Kursplan för

Fördjupning i kognitiva processer, 4,5 hp

Reading course in cognitive processes, 4,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2013.
Kurskod
1EE090
Kursens benämning
Fördjupning i kognitiva processer
Hp
4,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Psykologi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräckligt, otillräcklig, helt otillräcklig
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Programnämnd 8
Datum för fastställande
2013-02-15
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2013

Särskild behörighet

Kursen erbjuds för inresande utbytesstudenter vid psykologprogrammet med god kunskap i engelska (550 TOEFL poäng) eller mycket goda kunskaper i svenska, motsvarande ett godkänt TISUS test, och med ett års universitetsstudier med åtminstone en kurs i psykologi. Kursen erbjuds till inresande studenter som registrerats på kursen Kognitiva processer 15 hp.

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten
• kunna visa fördjupade kunskaper i ett utvalt tema inom kognitionspsykologin både muntligt och skriftligt
• visa färdigheter i litteratursökning relevant för det aktuella temat

Innehåll

Kursen kan innehålla fördjupning inom något av följande områden inom kognitiv psykologi och kognitiv neurovetenskap, såsom: minne, språk, visuospatial förmåga, intelligens, exekutiva funktioner, problemlösning, och beslutsfattande.

Arbetsformer

Kursen bygger till största delen på egen inläsning, självständigt skrivande och reflektion samt skriftlig och muntlig presentation av en sammanfattande och reflekterande rapport.

Examination

På kursen förekommer betygsgraderna Helt otillräckligt (F), Otillräckligt (Fx), Tillräckligt (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A). (Betyg F innebär att en ansenlig mängd kompletterande arbete behövs för att bli godkänd och Fx att viss mängd kompletterande arbete behövs för att bli godkänd. Betyg E innebär att prestationen uppfyller minimikriteriet för att bli godkänd och betyg A att prestationen är utmärkt med endast små fel.)

Kursen examineras genom skriftlig rapport (A-F) och muntlig redovisning/diskussion (E-F) av denna. För godkänt på hel kurs krävs minst betyg E på både den skriftliga rapporten och den muntliga redovisningen/diskussionen. För att erhålla betyg A, B, C eller D som betyg på hel kurs krävs minst betyg E på den muntliga redovisningen/diskussionen samt betyg A, B, C eller D på den skriftlgia rapporten.

Instruktioner och betygskriterier för rapporten erhålles senast vid kursstart.

Övergångsbestämmelser

Övergångsreglerna följer KIs lokala riktlinjer för examination.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering genomförs enligt KIs lokala riktlinjer. Resultat och eventuella åtgärder återförs till studenterna på kurswebb.

Litteratur och övriga läromedel

Kurslitteratur

Vetenskapliga artiklar som studenten söker upp med relevans för examinationsuppgiften (rapporten).

Referenslitteratur

Purves, Dale. Principles of cognitive neuroscience