Kursplan för

Forskningsintroducerande kurs i biomedicinsk laboratorievetenskap, 15 hp

Research introductory course in biomedical laboratory science, 15 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2012.
Observera att kursplanen finns i följande versioner:
HT12 , HT18
Kurskod
1QA100
Kursens benämning
Forskningsintroducerande kurs i biomedicinsk laboratorievetenskap
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Biomedicinsk laboratorievetenskap 
Nivå 
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för laboratoriemedicin
Beslutande organ
Styrelsen för utbildning
Datum för fastställande
2012-03-14
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2012

Särskild behörighet

60 hp från termin 1 och 2 på biomedicinska analytikerprogrammet eller motsvarande.

Mål

Kursen syftar till att på ett tidigt stadium väcka intresse för forskning inom området, ge möjlighet till att fördjupa studentens vetenskapliga förmågor samt stödja studentens utveckling avseende självständighet, initiativförmåga och självstyrt lärande:

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • Söka, värdera och kritisk granska vetenskaplig litteratur
  • Diskutera olika vetenskapliga frågeställningar
  • Formulera relevanta problemställningar
  • Planera och genomföra ett mindre projekt
  • Tillämpa sin egen kunskap för att informera och undervisa andra
  • Identifiera sitt eget behov av kunskap samt visa förmåga att utveckla den egna kompetensen

 

Innehåll

Kursen innehåller en introduktion till forskning inom området, övar förmågan att att söka, kritiskt granska och diskutera vetenskap samt att formulera vetenskapliga frågeställningar. Kursen ger även en möjlighet att själv genomföra ett mindre projekt. Därutöver tillkommer grunder i pedagogik och ledarskap med inriktning mot information och undervisning mellan kollegor samt att självständigt kunna leda den egna professionella utvecklingen i önskad riktning. 

Kursen är indelad i 4 moment.

Litteraturstudie, 5 hp Moment  innehåller de delar av kursen som syftar till måluppfyllelse av lärandemålen:
  • Söka, värdera och kritisk granska vetenskaplig litteratur.
  • Diskutera olika vetenskapliga frågeställningar. 
Projektarbete, 5 hp
Moment 2 innehåller de delar av kursen som syftar till måluppfyllelse av lärandemålen:
  • Formulera relevanta problemställningar
  • Planera och genomföra ett mindre projekt
Pedagogik som professionellt redskap, 2.5 hp Moment 3 innehåller de delar av kursen som syftar till måluppfyllelse av lärandemålen:
  • Tillämpa sin egen kunskap för att informera och undervisa andra.
Självstyrt lärande för professionell utveckling, 2.5 hp Moment 4 innehåller de delar av kursen som syftar till måluppfyllelse av lärandemålet:
  • Att identifiera sitt eget behov av kunskap samt visa förmåga att utveckla den egna kompetensen.

Arbetsformer

Undervisningen utgår framförallt från eget arbete med handledning både individuellt och i grupp men innehåller även föreläsningar, forskningspresentationer, seminarier, workshops, auskultationer och peer learning. Seminarier och auskultationer är obligatoriska moment. Studenten dokumenterar eget arbete under kursens gång. Delar av kursen planeras tillsammans med deltagarna för att anpassa kursen efter studenternas erfarenheter och intressen samt för att möjliggöra utvecklingen av studenternas självständighet, initiativförmåga och det självstyrda lärandet.

Examination

Examination:
Förberett och aktivt deltagande i obligatoriska moment. Därutöver examineras respektive moment enligt nedanstående:
Moment 1: Skriftlig och muntlig presentation samt diskussion av litteraturstudien.
Moment 2: Skriftlig projektrapport samt muntlig presentation och diskussion kring det egna projektet.
Moment 3: Presentation av och reflektion kring den egna pedagogiska insatsen.
Moment 4: Reflektion kring och planering av den egna utvecklingen.

De studenter som ej är godkända efter ordinarie examination har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända examinationer ges inte något ytterligare examinationstillfälle eller någon ny kursplats på kursen. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i en och samma examination.

Övergångsbestämmelser

Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Patel, Runa; Davidson, Bo Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Ludvigsson, Jonas F. Att börja forska - inom medicin och vårdvetenskap