Kursplan för

Tillämpad biomedicinsk laboratorievetenskap 1, 7,5 hp

Applied Biomedical Laboratory Science 1, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2025.
Kurskod
1BL006
Kursens benämning
Tillämpad biomedicinsk laboratorievetenskap 1
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Biomedicinsk laboratorievetenskap 
Nivå 
G1 - Grundnivå 1 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för laboratoriemedicin
Beslutande organ
Utbildningsnämnden LABMED
Datum för fastställande
2024-10-07
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2025

Särskild behörighet

Godkänd på hjärtlungräddning (HLR) från kursen Människa hälsa och sjukdom 2, (1BL004).

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs skall studenten  kunna:  

  • Redogöra översiktligt för metodiken och användningen av patientnära analys- och undersökningsmetoder relevanta för intriktningarna klinisk fysiologi och laboratoriemedicin samt betydelsen av dessa för fastställande av diagnos (SOLO 3)
  • Redogöra översiktligt för delar av lagar inom hälso- och sjukvårdens verksamhet med betydelse för biomedicinska analytiker (SOLO 2)
  • Förklara med detaljer den preanalytiska processen med remisshantering, patientförberedelse, provtagning och provhantering och reflektera över globala skillnader (SOLO 3)
  • Redogöra med detaljer för kvalitetssäkringsarbete relevant för den biomedicinska analytikern i ett kliniskt sammanhang enligt programmets ämnesprogression (SOLO 3)
  • Skriftligt, muntligt och med användande av vetenskapliga termer redogöra översiktligt för en vetenskaplig artikel (SOLO 3)

 

Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs skall studenten  kunna:  

  • Tillämpa gällande säkerhetsbestämmelser och hygienföreskrifter i ett kliniskt sammanhang (MILLER 4)
  • Visa förmåga att självständigt kunna utföra kapillär- och venprovtagning utifrån givna anvisningar och säkerhetsbestämmelser (MILLER 3)
  • Utföra grundläggande patientnära analyser (MILLER 3)
  • Visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter deras närstående samt kollegor (MILLER 3)
  • Tillämpa statistik för att utvärdera och jämföra sina egna data  med förväntade resultat (MILLER 3)

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången kurs skall studenten  kunna:  

  • Visa förmåga till reflektion och självkännedom (SOLO 4)
  • Reflektera över rollen som blivande biomedicinsk analytiker med avseende på kommunikation, lika villkor och vårdetik enligt programmets ämnesprogression (SOLO 4)
     

Innehåll

  • Föreläsningar och seminarier (Kvalitetssäkring, etik, hygien, biosäkerhet, lagar och förordningar, preanalytiska processen med remisshantering, patientförberedelse, provtagning och provhantering)
  • Färdighetsträning avseende kapillär- och venprovtagning
  • Färdighetsträning avseende basala hygienrutiner och säkerhet
  • Laborationer inom Patientnära analyser (PNA): Glukos, Hb
  • Quiz
  • VFU på ett laboratorium inom primärvård alternativt sjukhusanknuten provtagningscentral
  • Granskning av en vetenskaplig artikel

Arbetsformer

Kursen bygger på KIs pedagogiska grundsyn där studentcentrerat, aktivt lärande samt psykologisk trygghet är centralt. Studentaktiverande läraktiviteter som reflektioner, gruppdiskussioner, seminarier samt kamratgranskning kommer finnas med. Kursen kommer även omfatta upplevelsebaserat aktivt lärande såsom laborationer, färdighetsträning och VFU som även kommer stödja det teoretiska lärandet i kursen.

Examination

Kursen kommer att omfatta flera olika examinationsformer anpassade efter kursens lärandemål. Dessa omfattar en kombination av teoretisk och praktisk bedömning för att säkerhetsställa att studenterna har nödvändig kunskap för att utföra arbete inom tillämpad biomedicinsk laboratorievetenskap. De teoretiska examinationerna kommer att inkludera quiz, semniarier samt en formativ skriftlig inlämningsuppgift för att utvärdera studenternas förmåga att kommunicera och diskutera vetenskapliga resultat. Reflektionsseminarier kommer att användas för att examinera etik och professionsanknytning. För att säkerhetsställa att studenterna kan tillämpa sina kunskaper kommer en praktisk examination i form av en OSCE (objective structured clinical examination) där hygien, patientbemötande, kapillär- och venprovtagning kommer att examineras. På VFU kommer ett bedömningsformulär för verksamhetsförlagd utbildning (BeVut) användas.

För att få göra verksamhetsintegrerat lärande (VIL) ska studenten ha deltagit i praktiska övningar (ven samt kapillärprovtagning).

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras.

Övergångsbestämmelser

För en kurs som upphört eller genomgått större förändring eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt ska det ges ytterligare tillfälle för examination (exklusive ordinarie examination) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Undervisning på engelska kan förekomma.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Artiklar samt utdelat material tillkommer.

Turgeon, Mary Louise Linne & Ringsrud's Clinical Laboratory Science
Sundström, Johan; Lind, Lars Handbok i biomedicinsk forskning
Bring, Johan; Taube, Adam; Wikman, Per Introduktion till medicinsk statistik
Vårdhandboken
Smittrisker AFS 2018:4
Att mötas i hälso och sjukvård : ett utbildningsmaterial för reflektion om bemötande och jämlika villkor