Kursplan för

Vetenskaplig teori och metod i radiografi, 15 hp

Scientific Theory and Research Methods in Radiography, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
1QA043
Kursens benämning
Vetenskaplig teori och metod i radiografi
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Radiografi 
Nivå 
G2 - Grundnivå 2 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2009-09-10
Reviderad av
Utbildningsnämnden CLINTEC
Senast reviderad
2017-04-27
Kursplanen gäller från
Vårterminen 2010

Särskild behörighet

Äldre röntgensjuksköterskeexamen eller 60 högskolepoäng i huvudområdet radiografi.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper om teorier och modeller inom radiografi och om vetenskaplig metodik för att utveckla ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt. Detta för att som radiograf kunna ta eget ansvar för att följa kunskapsutvecklingen inom ämnesområdet och kunna delta i utvecklings- och förbättringsarbete inom området radiografi.

Studenten ska efter avslutad kurs
• kunna beskriva teorier och modeller inom radiografi
• kunna identifiera och avgränsa ett problem samt formulera en forskningsfråga relevant för ämnet radiografi
• kunna beskriva och förstå hur forskningsproblemet styr valet av forskningsdesign
• känna till vanligt förekommande metoder för datainsamling som är av betydelse inom radiografi
• känna till olika metoder för analys av data som är av betydelse
• precisera ett problemområde och fastställa kriterier för sökning av litteratur
• genomföra litteratursökning utifrån relevanta söktermer i olika databaser
• kunna söka, och kritiskt granska information/kunskap ur ett vetenskapligt perspektiv
• kunna analysera och kritiskt granska olika vetenskapliga publikationer relevanta för radiografi
• ha utvecklat en förståelse för forskningsetik och reflekterat runt forskningsetiska dilemman
• kunna beskriva och förstå begreppet evidensbaserad vård

Innehåll

Kursen består av 2 moment:

Teorier och modeller samt vetenskaplig design och metod, 9 hp Momentet innehåller:
• Teorier och modeller inom radiografi.
• Grundläggande begrepp inom vetenskapsteori och metod.
• Forskningsetik.
• Kvantitativ forskningsmetodik inkluderande grundläggande begrepp, forskningsdesign, metoder för datainsamling, analys av data, statistik, samt validitet och reliabilitet.
• Kvalitativ forskningsmetodik inkluderande grundläggande begrepp, forskningsdesign, metoder för datainsamling, analys av data, samt trovärdighet och rimlighet/tillförlitlighet. Projektplan för ett forskningsinriktat examensarbete, 6 hp Momentet innehåller:
• Formulering av en projektplan som omfattar en forskningsfråga i radiografi, val av adekvat metod, forskningsetiska överväganden, samt en tidsplan för kommande examensarbete
• Analys och kritisk granskning av vetenskaplig litteratur kopplat till forskningsfrågan
• Systematisk granskning och värdering av litteratur

Arbetsformer

Arbetsformerna består av egna studier, arbete i grupp, handledningar, seminarier och föreläsningar. Obligatorisk undervisning förekommer i kursen.

Examination

Moment 1
I Moment 1 examineras studenterna vid två tillfällen. Vid första tillfället redovisar varje grupp sin analys av intervjudata vid ett seminarium. Vid andra tillfället examineras bearbetning och analys (inklusive statistiska beräkningar) av kvantitativa data i form av en skriftlig rapport och muntlig presentation vid ett seminarietillfälle. Vid båda examinationstillfällena ska samtliga studenter i kursen aktivt reflektera och delta i diskussionerna vid seminarierna. Betygsskala: G/U

Moment 2
I Moment 2 examineras studenternas projektplan för ett forskningsinriktat examensarbete dels i form av en skriftlig rapport och dels i form av en muntlig presentation vid ett seminarium. Även opponering på annan students projektplan ingår i den muntliga examinationen. Betygsskala: G/U

Alla examinationer, seminarier, handledningar och laborationer är obligatoriska. Vid frånvaro görs en överenskommelse mellan den studerande och ansvarig lärare angående kompensation av frånvaron. De i kursen ingående examinationerna sker efter fastställda bedömningskriterier.

För studerande som inte blivit godkänd vid det ordinarie examinationstillfället erbjuds maximalt 5 förnyade examinationstillfällen. Dessa bestäms tillsammans med examinator.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT11. Examination enligt denna kursplan ges sista gången VT18 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat

Övriga föreskrifter

Studiehandledning innehållande bedömningskriterier för examination, specifika instruktioner för vissa arbetsuppgifter samt schema med specificering av obligatoriska moment och lista över ansvariga lärare, tillhandahålls.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Backman, Jarl Rapporter och uppsatser
Ejlertsson, Göran Statistik för hälsovetenskaper
Helgesson, Gert Forskningsetik för medicinare och naturvetare
Kvale, Steinar Den kvalitativa forskningsintervjun Torhell, Sven-Erik
Olsson, Henny; Sörensen, Stefan Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv
Trost, Jan Enkätboken

Rekommenderad litteratur

Bjurwill, Christer A, B, C och D : vägledning för studenter som skriver akademiska uppsatser
Forsberg, Christina; Wengström, Yvonne Att göra systematiska litteraturstudier : värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning
Hansson, Sven Ove Vetenskap och ovetenskap : om kunskapens hantverk och fuskverk
Ludvigsson, Jonas F. Att börja forska - inom medicin och vårdvetenskap
Patel, Runa; Davidson, Bo Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Rienecker, Lotte; Stray Jørgensen, Peter Att skriva en bra uppsats Hedelund, Lis; Nordli, Harald

Referenslitteratur

Schiavetti, Nicholas; Metz, Dale Evan Evaluating research in communicative disorders