Oral hälsa - påbyggnad 1, 7,5 hp
Oral Health - Course 1, 7,5 credits- Kurskod
- 1OH000
- Kursens benämning
- Oral hälsa - påbyggnad 1
- Hp
- 7,5 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Oral hälsa
- Nivå
- G2 - Grundnivå 2
- Betygsskala
- Väl godkänd, godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för odontologi
- Beslutande organ
- Utbildningsnämnden DENTMED
- Datum för fastställande
- 2020-03-23
- Reviderad av
- Utbildningsnämnden DENTMED
- Senast reviderad
- 2020-03-23
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2020
Särskild behörighet
Tandhygienistexamen motsvarande 120 högskolepoäng (80 poäng).
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning (VFU)/motsvarande till följd av att studenten visat så allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskerats, är behörig till nytt VFU-tillfälle först när den individuella handlingsplanen har fullföljts.
Mål
Oral hälsa - teori, 4,5 hp
Efter genomgången kurs kan studenten:
- Utifrån vetenskaplig grund uppvisa kunskap om och analysera risk- och prognosbedömningar av patienter med karies och parodontit samt visa förståelse för hur dessa tillstånd kan påverka det allmänna välbefinnandet.
- Redogöra för hur den orala hälsan kan påverka det allmänna välbefinnandet samt hur allmänsjukdomar kan påverkar den orala hälsan.
- Redogöra för evidensbaserade behandlingsmetoder samt reflektera över relevanta åtgärder med hänsyn till etiska och samhälleliga aspekter.
Oral hälsa - kliniska studier, 3 hp
Efter genomgången kurs kan studenten:
- Självständigt planera och genomföra behandling av patienter med parodontologiska och kariologiska sjukdomstillstånd samt kritiskt granska och utvärdera insatta åtgärder.
- Utföra självständiga arbetsuppgifter inom tandhygienistens kompetensområde i samarbete och i dialog med andra yrkesprofessioner.
- Förmedla kunskap om oral hälsa med utgångspunkt från individens eget ansvar.Visa förmåga till ett empatisk och professionellt förhållningsätt i omhändertagandet av patienten.
Innehåll
Kursen är uppdelad i två moment.
Oral hälsa - teori, 4.5 hp
- Oral hälsa - allmänhälsa
- Folkhälsa - kroniska sjukdomar
- Evidensbaserade behandlingsmetoder
- Risk- och prognosbedömning ur ett vetenskapligt perspektiv
- Patientundervisning om egenvård
- Förmedling av kunskaper om munhälsofrämjande åtgärder
- Oral hälsa ur ett etiskt och samhälleligt perspektiv
Oral hälsa - kliniska studier, 3.0 hp
- Risk-, prognos- och åtgärdsbedömning av egna patienter
- Utvärdering av behandling och munhälsovårdande åtgärder
- Empati och professionalism
- Interprofessionell samverkan - teamsamarbete
Arbetsformer
Oral hälsa - teori, 4,5 hp
Grupparbete, föreläsningar, seminarier samt självstudier.
Oral hälsa - kliniska studier, 3 hp
Klinisk färdighetsträning, patientseminarium och demonstrationer.
Seminarier, klinisk färdighetsträning och grupparbete är obligatoriska.
Kursansvarig bedömer om och i så fall hur frånvaro kan kompenseras. Innan studenten deltagit i obligatoriska delar eller tagit igen frånvaro i enlighet med kursansvarigs anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att den studerande inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.
Examination
Oral hälsa - teori, 4,5 hp
Skriftliga inlämningsuppgifter. Muntliga presentationer i seminarieform.
Oral hälsa - kliniska studier, 3 hp
Klinisk examination.
För betyget väl godkänt för hela kursen krävs VG i båda momenten.
För godkänd kurs krävs även närvaro vid obligatoriska utbildningsinslag.
Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Inlämning av blank skrivning räknas som provtillfälle. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) eller motsvarande om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. När VFU avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt moment och att ett VFU-tillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till nytt VFU-tillfälle på denna kurs.
Övergångsbestämmelser
Om kursen läggs ner eller genomgår större förändringar erbjuds examination enligt tidigare litteraturlista och lärandemål högst ett läsår efter genomförd revision/nedläggning.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Gothia Fortbildning, 2016 - 159 s. ISBN:9789188099570 LIBRIS-ID:19353625 Sök i biblioteket
6. ed. : Oxford : Wiley-Blackwell, 2015 - 1371 p. (2 vol.) ISBN:9780470672488 (vol 1-2) LIBRIS-ID:18085617 Sök i biblioteket
Fördjupningslitteratur
Stockholm : Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU), 2007 - 403 s. ISBN:9789185413218 LIBRIS-ID:10674162 URL: http://www.sbu.se/upload/Publikationer/Content0/1/Karies_2007_fulltext.pdf z Fulltext Sök i biblioteket
1. uppl. : Stockholm : Gothia, 2006 - 190 s. ISBN:91-7205-469-7 LIBRIS-ID:10280428 Sök i biblioteket
Stockholm : Socialstyrelsen, 2011 - 246 s. ISBN:978-91-86885-09-0 LIBRIS-ID:12199431 Sök i biblioteket