Forskningsintroducerande kurs i biomedicinsk laboratorievetenskap, 15 hp
Research introductory course in biomedical laboratory science, 15 credits- Kurskod
- 1QA100
- Kursens benämning
- Forskningsintroducerande kurs i biomedicinsk laboratorievetenskap
- Hp
- 15 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Biomedicinsk laboratorievetenskap
- Nivå
- Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för laboratoriemedicin
- Beslutande organ
- Styrelsen för utbildning
- Datum för fastställande
- 2012-03-14
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2012
Särskild behörighet
60 hp från termin 1 och 2 på biomedicinska analytikerprogrammet eller motsvarande.
Mål
Kursen syftar till att på ett tidigt stadium väcka intresse för forskning inom området, ge möjlighet till att fördjupa studentens vetenskapliga förmågor samt stödja studentens utveckling avseende självständighet, initiativförmåga och självstyrt lärande:
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Söka, värdera och kritisk granska vetenskaplig litteratur
- Diskutera olika vetenskapliga frågeställningar
- Formulera relevanta problemställningar
- Planera och genomföra ett mindre projekt
- Tillämpa sin egen kunskap för att informera och undervisa andra
- Identifiera sitt eget behov av kunskap samt visa förmåga att utveckla den egna kompetensen
Innehåll
Kursen innehåller en introduktion till forskning inom området, övar förmågan att att söka, kritiskt granska och diskutera vetenskap samt att formulera vetenskapliga frågeställningar. Kursen ger även en möjlighet att själv genomföra ett mindre projekt. Därutöver tillkommer grunder i pedagogik och ledarskap med inriktning mot information och undervisning mellan kollegor samt att självständigt kunna leda den egna professionella utvecklingen i önskad riktning.
Kursen är indelad i 4 moment.
- Söka, värdera och kritisk granska vetenskaplig litteratur.
- Diskutera olika vetenskapliga frågeställningar.
Moment 2 innehåller de delar av kursen som syftar till måluppfyllelse av lärandemålen:
- Formulera relevanta problemställningar
- Planera och genomföra ett mindre projekt
- Tillämpa sin egen kunskap för att informera och undervisa andra.
- Att identifiera sitt eget behov av kunskap samt visa förmåga att utveckla den egna kompetensen.
Arbetsformer
Undervisningen utgår framförallt från eget arbete med handledning både individuellt och i grupp men innehåller även föreläsningar, forskningspresentationer, seminarier, workshops, auskultationer och peer learning. Seminarier och auskultationer är obligatoriska moment. Studenten dokumenterar eget arbete under kursens gång. Delar av kursen planeras tillsammans med deltagarna för att anpassa kursen efter studenternas erfarenheter och intressen samt för att möjliggöra utvecklingen av studenternas självständighet, initiativförmåga och det självstyrda lärandet.
Examination
Examination:
Förberett och aktivt deltagande i obligatoriska moment. Därutöver examineras respektive moment enligt nedanstående:
Moment 1: Skriftlig och muntlig presentation samt diskussion av litteraturstudien.
Moment 2: Skriftlig projektrapport samt muntlig presentation och diskussion kring det egna projektet.
Moment 3: Presentation av och reflektion kring den egna pedagogiska insatsen.
Moment 4: Reflektion kring och planering av den egna utvecklingen.
De studenter som ej är godkända efter ordinarie examination har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle eller någon ny kursplats på kursen. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i en och samma examination.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Litteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
3., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2003 - 149 s. ISBN:9789144022888 LIBRIS-ID:8868468 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 352 s. ISBN:91-44-01644-1 Sök i biblioteket