Tema hälso- och sjukvård - Interprofessionell verksamhetsförlagd utbildning, 3 hp
Theme Healthcare - Interprofessional Clinical Education, 3 credits- Kurskod
- 1FY041
- Kursens benämning
- Tema hälso- och sjukvård - Interprofessionell verksamhetsförlagd utbildning
- Hp
- 3 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Fysioterapi
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2017-10-25
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden NVS
- Senast reviderad
- 2021-03-31
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2021
Särskild behörighet
För tillträde till kursen Tema hälso- och sjukvård - Interprofessionell verksamhetsförlagd utbildning (3 hp) krävs att alla kurser termin 1 - termin 4 (120 hp) och moment 1 i kursen Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi i öppenvård är godkända.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Lärandemål
Den studerande ska efter avslutad kurs, avseende teamkompetens, kunna:
- tillsammans med teamet utifrån ett personcentrerat och etiskt förhållningssätt kunna analysera och tillgodose patientens behov samt utvärdera patientens behandling, omvårdnad och rehabilitering.
- reflektera kring egen och andra professioners kompetens för ökad patientsäkerhet samt visa förmåga att kommunicera och samverka med patienter och närstående samt med egen och andra professioner.
Innehåll
Kursen består av två veckors sammanhängande placering på klinisk undervisningsavdelning/mottagning (KUA/KUM).
Arbetsformer
Kursen har sin pedagogiska grund i ett studentaktiverande, reflekterande och problemorienterat arbetssätt. Undervisningsformerna varierar mellan teamarbete, vårdlagsarbete, gemensam behandlingsplanering, ronder, dokumentation, reflektionsseminarier, individuellt behandlingsarbete utifrån respektive professions perspektiv. Vårdlaget har, under professionell handledning, ansvaret för hela verksamheten under sina pass.
Obligatoriska utbildningsinslag
Hela kursen är obligatorisk och det ingår också en skriftlig obligatorisk reflektionsuppgift över studentens professionella utveckling som fysioterapeut lämnas in samt läggs i studentens lärportfölj.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Kursen examineras enligt följande:
Den studerande observeras avseende teamarbetsförmåga, självständighet inom ramen för aktuell profession, förmåga att dokumentera, förmåga att kommunicera med såväl teammedlemmar som med patienter och närstående samt förmåga att integrera teori och praktik. Detta sker löpande innan, under och efter lärandeaktiviteter.
Vid bedömningen använder både student och handledare kursens bedömningskriterier.
Om målen för den verksamhetsförlagda utbildningen inte uppnås kompenseras detta vid nästkommande termins ordinarie kliniska kurs. Underkänd VFU får endast genomföras ytterligare en gång.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger. Innan handlingsplanen är uppfylld ska studenten inte placeras på ny VFU inom någon utbildning vid KI. Har studenten underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättas.
En student som påbörjar och inte fullföljer VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering och kursanalys sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för utbildning.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 215 s. ISBN:9789144092454 LIBRIS-ID:17592962 Sök i biblioteket