Kursplan för

Examensarbete för kandidatexamen i fysioterapi, 15 hp

Degree Project for Bachelor's Degree in Physiotherapy, 15 credits
Denna kurs är nedlagd, för mer information se rubriken Övergångsbestämmelser i den sista versionen av kursplanen.
Kurskod
1QA114
Kursens benämning
Examensarbete för kandidatexamen i fysioterapi
Hp
15 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Fysioterapi 
Nivå 
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen 
Betygsskala
Godkänd, underkänd
Kursansvarig institution
Institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
Beslutande organ
Programnämnd 3
Datum för fastställande
2014-03-17
Reviderad av
Styrelsen för utbildning
Senast reviderad
2016-06-30
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2014

Särskild behörighet

165 hp i avslutade kurser inom vilka det ska ingå en avslutad sjukgymnastutbildning. Minst 75 hp ska vara inom huvudområdet sjukgymnastik/fysioterapi varav 15 hp teori och metod på progressionsnivå G2. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Kursen syftar till att studenten ska stimuleras till fördjupning inom huvudområdet fysioterapi som forskningsområde.

Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
Kunskap och förståelse
1. beskriva vald studiedesign, upplägg, genomförande samt resultat av examensprojekt;
2. visa teoretisk kunskap i och förståelse för vald fördjupningsdel inom kunskapsområdet fysioterapi.

Färdighet och förmåga
1. på ett vetenskapligt sätt muntligen kunna försvara upplägg och metoder för valt projekt;
2. relatera till projektets resultat i förhållande till relevant litteratur i ämnet;
3. visa förmåga till att systematiskt kunna söka och kritiskt granska informationen som används i eget eller annans examensarbete;
4. visa förmåga att under handledning, planera och följa givna ramar samt presentera examensarbetet utifrån givna tidsramar.

Värderingar och förhållningssätt
1. reflektera runt vetenskapliga metoder i förhållande till olika vetenskapliga frågeställningar;
2. visa förståelse och kunskap om forskningsetiska principer och förhållningssätt.

Innehåll

Kursen innehåller planering och genomförande av ett examensarbete baserat på projekt-PM genom

  • Datainsamling och analys av data
  • Rapportskrivning
  • Opponent- och respondentskap

Arbetsformer

Examensarbetet genomförs i första hand parvis under överinseende av en handledare. Handledning görs enskilt eller i grupp. Kontinuerlig uppföljning av arbetets olika delar genomförs under handledda, obligatoriska tillfällen under terminen. Vid frånvaro diskuteras ersättningsuppgift med ansvarig lärare.

Examination

Kursen examineras enligt följande:

  • Dokumenterat examensarbete enligt fastställd manual som muntligt försvaras på ett projektseminarium.
  • Muntlig opponering.

Obligatoriskt deltagande för godkänd kurs är:

  • Aktivt deltagande på samtliga handledarmöten
  • Aktivt deltagande på minst två projektseminarier utöver försvar av eget examensarbete och opponering av ett annat.

Underkänt projektarbete ska revideras och bedömas på nytt av examinator. Nytt examenstillfälle (såväl som respondent som opponent) sker under nästa kurs efter samråd med kursansvarig eller vid nästa ordinarie examinationstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Kursen är nedlagd och gavs för sista gången HT14.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråk: svenska.

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda av Styrelsen för utbildning.

Litteratur och övriga läromedel

Backman, Jarl Rapporter och uppsatser
Borg, Elisabeth; Westerlund, Joakim Statistik för beteendevetare
Carter, Russell; Lubinsky, Jay; Domholdt, Elizabeth Rehabilitation research : principles and applications
Ejlertsson, Göran Enkäten i praktiken : en handbok i enkätmetodik Axelsson, Jonas
Ejlertsson, Göran Statistik för hälsovetenskaper
Forsberg, Christina; Wengström, Yvonne Att göra systematiska litteraturstudier : värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning
Friberg, Febe Dags för uppsats: vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
Granskär, Monica; Höglund-Nielsen, Birgitta Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Kvale, S.; Brinkman, S. Den kvalitativa forskningsintervjun
Malterud, Kirsti Kvalitativa metoder i medicinsk forskning
Olsson, Henny; Sörensen, Stefan Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv