Kursplan för

Tema hälso- och sjukvård - Hälsofrämjande arbete, 4,5 hp

Theme Healthcare - Health Promotion, 4,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2018.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT17 , HT18
Kurskod
1FY040
Kursens benämning
Tema hälso- och sjukvård - Hälsofrämjande arbete
Hp
4,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Fysioterapi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2017-04-25
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2018-04-13
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2018

Särskild behörighet

För att påbörja kursen Tema Hälso- och sjukvård - Hälsofrämjande arbete, 4,5 hp i termin 5 ska alla kurser t.o.m. termin 3 samt kurserna Tema hälso- och sjukvård - Medicinska ämnen 2 och Tema Intervention - Fysioterapi 4 i termin 4 vara godkända.
 

Mål

Kursens syfte är att studenterna ska tillägna sig kunskap om faktorer som påverkar människors förutsättningar för hälsa på grupp-, organisations- och samhällsnivå samt att studenterna ska utveckla beredskap att medverka i hälsofrämjande interventioner på grupp- och samhällsnivå.

Den studerande ska vid avslutad kurs kunna:

  • använda folkhälsovetenskapliga modeller och begrepp för att förklara samhällets inverkan på individers och gruppers hälsa
  • diskutera betydelsen av olika typer av konstruktiva och destruktiva krafter för samspel och konflikter i och mellan grupper av individer
  • definiera och redogöra för generella drag i människans sätt att inhämta, bearbeta och förhålla sig till information om sig själva och sin sociala omgivning samt beskriva olika former av socialt inflytande på individ- och gruppnivå
  • diskutera egna erfarenheter av att interagera i grupp utifrån grupp- och socialpsykologiska modeller
  • skapa en plan för ett hälsofrämjande projekt på grupp-, organisations- eller samhällsnivå
  • kommunicera effektivt och ändamålsenligt på engelska inom ämnesområdet 

Innehåll

Kursen omfattar nedanstående ämnesområden:
 
Folkhälsovetenskap

  • risk- och skyddsfaktorer för fysisk och psykisk hälsa
  • ojämlikhet i hälsa

Grupp och organisationspsykologi

  • gruppmekanismer
  • principer för fungerande grupper

Socialpsykologi

  • social kognition och beslutsfattande
  • socialt inflytande

Hälsofrämjande arbete

  • hälsofrämjande projekt på grupp- organisations- och samhällsnivå

Arbetsformer

Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar med interaktiva övningar, grupparbete, hemuppgifter, litteraturstudier samt återkoppling på andra studenters uppgifter. Del av undervisningen kommer att ske interaktivt via lärplattform. All undervisning, examinationer samt övrigt arbete i kursen sker på engelska.
 
Obligatoriska utbildningsinslag är:

  • gruppövningar och seminarier

Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Examination

Kursen examineras enligt följande:

I projektgrupper:

  • skriftlig rapport och muntlig redovisning

Individuellt:

  • skriftlig reflektionsuppgift

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.
 
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.

Övriga föreskrifter

Kursutvärderingen sker enligt riktlinjer fastställda av Styrelsen för utbildning.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Naidoo, Jennie; Wills, Jane Foundations for health promotion
Wheelan, Susan A. Creating effective teams : a guide for members and leaders
Biglan, Anthony. The nurture effect : how the science of human behavior can improve our lives and our world
Thaler, Richard H.; Sunstein, Cass R. Nudge : improving decisions about health, wealth and happiness
Wilson, David Sloan Does altruism exist? : culture, genes, and the welfare of others
Marmot, Michael The health gap : the challenge of an unequal world

Övrig rekommenderad litteratur

Social determinants of health : the solid facts Wilkinson, Richard; Marmot, Michael
Articles from the free online platform NOBA Project:
Biswas-Diener, R & Diener, E.
Noba textbook series: Psychology

Hallsworth M, Snijders V, Burd H, Prestt J, Judah G, Huf S, Halpern D.
Applying Behavioral Insights: Simple Ways to Improve Health Outcomes. Doha, Qatar: World Innovation Summit for Health, 2016

Vetenskapliga artiklar och delar ur vetenskapliga rapporter tillkommer.