen och begreppet det livslånga lärandet. (SOLO 4)
  • Redogöra för vad kunskap innebär och människans ansvar för hur den används. (SOLO 4)

 

Innehåll

Kursen innehåller översikter i samtliga kompetensområden; basvetenskaplig kompetens (livets kemi), biomedicinsk laboratorievetenskaplig kompetens (livets kemi), vetenskaplig kompetens (vetenskaplig metodik och biostatistik) samt professionell kompetens (introduktion till yrket).

Introduktion till yrket, 2.0 hp

Betygsskala: GU

Detta kursmoment fokuserar på hantering av fysiologiska och laboratoriemedicinska frågeställningar, med speciellt fokus på diagnostiska processer.

Kursmomentet innefattar följande områden:

  • Grundläggande principer för diagnostiska processer
  • Skillnaden mellan hälsa och sjukdom
  • Professionellt patientbemötande och jämlik vårdmiljö
  • Basala hygienrutiner
  • Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) på fysiologisk klinik eller kliniskt laboratorium
  • Möjligheter till vidareutbildning

Hållbart lärande, 1.5 hp

Betygsskala: GU

Detta kursmoment utforskar översiktligt lärandeprocessen och understryker vikten av livslångt lärande.

Kursmomentet innefattar följande områden:

  • Stresshantering
  • Kognitiva processer
  • Problemlösning
  • Projektarbete och teamwork
  • Tidsplanering och projektledning
  • Evidensbaserade pedagogiska modeller

Vetenskaplig metodik och biostatistik, 3.5 hp

Betygsskala: GU

Detta kursmoment innefattar studier om information versus kunskap, med ett särskilt fokus på utvecklingen av evidensbaserad kunskap samt grundläggande statistik och rapportering.

Kursmomentet innefattar följande områden:

  • Utveckling av evidensbaserad kunskap
  • Introduktion till evidenspyramiden
  • Planering och design för forskning
  • Praktiska övningar i databearbetning och dataanalys
  • Användning av deskriptiv statistik i Excel
  • Rapportering av forskningsresultat enligt IMRAD
  • Presentation av resultat i figurer och text
  • Laborativt miniprojekt i vetenskaplig metodik och biostatistik kopplat till experimentella analyser i momentet Livets kemi

 

Livets kemi, 5.0 hp

Betygsskala: GU

Detta kursmoment ger en översiktlig förståelse för biomolekylers uppbyggnad, molekylära strukturer och kemiska bindningar.

Kursmomentet innefattar följande områden:

  • Biomolekylers uppbyggnad och molekylära strukturer
  • Kemiska bindningar
  • Syra-bas-jämvikter och buffertsystem från ett fysiologiskt perspektiv
  • Tillämpning av termodynamik och redoxsystem i cellens energiförsörjning
  • Grundläggande kemikunskaper: kemiska reaktioner, jämvikt, och funktionella grupper
  • Praktisk användning av basal laboratorieutrustning
  • Planering och genomförande av experimentella analyser i ett laborativt miniprojekt

Arbetsformer

Pedagogiken utgår från studentcentrerad och studentaktiverat lärande. Detta innefattar exempelvis föreläsningar, digitala föreläsningar med uppföljande seminarier (flipped classroom), seminarier, quizer, grupparbete och laborationer samt miniprojekt.

Examination

Introduktion till yrket
Examination: Muntlig reflektion i form av presentation och praktisk examination inom hygien.
Obligatoriskt: Verksamhetsintegrerat lärande (VIL).
Formativa bedömningar.

Hållbart lärande
Examination: Skriftlig digital examination.
Formativa bedömningar.

Vetenskaplig metodik och statistik
Examination: Skriftlig digital examination.
Obligatoriskt: Miniprojekt.
Formativa bedömningar.

Livets kemi
Examination: Skriftliga examination samt praktisk examination av volymmätning.
Obligatoriskt: Laborationer och miniprojekt.
Formativa bedömningar.

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

 

 

Övergångsbestämmelser

För en kurs som upphört eller genomgått större förändring eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges ytterligare tillfälle för examination (exklusive ordinarie examination) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Undervisning på engelska förekommer.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Utdelat material.

Rekommenderad litteratur

Fundamentals of general, organic, and biological chemistry McMurry, John; Ballantine, David S.; Hoeger, Carl A.; Peterson, Virginia E.; Madsen, Sara; Meert, Christel; Pearson, Andrew
Sundström, Johan; Lind, Lars Handbok i biomedicinsk forskning
Bring, Johan; Taube, Adam; Wikman, Per Introduktion till medicinsk statistik