Kursplan för

Folkhälsovetenskap 4, 15 hp

Public Health Sciences 4, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
1FH005
Kursens benämning
Folkhälsovetenskap 4
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Folkhälsovetenskap 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för global folkhälsa
Beslutande organ
Programnämnden för folkhälsovetenskap
Datum för fastställande
2008-10-14
Reviderad av
Utbildningsnämnden PHS
Senast reviderad
2018-10-09
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2009

Särskild behörighet

Ma C, Eng B med lägst betyget Godkänd/3

Mål

Moment 1: Kvantitativa metoder, 7,5 hp(Quantitative Methods, 7.5 hp)
Studenten ska efter kursen kunna;
-tillämpa lämpliga univariata och multivariata statistiska metoder för att beskriva och analysera ett folkhälsoproblem
-tillämpa lämplig epidemiologiska och biostatistiska metoder för att utvärdera en intervention
-utföra lämplig statistiska beräkningar i samband med deskriptiv, analytisk och interventiv epidemiologi
-applicera lämpliga metoder för att dra statistisk infarens
-utnyttja statistiskprogrammet SPSS för att bearbeta, beskriva och analysera folkhälsodata
-sammanställa samt kritisk diskutera resultat av epidemiologisk/biostatistisk natur

Moment 2: Kvalitativa metoder, 7,5hp (Qualitative Methods, 7.5hp)
Studenten ska efter kursen kunna;
-självständigt genomföra en litteraturstudie med relevans för valt problemområde för den egna uppsatsen utifrån en kvalitativ ansats
-analysera studiedesign, tillämpade metoder och kvalitetsaspekter i folkhälsovetenskapliga artiklar baserade på kvalitativ metod
-beskriva och tillämpa olika ansatser och metoder för kvalitativ forskning
-genomföra och avrapportera i grupp en avgränsad observationsstudie
-känna till principer för analys av olika former av dokument med relevans för folkhälsovetenskap
-förstå principer och strategier för innehållsanalys av texter samt kunna tillämpa relevanta analysmetoder i examensarbetet

Innehåll

Kursen, som består av två olika moment, ska bidra med en fördjupning av kunskaper om hur kvalitativa och kvantitativa metoder kan tillämpas i forskning inom folkhälsoområdet. Den ska också utgöra ett stöd för arbetet med kommande individuella examensarbete samt för att kunna använda kvalitativ och kvantitativ metodik vid utvärdering av interventioner.

Kvantitativa metoder, 7.5 hp

Betygsskala: VU

Momentet syftar till att ge fördjupad kunskap såväl teoretisk som tillämpning i deskriptiv, analytisk och interventiv epidemiologi och biostatistiska metoder i dessa sammanhang.

Deskriptiv epidemiologi och statistik; Mått på sjukdomsförekomst, Confounding, Standardisering, Stratifikation

Analytisk epidemiologi och statistik; Studiedesign (tvärsnitt, fall –control, kohort), odds-kvoter, relativ risk

Inferens med univariata metoder; parametriska metoder (konfidens intervals, T-test, correlation, ANOVA, Chi-square) and icke parametriska metoder (Mann-Whitney U, Wilkoxon, Kruskall wallis). Inferens med multivariata metoder (multipel linjär regression, logistisk regression)

Preventiv epidemiologi och statistik; Experimentiell studiedesign, urvalsstorlek, utvärdering av interventioner (paired sample t-test, effekt storlek, oddskvoter, regression)

Användning av SPSS för univariata och multivariata analyser.I kursen genomförs och redovisas individuella litteraturstudier om hur kvalitativa studier tidigare genomförts kring det problemområde studenten valt för sitt examensarbete.

Kvalitativa metoder, 7.5 hp

Betygsskala: VU

Forskningsintervjun som datainsamlingsmetod kommer att belysas utifrån litteratur och praktiska erfarenheter av forskare och tidigare studenter som tillämpat denna metod i genomförda och pågående studier.

Momentet tar vidare upp introduktion av observation som metod för datainsamling för studier inom folkhälsovetenskap samt planera, genomföra och avrapportera en avgränsad sådan studie.

Utöver ovanstående tas exempel på hur tryckta källor i form av policydokument och massmedia kan användas som metod för forskning inom det folkhälsovetenskapliga fältet tas upp liksom genomgång och tillämpning av principer och metoder för genomförande av kvalitativ analys av texter. Också kvalitetsaspekter på kvalitativa studier utifrån centrala begrepp inom området kommer gås igenom.

Arbetsformer

Moment 1: Kvantitativa metoder, 7,5 hp(Quantitaive Methods, 7.5 hp)
Lektioner, dataövningar och grupparbete

Moment 2: Kvalitativa metoder, 7,5hp (Qualitative Methods, 7.5hp)
Momentet består av föreläsningar, grupparbete, individuellt enskilt arbete i form av analys av genomförda studier med relevans för valt problemområde för uppsatsen samt individuell kunskapsinhämtning via kurslitteratur kopplat till valt uppsatsämne.

Examination

Moment 1: Kvantitativa metoder, 7,5 hp (Quantitaive Methods, 7.5 hp)
a) med hjälp av SPSS ska studenten kunna genomföra lämplig univariata och multivariata metoder för att beskriva och analysera folkhälsoproblem samt redovisa skriftligt och kritisk diskutera resultatet. Studenten ska utöver detta demonstrera förståelse för olika interventionsmodeller samt metoder för att utvärdera interventioner.
b) Aktivt deltagande vid föreläsningar/seminarium/grupparbeten

Moment 2: Kvalitativa metoder, 7,5hp (Qualitative Methods, 7.5hp)
Momentet examineras i seminarieform dels en i grupp genomförd mindre observationsstudie som granskas av annan grupp och dels en skriftligt inlämnad individuell uppgift som också skall muntligen presenteras. Dessutom är det obligatorisk närvaro vid de två seminarium där grupparbetet och det enskilda arbetet presenteras och diskuteras. Eventuell frånvaro från seminarium kompenseras med individuell inlämningsuppgift

I momenten används betygsgraderna Underkänd/Godkänd/Väl godkänd
För att få VG på hela kursen krävs VG på båda momenten.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT 2015.

Övriga föreskrifter

KI:s riktlinjer och verktyg för utvärdering används.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur, moment 1

SPSS online guide
Woodward, M. q (Mark) Epidemiology : study design and data analysis
Övrigt material delas ut under kursens gång

Obligatorisk litteratur, moment 2

Denscombe, Martyn Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna
Kvale, Steinar Den kvalitativa forskningsintervjun Torhell, Sven-Erik
Vetenskapsrådet CODEX. Regler och riktlinjer för forskning. Tillgänglig [online]
Övrigt material delas ut under kursens gång

Fördjupningslitteratur, moment 2

Dahlgren, Lars; Emmelin, Maria; Winkvist, Anna Qualitative methodology for international public health
Yin, Robert K. Fallstudier : design och genomförande