Människan i hälsa och sjukdom 1, 10 hp
Human in Health and Disease 1, 10 credits- Kurskod
- 1BL003
- Kursens benämning
- Människan i hälsa och sjukdom 1
- Hp
- 10 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- G1 - Grundnivå 1
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för laboratoriemedicin
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden LABMED
- Datum för fastställande
- 2024-03-21
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2024
Särskild behörighet
Mål
Kursens övergripande mål är studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om människokroppens normala struktur och funktion samt hur olika organsystem samverkar. Fördjupad kunskap erhålls genom att normal funktion relateras till dysfunktion samt att sjukdomslära integreras i kursen.
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten översiktligt kunna:
- Redogöra för människokroppens anatomi och fysiologi på cell-, vävnads-, organ- och organsystemnivå. (SOLO 2-3)
- Förklara hur organsystem samverkar för att upprätthålla homeostas vid fysiskt arbete. (SOLO 4)
- Redogöra för dysfunktion/sjukdom i olika organ i relation till normal funktion. (SOLO 3-4)
- Redogöra för diagnostiska metoder för att utvärdera olika organsystems funktion. (SOLO 3)
- Diskutera begreppen hållbar utveckling och global hälsa ur ett hälsoperspektiv och i relation till professionen. (SOLO 4)
Färdighet och förmåga
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Utföra manuell puls- och blodtrycksmätning enligt gällande riktlinjer. (Miller 3)
- Uttrycka sig tydligt i tal och skrift med relevanta termer. (Miller 3)
- Tillämpa grundläggande statistik baserat på data från praktiska övningar. (Miller 2)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter godkänd kurs ska studenten på en grundläggande nivå kunna:
- Uppvisa ett kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt till litteratur och andra källor till lärande. (SOLO 4)
Innehåll
Innehållet utgår ifrån diagnostiska metoder inom biomedicinsk laboratorievetenskap för att framhäva kopplingen till yrkesområdet. Genom detta kan studenterna lära sig om både hälsa och sjukdom inom varje specifikt område med bibehållen yrkesrelevans. I undervisningen integreras organsystemens anatomi, fysiologi och sjukdomslära för att betona sambandet mellan struktur, funktion och dysfunktion. Globalt folkhälsoperspektiv och aspekter på hållbar utveckling, beaktas i kursen. Kursen innefattar även praktiskt utförande av puls- och blodtrycksmätning.
Kursen fokuserar på kompetensområdena basvetenskaplig kompetens och biomedicinsk laboratorievetenskaplig kompetens samt på en översiktligt nivå vetenskaplig kompetens.
I kursen ingår följande områden:
- Global hälsa och hållbar utveckling
- Anatomisk terminologi
- Patofysiologi
- Nervsystemet inklusive sinnen
- Cirkulation
- Praktiska övningar såsom puls och blodtryck
- Respiration
- Hud och slemhinna
- Rörelseapparaten
- Arbetsfysiologi
Arbetsformer
Pedagogiken utgår från studentcentrerat och studentaktiverat lärande vilket i denna kurs utgår från flipped-classroom konceptet där studenterna förbereder sig inför respektive undervisningstillfälle med stöd av studieguide, inläsning, quiz och filmklipp. Den lärarledda undervisningen omfattar både föreläsning, workshops samt praktisk och klinisk tillämpning.
Examination
Kursen examineras med:
- skriftlig tentamen
- muntlig och skriftlig redovisning av fördjupningsuppgift
- formativa bedömningar
- klinisk examination av manuell blodtrycksmätning
- redovisning av statistisk bearbetning av resultat från praktiska övningar
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
För en kurs som upphört eller genomgått större förändring eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges ytterligare tillfälle för examination (exklusive ordinarie examination) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Undervisning på engelska kan förekomma.
Litteratur och övriga läromedel
Rekomenderad litteratur
Artiklar och delat material tillkommer
Tredje upplagan : Stockholm : Liber, [2021] - 668 sidor ISBN:9789147142873 LIBRIS-ID:1f7cddfpz3598w7k Sök i biblioteket
5., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 704 s. ISBN:9789147105816 (inb.) LIBRIS-ID:14678372 Sök i biblioteket
Inera AB, URL: Länk
Referenslitteratur
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 164 s. ISBN:9789147105878 (inb.) LIBRIS-ID:12744910 Sök i biblioteket
7. uppl. : Stockholm : Norstedt, 2011 - 508 s. ISBN:978-91-1-302791-3 LIBRIS-ID:12134782 Sök i biblioteket