Tema undersökning - Anatomi, 7,5 hp
Theme Examination - Anatomy, 7,5 credits- Kurskod
- 1FY051
- Kursens benämning
- Tema undersökning - Anatomi
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Övriga ämnen
- Nivå
- GX - Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U) eller godkänd (G)
- Kursansvarig institution
- Institutionen för laboratoriemedicin
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden NVS
- Datum för fastställande
- 2024-10-10
- Kursplanen gäller från
- Vårterminen 2025
Särskild behörighet
Mål
Kursens syfte är att studenten ska inhämta kunskaper i anatomi som möjliggör förståelsen för övriga ämnen inom programmet och förmåga att tillämpa anatomikunskaperna i samband med kliniska frågeställningar runt kroppens funktion, struktur samt aktivitet/delaktighet.
Lärandemål
Studenten ska vid avslutad kurs kunna:
- använda grundläggande medicinsk terminologi kopplad till anatomi
- redogöra för det centrala nervsystemets anatomi och den principiella organisationen av det perifera nervsystemet
- identifiera givna osteologiska strukturer samt beskriva en leds form, rörelser, rörelseomfång och stabiliserande strukturer
- redogöra för en given muskels ursprung, fäste, innervation och kärlförsörjning samt dess funktion(er) och identifiera dess topografi
- redogöra för den makroskopiska uppbyggnaden av människokroppens organ och organsystem, deras kärl- och nervförsörjning samt inbördes relationer med speciellt fokus på cirkulations- och respirationsorganens anatomi
Innehåll
Kursen Tema Undersökning - Anatomi är uppdelad i tre moment.
Nervsystemets anatomi, 1.5 hp
Momentet omfattar det centrala nervsystemets anatomi och den principiella organisationen av det perifera nervsystemet.
Rörelseapparatens anatomi, 4.5 hp
Momentet omfattar rörelseorganens grundläggande struktur och funktion.
Inre organsystemens anatomi, 1.5 hp
Momentet omfattar de inre organens anatomi med fokus på respirations- och cirkulationsorgan.
Arbetsformer
Undervisningen utgår från ett problemorienterat och kollaborativt synsätt på lärande där arbetsformerna ger förutsättning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lärande. Pedagogiken utgår i denna kurs från flipped-classroom konceptet där studenterna förbereder sig inför respektive undervisningstillfälle med stöd av studieguide, inläsning, quiz, filmklipp och digitala verktyg. Den lärarledda undervisningen omfattar föreläsning, workshops/seminarier samt praktiska exempel och enklare tillämpning.
Examination
Kursen examineras enligt följande:
Nervsystemets anatomi (1,5 hp)
Examineras i form av individuell skriftlig tentamen.
Rörelseapparatens anatomi (4.5 hp)
Examineras i form av individuell skriftlig tentamen.
Inre organsystemens anatomi (1.5 hp)
Examineras i form av individuell skriftlig tentamen.
Obligatoriska utbildningsinslag är:
Närvaro och aktivt deltagande vid tre seminarier i momentet Rörelseapparatens anatomi (ben, bål och skuldra/arm).
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i de obligatoriska utbildningsinslagen eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Detta gäller inte då kursen har upphört eller genomgått större förändringar. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som examinationstillfälle. Digital examination som öppnats räknas som utnyttjat examinationstillfälle även om examinationen inte lämnats in.
Examinationstillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som examinationstillfälle. Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination under samma termin. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras vid två tillfällen per termin, i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna.
För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället. Examinator bedömer om en student har särskilda skäl för förseningen. Examinator ges möjlighet att fatta beslut om komplettering av examinationsunderlag för att uppnå godkänt resultat. Student som saknar godkänt resultat efter tre genomförda examinationstillfällen kan erbjudas att gå om moment eller kurs ytterligare en gång. Detta gäller i mån av plats.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under ett år efter en eventuell nedläggning av kursen alternativt vid ny kursplan.
Övriga föreskrifter
Kursvärdering och kursanalys genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med genomgången och godkänd kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Litteratur och övriga läromedel
Rekommenderad litteratur
KIB (utg. Wolters Kluwer),
Andra upplagan : Stockholm : Liber, 2023 - 464 sidor ISBN:9789147147205 LIBRIS-ID:r8skpsk1pxjk96nj Sök i biblioteket
Övriga rekommenderade läromedel
2nd ed. : New York : Thieme, 2013 - 694 p. ISBN:9781604067477 (hardcover : alk. paper) LIBRIS-ID:14805917 Sök i biblioteket