Kursplan för

Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi i öppenvård, 19,5 hp

Theme Healthcare - Physiotherapy in Primary Care, 19,5 credits
Denna kursplan gäller från och med vårterminen 2024.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT21 , HT23 , VT24 , HT24
Kurskod
1FY044
Kursens benämning
Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi i öppenvård
Hp
19,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Fysioterapi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Utbildningsnämnden NVS
Datum för fastställande
2021-03-15
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2023-10-24
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2024

Särskild behörighet

För att vara behörig till kursen Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi i öppenvård skall alla kurser i termin 1- termin 3 (90 hp) vara godkända. I termin 4 skall Tema hälso- och sjukvård - Medicinska ämnen 2 (7,5 hp), Tema Intervention - Fysioterapi 4 (4,5 hp) samt Tema hälso- och sjukvård - Fysioterapi för barn och äldre (10,5 hp) vara godkända.

Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.

Mål

Kursen syftar till att studenten ska utveckla självständighet i patientarbetet och breddad professionell kompetens, genom att integrera och tillämpa ett evidensbaserat arbetssätt i mötet med patienter samt i interprofessionell samverkan i en öppenvårdskontext.

Lärandemål
Studenten ska efter genomgången kurs kunna:

  • planera, genomföra och utvärdera fysioterapeutiska interventioner utifrån principerna om evidensbaserat arbete avseende hälsa-ohälsa och arbetsmiljö för individer och grupper
  • hantera olika former av smärttillstånd i bemötandet, undersökningen och interventionen av patienter med olika funktionsnedsättningar
  • tillämpa ett kliniskt resonemang för att argumentera för kliniska beslut utifrån ett fysioterapeutiskt perspektiv
  • diskutera tillämpning av beteendemedicinska principer för att stödja individer till hälsosamma levandsvanor samt analysera och reflektera över sjukvårdens möjligheter att arbeta med hållbar utveckling inom den egna professionen och den givna arbetsplatsen
  • arbeta utifrån yrkesetik, regelverk och professionellt förhållningssätt i mötet med patient/klient/anhöriga och övriga i ett interprofessionellt team för att uppnå ett fungerande samspel/samarbete
  • självkritiskt identifiera behov av kompetensutveckling och reflektera över eget förhållningssätt och egna värderingar i relation till utfört arbete

Innehåll

Kursen består av två moment:

Fysioterapi i öppenvård, 7.5 hp

Betygsskala: GU
  • fysioterapeutisk undersökning, bedömning och behandling vid funktionsnedsättning i rörelsesystemet, vid psykisk/psykosomatisk ohälsa samt vid olika typer av smärttillstånd
  • förberedelse inför klinisk utbildning med fokus på fördjupning och självständigt arbete i öppenvården
  • kliniskt resonemang
  • riskanalys samt åtgärder som syftar till att förbättra arbetsmiljön
  • hållbar utveckling samt hållbar hälso- och sjukvård

Verksamhetsintegrerat lärande, 12.0 hp

Betygsskala: GU
  • Klinisk utbildning med fokus på att utveckla självständighet i fysioterapeutisk undersökning, bedömning och behandling i öppenvård, verksamhetsförlagd utbildning.
  • Integrera och tillämpa fysioterapeutiska kunskaper, färdigheter och yrkesetiska principer i möte med patienter i öppenvård och med samverkan i interprofessionellt team och andra aktörer relevanta för patientens rehabilitering

Arbetsformer

Utbildningen under kursen är till största delen förlagd till en öppenvårdskontext med patienter/klienter. Teoretisk kunskap och professionellt förhållningssätt integreras med praktiskt kliniskt arbete. Innan och parallellt med verksamhetsförlagda utbildningen förekommer lärandeaktiviteter. Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. De arbetsformer som används är föreläsningar, demonstrationer, seminarier, fältstudier, litteraturstudier, peer-learning och metodikundervisning med och utan patienter. Studenterna förväntas fördjupa sig i egna studier under den kliniska kursen. Den verksamhetsförlagda utbildningen med egna patienter kommer att erbjudas på olika öppenvårdskliniker. Den verksamhetsförlagda utbildningen omfattar 40 timmar/vecka varav 32 timmar/vecka är förlagd i verksamheten. Studenter har ej rätt att komprimera den verksamhetsförlagda utbildningen.

Examination

Kursen examineras enligt följande:

Fysioterapi i öppenvård, 7,5 hp

  • skriftlig, individuell tentamen
  • praktisk examination

Verksamhetsintegrerat lärande, 12 hp

  • under VFU tillämpas en löpande och kontinuerlig bedömning av studentens kunskaper, färdigheter och förhållningssätt avseende:  problemlösningsförmåga; undersökning; behandling, kommunikation; dokumentation; samverkan och säkerhet i det kliniska arbetet och bygger på handledarens bedömning utifrån fastställda bedömningskriterier
  • skriftlig patientfallsrapport samt muntlig presentation av patientfallsrapport

Obligatoriska utbildningsinslag är:

  • närvaro vid den verksamhetsförlagda utbildningen
  • närvaro vid praktiska och teoretiska patientfallsseminarier
  • interprofessionell lärandeuppgift under verksamhetsförlagd utbildning
  • fältstudiedag på annan öppenvårdspraktik (peer-learning)

Om målen för den verksamhetsförlagda utbildningen inte uppnås kompenseras detta vid nästkommande termins ordinarie kliniska kurs. Underkänd verksamhetsförlagd utbildning får endast genomföras ytterligare en gång. 

Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in. Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. 

För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlaget för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.

Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle. Innan handlingsplanen är uppfylld ska studenten inte placeras på en ny VFU inom någon utbildning vid KI. Antalet kunskapskontroller i handlingsplanen begränsas till två gånger. Har studenten underkänts på sista möjliga examinationstillfället ska ingen handlingsplan upprättats. En student som påbörjat och inte fullföljt VFU, utan särskilda skäl, ska tilldelas betyget underkänt. Studenten har då förbrukat ett VFU-tillfälle.

Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, mm. Innehåll och lärandemål samt nivå på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

För kurs som upphört eller genomgått större förändringar eller där kurslitteraturen förändrats väsentligt tillhandahålls minst tre ytterligare examinationstillfällen (utöver ordinarie) på det tidigare innehållet respektive den tidigare litteraturen under en tid av ett år från den tidpunkt förändringen skedde.

Övriga föreskrifter

Kursutvärderingen sker enligt riktlinjer fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen

Litteratur och övriga läromedel

Rekommenderad litteratur

Att lära och utvecklas i sin profession Biguet, Gabriele; Lindquist, Ingrid; Martin, Cathrin; Pettersson, Anna
Lundvik Gyllensten, Amanda; Skoglund, Kent; Wulf, Inger Basal Kroppskännedom - Den levda kroppen
Att förstå kroppens budskap : sjukgymnastiska perspektiv Biguet, Gabriele; Keskinen-Rosenqvist, Riitta; Levy Berg, Adrienne
Magee, David J. Orthopedic physical assessment
Thomeé, Roland; Swärd, Leif; Karlsson, Jon Nya Motions- och idrottsskador och deras rehabilitering
Om smärta : ett fysiologiskt perspektiv Norrbrink, Cecilia; Lundeberg, Thomas
Arbetsmiljöverkets författningssamling: AFS 1998:5. Arbete vid bildskärm: Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter om arbete vid bildskärm samt allmänna råd om tillämpningen av föreskrifterna.
Arbetsmiljöverkets författningssamling: AFS 2001:1. Systematiskt arbetsmiljöarbete: Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete.
Arbetsmiljöverkets författningssamling: AFS 2012:2. Belastningsergonomi. Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd om belastningsergonomi.
Nationella riktlinjer för prevention och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor : stöd för styrning och ledning
FYSS 2021 : fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling Dohrn, Ing-Mari; Jansson, Eva; Börjesson, Mats; Hagströmer, Maria
Vetenskapliga artiklar, delar ur vetenskapliga rapporter och manualer tillkommer.