Kursplan för

Vetenskaplig teori och metod i sjukgymnastik, 15 hp

Scientific Theory and Research Methods in Physiotherapy, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT10 , HT12
Kurskod
1QA063
Kursens benämning
Vetenskaplig teori och metod i sjukgymnastik
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Sjukgymnastik 
Nivå 
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2010-04-26
Reviderad av
Styrelsen för utbildning
Senast reviderad
2017-05-02
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2012

Särskild behörighet

150 hp i avslutade kurser inom vilka det ska ingå en avslutad sjukgymnastutbildning. Därutöver krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande Svenska B och Engelska A med godkänt betyg.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper om teorier inom sjukgymnastik och om vetenskaplig metodik för att utveckla ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt. Detta för att som sjukgymnast kunna ta eget ansvar för att följa kunskapsutvecklingen inom ämnesområdet och kunna delta i utvecklings- och förbättringsarbete inom området sjukgymnastik.

Studenten ska efter avslutad kurs
• kunna identifiera och avgränsa ett problem utifrån en teoretisk referensram och formulera en forskningsfråga relevant för ämnet sjukgymnastik
• kunna beskriva och förstå hur forskningsproblemet styr valet av forskningsdesign
• ha utvecklat en förståelse för forskningsetik och reflekterat runt forskningsetiska dilemman
• kunna redogöra för vanligt förekommande metoder för datainsamling som är av betydelse inom sjukgymnastik
• känna till olika metoder för analys av data som är av betydelse, såväl inom kvantitativ- som kvalitativ metod
• kunna söka, och kritiskt granska information/kunskap ur ett vetenskapligt perspektiv
• kunna analysera och kritiskt granska olika vetenskapliga publikationer relevanta för sjukgymnastik
• kunna beskriva och förstå begreppet evidensbaserad vård
• precisera ett problemområde och fastställa kriterier för sökning av litteratur
• genomföra litteratursökning utifrån relevanta söktermer i olika databaser

Innehåll

Kursen består av 2 moment

Vetenskaplig design och metoder 7.5 hp
(Research design and methods)
• Grundläggande begrepp inom vetenskapsteori och metod
• Forskningsetik
• Kvantitativ forskningsmetodik inkluderande grundläggande begrepp, forskningsdesign, metoder för datainsamling, analys av data, samt validitet och reliabilitet
• Kvalitativ forskningsmetodik inkluderande grundläggande begrepp, forskningsdesign, metoder för datainsamling, analys av data, samt trovärdighet
• Granskning och värdering av litteratur

PM för ett forskningsinriktat examensarbete 7.5 hp
(Outline for a planned research study)
• Formulering av en forskningsfråga i sjukgymnastik och val av adekvat metod
• Analys och kritisk granskning av vetenskaplig litteratur kopplat till forskningsfrågan
• Diskussion och granskning av andras PM

Vetenskaplig design och metoder, 7.5 hp Moment 1 behandlar:
• Grundläggande begrepp inom vetenskapsteori och metod
• Forskningsetik
• Kvantitativ forskningsmetodik inkluderande grundläggande begrepp, forskningsdesign, metoder för datainsamling, analys av data, samt validitet och reliabilitet
• Kvalitativ forskningsmetodik inkluderande grundläggande begrepp, forskningsdesign, metoder för datainsamling, analys av data, samt trovärdighet
• Granskning och värdering av litteratur

PM för ett forskningsinriktat examensarbete, 7.5 hp Moment 2 behandlar:
• Formulering av en forskningsfråga i sjukgymnastik och val av adekvat metod
• Analys och kritisk granskning av vetenskaplig litteratur kopplat till forskningsfrågan
• Diskussion och granskning av andras PM

Arbetsformer

Distansupplägg med webbaserad lärplattform. Egna studier, arbete i grupp, seminarier och föreläsningar. Obligatorisk undervisning förekommer i kursen i form av seminarier. Självvärdering görs individuellt och i grupp.

Examination

Moment 1
I moment 1 examineras studenterna vid tre tillfällen såväl skriftligt som i seminarieform: Vetenskapsteori, kvantitativ metod och kvalitativ metod. Vid samtliga examinationstillfällena ska studenterna aktivt reflektera och delta i diskussionerna vid seminarierna. Dessutom bedöms individuella inlägg i nätbaserade diskussioner.

Moment 2
I moment 2 examineras studenternas skriftliga PM för ett forskningsinriktat examensarbete vid ett seminarium.

Alla examinationer och seminarier är obligatoriska. Vid frånvaro görs en överenskommelse mellan den studerande och ansvarig lärare angående kompensation av frånvaron. De i kursen ingående examinationerna sker efter fastställda bedömningskriterier.

Omtentamen sker vid maximalt 5 tillfällen. Dessa bestäms tillsammans med examinator.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången VT14. Kursen är ersatt med annan kurs och examination erbjuds enligt riktlinjer i kursplanen för 1QA113. 

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Undervisningsspråk: svenska.

Kursen ersätter 1QA034.

Litteratur och övriga läromedel

Birkler, Jacob Vetenskapsteori : En grundbok
Borg, Elisabet; Westerlund, Joakim Statistik för beteendevetare
Carter, Russell; Lubinsky, Jay; Domholdt, Elizabeth Rehabilitation research : principles and applications
Ejlertsson, G Statistik för hälsovetenskaperna
Forsberg, Christina; Wengström, Yvonne Att göra systematiska litteraturstudier : värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning
Friberg, Febe Dags för uppsats: vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
Granskär, Monica; Höglund-Nielsen, Birgitta Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Jamtvedt, Gro; Herbert, Robert; Mead, Judy Practical Evidence Based Physiotherapy
Kvale, Steinar; Brinkmann, Svend Den kvalitativa forskningsintervjun
Malterud, Kirsti Kvalitativa metoder i medicinsk forskning
Nordenström, Jörgen Evidensbaserad medicin i Sherlock Holmes fotspår
Olsson, Henny; Sörensen, Stefan Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv