Kursplan för

Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad, 15 hp

Scientific Theory and Research Methods in Nursing, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT10 , VT14
Kurskod
1QA062
Kursens benämning
Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Omvårdnad 
Nivå 
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2010-03-31
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2010

Särskild behörighet

150 hp i avslutade kurser inom vilka det ska ingå en avslutad sjuksköterskeutbildning. Därutöver krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A med godkänt betyg.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper om teorier inom omvårdnad och om vetenskaplig metodik för att utveckla ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt. Detta för att som sjuksköterska kunna ta eget ansvar för att följa kunskapsutvecklingen inom ämnesområdet och kunna delta i utvecklings- och förbättringsarbete inom området omvårdnad. Studenten ska efter avslutad kurs • kunna identifiera och avgränsa ett problem utifrån en teoretisk referensram och formulera en forskningsfråga relevant för ämnet omvårdnad • kunna beskriva och förstå hur forskningsproblemet styr valet av forskningsdesign • ha utvecklat en förståelse för forskningsetik och reflekterat runt forskningsetiska dilemman • kunna redogöra för vanligt förekommande metoder för datainsamling som är av betydelse inom omvårdnad • känna till olika metoder för analys av data som är av betydelse, såväl inom kvantitativ- som kvalitativ metod • kunna söka, och kritiskt granska information/kunskap ur ett vetenskapligt perspektiv • kunna analysera och kritiskt granska olika vetenskapliga publikationer relevanta för omvårdnad • kunna beskriva och förstå begreppet evidensbaserad vård • precisera ett problemområde och fastställa kriterier för sökning av litteratur • genomföra litteratursökning utifrån relevanta söktermer i olika databaser

Innehåll

Moment 1: Vetenskaplig design och metoder 7.5 hp (Research design and methods) • Grundläggande begrepp inom vetenskapsteori och metod • Forskningsetik • Kvantitativ forskningsmetodik inkluderande grundläggande begrepp, forskningsdesign, metoder för datainsamling, analys av data, samt validitet och reliabilitet • Kvalitativ forskningsmetodik inkluderande grundläggande begrepp, forskningsdesign, metoder för datainsamling, analys av data, samt trovärdighet och rimlighet/tillförlitlighet Moment 2: PM för ett forskningsinriktat självständigt arbete 7.5 hp (Outline for a planned research study) • Formulering av en forskningsfråga i omvårdnad och val av adekvat metod • Analys och kritisk granskning av vetenskaplig litteratur kopplat till forskningsfrågan • Granskning och värdering av litteratur

Vetenskaplig design och metoder, 7.5 hp

Betygsskala: GU

Momentet innehåller:

  • Grundläggande begrepp inom vetenskapsteori och metod.
  • Kvantitativ forskningsmetodik inkluderande grundläggande begrepp, forskningsdesign, metoder för datainsamling, analys av data, samt validitet och reliabilitet.
  • Kvalitativ forskningsmetodik inkluderande grundläggande begrepp, forskningsdesign, metoder för datainsamling, analys av data, samt trovärdighet och rimlighet/tillförlitlighet.
  • Omvårdnadsteorier.
  • Forskningsetik.

PM för ett forskningsinriktat självständigt arbete, 7.5 hp

Betygsskala: GU

Momentet innehåller:

• Formulering av en forskningsfråga i omvårdnad och val av adekvat metod

• Analys och kritisk granskning av vetenskaplig litteratur kopplat till forskningsfrågan

Arbetsformer

Egna studier, arbete i grupp, handledning, seminarier och föreläsningar. Dessutom kommer en webbaserad lärplattform att användas. Obligatorisk undervisning förekommer i kursen i form av seminarier och handledning.

Examination

Moment 1 I moment 1 examineras studenterna vid två tillfällen såväl skriftligt som i seminarieform. Vid ett tillfälle redovisas analys av vetenskapliga artiklar med kvalitativ metod. Vid ett annat tillfälle redovisas analys av artiklar med kvantitativ metod. Vid båda seminarietillfällena ska samtliga studenter i kursen aktivt reflektera och delta i diskussionerna. Moment 2 I moment 2 examineras studenternas skriftliga PM för ett forskningsinriktat examensarbete vid ett seminarium. Student som ej är godkänd efter ordinarie provtillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem provtillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare tentamenstillfälle. Som provtillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. Provtillfälle till vilket studenten anmält sig men inte deltagit räknas inte som provtillfälle.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: svenska. Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Birkler, Jacob Vetenskapsteori : en grundbok Björkander Mannheimer, Eva
Ejlertsson, Göran Statistik för hälsovetenskaper
Forsberg, Christina; Wengström, Yvonne Att göra systematiska litteraturstudier : värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning
Friberg, Febe Dags för uppsats: vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
Kirkevold, Marit Omvårdnadsteorier : analys och utvärdering
Polit, Denise F.; Beck, Cheryl Tatano Essentials of nursing research : appraising evidence for nursing practice
Vetenskapliga artiklar och övrig litteratur tillkommer enligt anvisningar.