Kursplan för

Kompletterande kurs för kandidatexamen i arbetsterapi, 30 hp

Supplementary Course for Bachelor's Degree in Occupational Therapy, 30 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
1QA109
Kursens benämning
Kompletterande kurs för kandidatexamen i arbetsterapi
Hp
30 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Arbetsterapi 
Nivå 
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 3
Datum för fastställande
2014-02-03
Reviderad av
Utbildningsnämnden NVS
Senast reviderad
2020-02-14
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2014

Särskild behörighet

150 hp i avslutade kurser inom vilka det ska ingå en avslutad arbetsterapeututbildning. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursens övergripande mål är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper om teorier och modeller inom arbetsterapi och om vetenskaplig metodik för att utveckla ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt och stimulera till fördjupning inom huvudområdet arbetsterapi som forskningsområde. Detta för att som arbetsterapeut kunna ta eget ansvar för att följa kunskapsutvecklingen inom ämnesområdet och kunna delta i utvecklings- och förbättringsarbete inom området arbetsterapi. Kursen syftar dessutom till att studenten ska stimuleras till fördjupning inom huvudområdet arbetsterapi som forskningsområde.

Studenten ska efter avslutad kurs

  • kunna söka, analysera och kritiskt granska relevant vetenskaplig litteratur för arbetsterapi
  • kunna beskriva och förstå begreppet evidensbaserad vård och dess tillämpningar i arbetsterapi
  • kunna beskriva begrepp, teorier och modeller inom arbetsterapi
  • kunna identifiera och avgränsa ett problem samt formulera en forskningsfråga relevant för ämnet arbetsterapi
  • kunna beskriva och förstå hur forskningsproblemet styr valet av forskningsdesign
  • ha utvecklat en förståelse för forskningsetik och reflekterat runt forskningsetiska dilemman
  • känna till vanligt förekommande kvalitativa och kvantitativa metoder för datainsmaling och analys som är av betydelse inom arbetsterapi

Innehåll

Kursen består av tre moment

Evidensbaserad verksamhet inom arbetsterapi, 7.5 hp

Betygsskala: GU
  • Precisering av problemområde och kriterier för sökning av litteratur
  • Analys och kritisk granskning av vetenskaplig litteratur kopplat till problemområdet
  • Systematisk granskning och värdering av litteratur

PM för ett forskningsinriktat självständigt arbete, 7.5 hp

Betygsskala: GU
  • Teorier och modeller inom arbetsterapi
  • Grundläggande begrepp inom vetenskapsteori och metod
  • Forskningsetik
  • Kvantitativ och kvalitativ forskningsmetodik

Examensarbete i arbetsterapi, 15.0 hp

Betygsskala: GU

Examensarbetet baserar sig på projekt-PM och innehåller planering och genomförande av ett examensarbete genom:

  • Datainsamling och analys av data
  • Rapportskrivning
  • Opponent- och respondentskap

Arbetsformer

Arbetsformer: egna studier, arbete i grupp, handledningar, seminarier och föreläsningar.
Examensarbetet genomförs i första hand parvis under överinseende av en handledare. Kontinuerlig uppföljning av examensarbetets olika delar genomförs under handledda, obligatoriska tillfällen under terminen.
 
Alla examinationer, seminarier, PM-handledningar och laborationer är obligatoriska. Vid frånvaro görs en överenskommelse mellan den studerande och ansvarig lärare angående kompensation av frånvaron. Obligatoriskt deltagande för godkänd kurs är:

  • Aktivt deltagande på samtliga handledarmöten
  • Aktivt deltagande på minst två projektseminarier utöver försvar av eget examensarbete och opponering av ett annat.

Examination

I moment 1 examineras studenterna med en individuell skriftlig rapport samt en muntlig presentation av uppgiften vid ett seminarietillfälle.
I moment 2 examineras studenternas skriftliga PM för ett forskningsinriktat examensarbete vid ett seminarium.

Moment 3, examensarbetet, examineras enligt följande:

  • Dokumenterat examensarbete enligt fastställd manual som muntligt försvaras på ett projektseminarium.
  • Muntlig opponering på annans examensarbete.

Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till restexamination. Dessa bestäms tillsammans med examinator. Underkänt projektarbete ska revideras och bedömas på nytt. Examinationen av examensarbetet (opponering) erbjuds vid ytterligare ett tillfälle under kursens gång. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: svenska.

Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Granskär, Monica; Höglund-Nielsen, Birgitta Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Halvorsen, Knut Samhällsvetenskaplig metod Andersson, Sten
Taylor, Clare Evidence based practiser for occupational therapists
Wallén, Göran Vetenskapsteori och forskningsmetodik
Backman, Jarl Rapporter och uppsatser
Kvale, Steinar; Brinkmann, Svend Den kvalitativa forskningsintervjun
Ejlertsson, Göran Statistik för hälsovetenskaperna
Patel, Runa; Davidson, Bo Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Trost, Jan Enkätboken
Blesedell Crepeau, E., Cohn, E.S., & Boyt Schell, B.A. Willard & Spackman´s Occupational Therapy.
Dahlberg, Karin Kvalitativa metoder för vårdvetare
Kielhofner, Gary Conceptual foundations of occupational therapy practice
Projektspecifik litteratur tillkommer

Rekommenderad litteratur

Bogdan, Robert; Biklen, Sari K. Qualitative research for education : An introduction to theories and methods
De Poy, Elisabeth; Giltin, Laura N Forskning : en introduktion
Forsberg, Christina; Wengström, Yvonne Att göra systematiska litteraturstudier : värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning
Lantz, Annika Intervjumetodik