Kursplan för

Litteraturanalys utifrån ett arbetsterapeutiskt perspektiv, 3 hp

Analyses of Literature from an Occupational Perspective, 3 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2021.
Kurskod
1EE112
Kursens benämning
Litteraturanalys utifrån ett arbetsterapeutiskt perspektiv
Hp
3 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Arbetsterapi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G) eller väl godkänd (VG)
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2020-10-07
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2020-10-28
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2021

Särskild behörighet

30 HP i Arbetsterapi eller likvärdigt från en utländsk institution.

Mål

Mål: Att kunna redovisa en skriftlig litteraturanalys utifrån en frågeställning och koppla till arbetsterapi/aktivitetsvetenskap.

Lärandemål:
​Studenten ska efter genomgången kurs kunna: 

Genomföra en litteraturanalys utifrån en frågeställning
Förankra litteraturanalysen till arbetsterapi/aktivitetsvetenskap
Presentera, värdera och kritiskt diskutera möjliga slutsatser från litteraturanalysen
Identifiera, värdera och kritiskt reflektera kring etiska dilemman och utifrån litteratur

Innehåll

Introduktion till arbetsterapi och aktivitetsvetenskap genom litteratursökning och analys.

Arbetsformer

​Individuella studier i kombination med handledning. Ingen obligatorisk närvaro.
Undervisningen har ett problemorienterat synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande.
Studenten ges möjlighet till ca 2 timmars handledning vid behov.

Examination

Uppgiften examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift med utgångspunkt från en frågeställning som är kopplad till arbetsterapi/aktivitetsvetenskap som studenten valt själv.

Betygsskala: VG/G/U
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till nästa omtentatillfälle.
 
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning, Karolinska Institutet.
Denna kurs ersätter kursen 1EE001.

Litteratur och övriga läromedel

Kielhofner, Gary Conceptual Foundations of Occupational Therapy
Polit,, Denise F; Beck, Cheryl tatano Nursing research : principles and methods, 7 ed
Wilcock, Ann An Occupational Perspective of Health
Townsend, Elizabeth A.; Polatajko, Helene J.; Lindberg, Elisabet Enabling occupation II [Ljudupptagning] : advancing an occupational therapy vision for health, well-being, & justice through occupation
AOTA Occupational Therapy Practise Framework
Kielhofner, Gary Model of human occupation : theory and application