Litteraturanalys utifrån ett arbetsterapeutiskt perspektiv, 3 hp
Analyses of Literature from an Occupational Perspective, 3 credits- Kurskod
- 1EE112
- Kursens benämning
- Litteraturanalys utifrån ett arbetsterapeutiskt perspektiv
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Arbetsterapi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2020-10-07
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2020-10-28
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2021
Särskild behörighet
30 HP i Arbetsterapi eller likvärdigt från en utländsk institution.
Mål
Mål: Att kunna redovisa en skriftlig litteraturanalys utifrån en frågeställning och koppla till arbetsterapi/aktivitetsvetenskap.
Lärandemål:
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:
Genomföra en litteraturanalys utifrån en frågeställning
Förankra litteraturanalysen till arbetsterapi/aktivitetsvetenskap
Presentera, värdera och kritiskt diskutera möjliga slutsatser från litteraturanalysen
Identifiera, värdera och kritiskt reflektera kring etiska dilemman och utifrån litteratur
Innehåll
Introduktion till arbetsterapi och aktivitetsvetenskap genom litteratursökning och analys.
Arbetsformer
Individuella studier i kombination med handledning. Ingen obligatorisk närvaro.
Undervisningen har ett problemorienterat synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande.
Studenten ges möjlighet till ca 2 timmars handledning vid behov.
Examination
Uppgiften examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift med utgångspunkt från en frågeställning som är kopplad till arbetsterapi/aktivitetsvetenskap som studenten valt själv.
Betygsskala: VG/G/U
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till nästa omtentatillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övriga föreskrifter
Kursen ges på engelska
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning, Karolinska Institutet.
Denna kurs ersätter kursen 1EE001.
Litteratur och övriga läromedel
3rd : Philadelphia : F.A.Davis Company, 1997
ISBN:0-7817-3733-8 Kapitel 5, Reviewing the Literature Sök i biblioteket
US : Thorofare, NJ SLACK Incorporated, 1998
Johanneshov : MTM, 2013 - 1 CD-R (35 tim., 56 min.) LIBRIS-ID:13958770
American Occupational Therapy Association, 2014 URL: Occupational Therapy Practise Framework
4. ed. : Baltimore, MD : Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2008 - xvii, 565 p. ISBN:978-0-7817-6996-9 (alk. paper) LIBRIS-ID:10541557 URL: http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0740/2007031774-d.html Sök i biblioteket