Kompletterande kurs för kandidatexamen i fysioterapi, 30 hp
Supplementary Course for Bachelor's Degree in Physiotherapy, 30 credits- Kurskod
- 1QA113
- Kursens benämning
- Kompletterande kurs för kandidatexamen i fysioterapi
- Hp
- 30 hp
- Utbildningsform
- Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
- Huvudområde
- Fysioterapi
- Nivå
- Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- Betygsskala
- Godkänd, underkänd
- Kursansvarig institution
- Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Beslutande organ
- Programnämnd 3
- Datum för fastställande
- 2014-03-17
- Kursplanen gäller från
- Höstterminen 2014
Särskild behörighet
150 hp i avslutade kurser inom vilka det ska ingå en avslutad sjukgymnastutbildning. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.
Mål
Kursens syfte är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper om vetenskaplig metodik för att utveckla ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt inom fysioterapi och sätta denna kunskap i relation till olika teorier inom fysioterapi. Dessa kunskaper bidrar till att som fysioterapeut kunna ta ansvar för att följa kunskapsutvecklingen inom ämnesområdet och delta i utvecklings- och förbättringsarbete inom området fysioterapi. Kursen syftar dessutom till att studenten ska stimuleras till fördjupning inom huvudområdet fysioterapi som forskningsområde.
Studenten ska efter avslutad kurs:
- kunna beskriva och förstå begreppet evidensbaserad medicin och dess tillämpning inom fysioterapi
- kunna identifiera och avgränsa ett problem utifrån en teoretisk referensram och formulera en forskningsfråga relevant för ämnet fysioterapi
- kunna beskriva och förstå hur forskningsproblemet styr valet av forskningsdesign
- känna till olika vetenskapliga begrepp och kvantitativa såväl som kvalitativa metoder för datainsamling och analys av data som är av betydelse för fysioterapi
- kunna söka och kritiskt granska relevant vetenskaplig litteratur
- visa förståelse för och kunskap om forskningsetiska principer och förhållningssätt
- kunna planera, genomföra och dokumentera ett självständigt vetenskapligt forskningsprojekt i form av ett examensarbete i ämnet fysioterapi samt försvara och diskutera design, metod, resultat och tolkning av eget och annan examensarbete
Innehåll
Kursen består av 3 moment, se innehåll under respektive moment.
- Grundläggande begrepp inom vetenskapsteori och metod
- Forskningsetik
- Kvantitativ forskningsmetodik inkluderande grundläggande begrepp, forskningsdesign, metoder för datainsamling, analys av data, samt validitet och reliabilitet
- Kvalitativ forskningsmetodik inkluderande grundläggande begrepp, forskningsdesign, metoder för datainsamling, analys av data, samt trovärdighet
- Granskning och värdering av litteratur
- Formulering av en forskningsfråga i fysioterapi och val av adekvat metod
- Analys och kritisk granskning av vetenskaplig litteratur kopplat till forskningsfrågan
- Diskussion och granskning av andras PM
- Datainsamling och analys av data
- Rapportskrivning
- Opponent- och respondentskap
Arbetsformer
Distansupplägg med webbaserad lärplattform. Egna studier, arbete i grupp, seminarier och föreläsningar. Obligatorisk undervisning förekommer i kursen i form av seminarier. Självvärdering görs individuellt och i grupp.
Examensarbetet genomförs i första hand parvis under överinseende av en handledare. Handledning görs enskilt eller i grupp. Kontinuerlig uppföljning av arbetets olika delar genomförs under handledda, obligatoriska tillfällen under terminen. Vid frånvaro diskuteras ersättningsuppgift med ansvarig lärare.
Examination
Moment 1
I moment 1 examineras studenterna vid två tillfällen såväl skriftligt som i seminarieform i kvantitativ och kvalitativ metod. Vid båda examinationstillfällena ska studenterna aktivt reflektera och delta i diskussionerna vid seminarierna. Dessutom bedöms individuella inlägg i nätbaserade diskussioner.
Vid underkänt resultat av ordinarie examination ges studenten möjlighet att återkomma till en restexamination. Därefter ges studenten möjligheten att tenteras i samband med ordinarie- och resttillfälle (omtentamen), de kommande terminerna. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Moment 2
I moment 2 examineras studenternas skriftliga PM för ett examensarbete vid ett seminarium.
Alla examinationsuppgifterna/seminarier i moment 1 och 2 är obligatoriska. Vid frånvaro görs en överenskommelse mellan den studerande och ansvarig lärare angående kompensation för frånvaron. De i momenten ingående examinationerna sker efter fastställda bedömningskriterier.
Moment 3
Moment 3 examineras:
- examensarbetet utifrån lärandemålen. Instruktioner finns i en studiehandledning och bedömningskriterier läggs ut på kurswebben. Arbetet försvaras muntligt vid ett examensarbetesseminarium.
- muntlig opponering på annans examensarbete.
För godkänt moment 3 krävs:
- aktivt deltagande på samtliga handledartillfällen
- aktivt deltagande på minst två examensarbetesseminarier utöver försvar av eget examensarbete och opponering av ett annat.
Underkänt examensarbete ska revideras och bedömas på nytt av examinerande lärare. Nytt examenstillfälle (såväl som respondent som opponent) sker under nästa kurs efter samråd med kursledare eller vid nästa ordinarie examinationstillfälle. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Examination kommer att tillhandahållas under en tid av två år efter en eventuell nedläggning av kursen. Examination kan ske enligt tidigare litteraturlista under en tid av ett år efter den tidpunkt då en förnyelse av litteraturlistan gjorts.
Övriga föreskrifter
Kursutvärdering genomförs enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.
Undervisningsspråk: svenska.
Litteratur och övriga läromedel
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 160 ISBN:978-91-47-01518-4 Sök i biblioteket
2., uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 456 s. ISBN:978-91-47-01510-8 LIBRIS-ID:10621074 Sök i biblioteket
4. ed. : Philadelphia, Pa. : Saunders, 2011 - vii, 503 s. ISBN:9781437708400 (pbk.) LIBRIS-ID:12031692 Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2003 ISBN:9144031238 Sök i biblioteket
2., [uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2008 - 215 s. ISBN:978-91-27-10016-9 (inb.) Sök i biblioteket
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 154 s
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 210 s. ISBN:978-91-44-00155-5 LIBRIS-ID:10654117 Sök i biblioteket
Second printing 2007 : Elsevier Butterworth Heinemann, 2005 ISBN:ISBN13: 9780750688208 Sök i biblioteket
2:a : Lund : Studentlitteratur, 2009 LIBRIS-ID:9607320
Lund : Studentlitteratur, 2009 ISBN:9789144052328 Sök i biblioteket
4., [omarb.] uppl. : Stockholm : Karolinska University Press, 2007 - 106 s. ISBN:978-91-85565-12-2 LIBRIS-ID:10352883 Sök i biblioteket
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 190 s. ISBN:978-91-47-08408-1 LIBRIS-ID:10349663 Sök i biblioteket
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 590 s. ISBN:978-91-44-07135-0 LIBRIS-ID:13537457 Sök i biblioteket