Folkhälsovetenskap 4, 15 hp
Public Health Sciences 4, 15 credits- Kurskod
- 1FH005
- Kursens benämning
- Folkhälsovetenskap 4
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Folkhälsovetenskap
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för global folkhälsa
- Beslutande organ
- Programnämnden för folkhälsovetenskap
- Datum för fastställande
- 2008-10-14
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden PHS
- Senast reviderad
- 2018-10-09
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2009
Särskild behörighet
Ma C, Eng B med lägst betyget Godkänd/3
Mål
Moment 1: Kvantitativa metoder, 7,5 hp(Quantitative Methods, 7.5 hp)
Studenten ska efter kursen kunna;
-tillämpa lämpliga univariata och multivariata statistiska metoder för att beskriva och analysera ett folkhälsoproblem
-tillämpa lämplig epidemiologiska och biostatistiska metoder för att utvärdera en intervention
-utföra lämplig statistiska beräkningar i samband med deskriptiv, analytisk och interventiv epidemiologi
-applicera lämpliga metoder för att dra statistisk infarens
-utnyttja statistiskprogrammet SPSS för att bearbeta, beskriva och analysera folkhälsodata
-sammanställa samt kritisk diskutera resultat av epidemiologisk/biostatistisk natur
Moment 2: Kvalitativa metoder, 7,5hp (Qualitative Methods, 7.5hp)
Studenten ska efter kursen kunna;
-självständigt genomföra en litteraturstudie med relevans för valt problemområde för den egna uppsatsen utifrån en kvalitativ ansats
-analysera studiedesign, tillämpade metoder och kvalitetsaspekter i folkhälsovetenskapliga artiklar baserade på kvalitativ metod
-beskriva och tillämpa olika ansatser och metoder för kvalitativ forskning
-genomföra och avrapportera i grupp en avgränsad observationsstudie
-känna till principer för analys av olika former av dokument med relevans för folkhälsovetenskap
-förstå principer och strategier för innehållsanalys av texter samt kunna tillämpa relevanta analysmetoder i examensarbetet
Innehåll
Kursen, som består av två olika moment, ska bidra med en fördjupning av kunskaper om hur kvalitativa och kvantitativa metoder kan tillämpas i forskning inom folkhälsoområdet. Den ska också utgöra ett stöd för arbetet med kommande individuella examensarbete samt för att kunna använda kvalitativ och kvantitativ metodik vid utvärdering av interventioner.
Kvantitativa metoder, 7.5 hp
Momentet syftar till att ge fördjupad kunskap såväl teoretisk som tillämpning i deskriptiv, analytisk och interventiv epidemiologi och biostatistiska metoder i dessa sammanhang.
Deskriptiv epidemiologi och statistik; Mått på sjukdomsförekomst, Confounding, Standardisering, Stratifikation
Analytisk epidemiologi och statistik; Studiedesign (tvärsnitt, fall –control, kohort), odds-kvoter, relativ risk
Inferens med univariata metoder; parametriska metoder (konfidens intervals, T-test, correlation, ANOVA, Chi-square) and icke parametriska metoder (Mann-Whitney U, Wilkoxon, Kruskall wallis). Inferens med multivariata metoder (multipel linjär regression, logistisk regression)
Preventiv epidemiologi och statistik; Experimentiell studiedesign, urvalsstorlek, utvärdering av interventioner (paired sample t-test, effekt storlek, oddskvoter, regression)
Användning av SPSS för univariata och multivariata analyser.I kursen genomförs och redovisas individuella litteraturstudier om hur kvalitativa studier tidigare genomförts kring det problemområde studenten valt för sitt examensarbete.
Kvalitativa metoder, 7.5 hp
Forskningsintervjun som datainsamlingsmetod kommer att belysas utifrån litteratur och praktiska erfarenheter av forskare och tidigare studenter som tillämpat denna metod i genomförda och pågående studier.
Momentet tar vidare upp introduktion av observation som metod för datainsamling för studier inom folkhälsovetenskap samt planera, genomföra och avrapportera en avgränsad sådan studie.
Utöver ovanstående tas exempel på hur tryckta källor i form av policydokument och massmedia kan användas som metod för forskning inom det folkhälsovetenskapliga fältet tas upp liksom genomgång och tillämpning av principer och metoder för genomförande av kvalitativ analys av texter. Också kvalitetsaspekter på kvalitativa studier utifrån centrala begrepp inom området kommer gås igenom.
Arbetsformer
Moment 1: Kvantitativa metoder, 7,5 hp(Quantitaive Methods, 7.5 hp)
Lektioner, dataövningar och grupparbete
Moment 2: Kvalitativa metoder, 7,5hp (Qualitative Methods, 7.5hp)
Momentet består av föreläsningar, grupparbete, individuellt enskilt arbete i form av analys av genomförda studier med relevans för valt problemområde för uppsatsen samt individuell kunskapsinhämtning via kurslitteratur kopplat till valt uppsatsämne.
Examination
Moment 1: Kvantitativa metoder, 7,5 hp (Quantitaive Methods, 7.5 hp)
a) med hjälp av SPSS ska studenten kunna genomföra lämplig univariata och multivariata metoder för att beskriva och analysera folkhälsoproblem samt redovisa skriftligt och kritisk diskutera resultatet. Studenten ska utöver detta demonstrera förståelse för olika interventionsmodeller samt metoder för att utvärdera interventioner.
b) Aktivt deltagande vid föreläsningar/seminarium/grupparbeten
Moment 2: Kvalitativa metoder, 7,5hp (Qualitative Methods, 7.5hp)
Momentet examineras i seminarieform dels en i grupp genomförd mindre observationsstudie som granskas av annan grupp och dels en skriftligt inlämnad individuell uppgift som också skall muntligen presenteras. Dessutom är det obligatorisk närvaro vid de två seminarium där grupparbetet och det enskilda arbetet presenteras och diskuteras. Eventuell frånvaro från seminarium kompenseras med individuell inlämningsuppgift
I momenten används betygsgraderna Underkänd/Godkänd/Väl godkänd
För att få VG på hela kursen krävs VG på båda momenten.
Övergångsbestämmelser
Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT 2015.
Övriga föreskrifter
KI:s riktlinjer och verktyg för utvärdering används.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur, moment 1
URL: Länk
2nd ed. : Boca Raton, FL : Chapman & Hall/CRC, 2005 - xxii, 849 s. ISBN:1-58488-415-0 (alk. paper) LIBRIS-ID:9480238 Sök i biblioteket
Obligatorisk litteratur, moment 2
Lund : Studentlitteratur, 2000 - 292 s. ISBN:91-44-01280-2 LIBRIS-ID:8352880 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 306 s. ISBN:91-44-00185-1 LIBRIS-ID:8352544 Sök i biblioteket
2008 URL: Länk
Fördjupningslitteratur, moment 2
Umeå : Epidemiology and Public Health Sciences, Health Sciences, Departement of Public Health and Clinical Medicine, Umeå University, c 2004 - 219 s. ISBN:91-7305-776-2 Sök i biblioteket
Malmö : Liber, cop. 2007 - 208 s. ISBN:978-91-47-08643-6 LIBRIS-ID:10372763 URL: http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4708643o.jpg Sök i biblioteket