Kursplan för

Introduktion till social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet och hälsa, 7,5 hp

Introduction to Social, Economic and Environmental Sustainability and Health, 7,5 credits
Denna kursplan gäller från och med höstterminen 2023.
Kurskod
1QA139
Kursens benämning
Introduktion till social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet och hälsa
Hp
7,5 hp
Utbildningsform
Högskoleutbildning, 2007 års studieordning
Huvudområde 
Övriga ämnen 
Nivå 
Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras 
Betygsskala
Underkänd (U) eller godkänd (G)
Kursansvarig institution
Institutionen för klinisk neurovetenskap
Beslutande organ
Utbildningsnämnden CNS
Datum för fastställande
2022-12-07
Kursplanen gäller från
Höstterminen 2023

Särskild behörighet

Minst 30 högskolepoäng. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 6 med lägst betyget godkänd/E.

Mål

Den studerande ska efter avslutad kurs kunna:

  • definiera begreppet hållbar utveckling och jämföra utmaningar för att uppnå de globala målen i olika länder
  • sammanfatta olika systemförändringar som behövs för att uppnå en hållbar utveckling samt analysera förutsättningar för förändring mot bakgrund av psykologiska aspekter på beslutsfattande och beteende
  • förklara bidraget från mänsklig aktivitet till globala miljöförändringar så som klimatförändring, föroreningar och förlust av biologisk mångfald samt hur detta påverkar människors hälsa nu och i framtiden
  • redogöra för sociala bestämningsfaktorer för hälsa samt olika gruppers rättigheter och möjligheter att göra hälsosamma och hållbara livsval
  • diskutera begreppen inkluderande och hållbar ekonomisk tillväxt samt jämföra olika ekonomiska modeller och indikatorer för utveckling
  • reflektera över det individuella konsumentbeteendet i relation till planetära begränsningar och andra människors behov, inklusive befolkning i andra länder och kommande generationer
  • visa förmåga att reflektera kring egna åsikter, uppfattningar och värderingar utifrån psykologiska teorier och begrepp.

Innehåll

Kursen ger en introduktion till hållbar utveckling utifrån de tre domänerna social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet, hur de samverkar och hur de skapar förutsättningar för mänsklig hälsa och välbefinnande. Hållbar utveckling diskuteras ur såväl globalt som lokalt perspektiv och inkluderar frågor som rör planetära gränser, jämlikhet och internationell rättvisa.

Under kursen diskuteras den omställning som behövs för att skapa förutsättningar för hållbar utvecklig liksom insatser som har gjorts för att främja internationellt samarbete inklusive Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling.

Kursen tar även upp psykologiska mekanismer som kan hindra respektive skapa förutsättningar för förändring och hur denna kunskap kan användas för att utforma insatser för att främja hållbar utveckling.

Kursens innehåll och upplägg syftar till att studenterna ska utveckla nyckelfärdigheter som är avgörande för att främja hållbar utveckling och omfattar färdigheter som systemförståelse, kritiskt och etiskt tänkande, förmåga att skapa visioner och kunna reflektera över sin egen roll för samhällsutvecklingen.

Arbetsformer

Kursen utgår från studentaktiverande pedagogiska modeller och innehåller både individuellt lärande och gemensamt lärande i grupp. Föreläsningar och seminarier ges digitalt.

Obligatoriska undervisningsmoment i form av inlämningsuppgifter, redovisningar och seminarier ingår i kursen.

Examination

Kursen examineras enligt följande:

  • Skriftlig reflektionsuppgift samt kamratgranskning av reflektionsuppgift
  • Skriftlig tentamen

Student som ej är godkänd efter ordinarie examinationstillfälle har rätt att delta vid ytterligare fem examinationstillfällen. Om studenten genomfört sex underkända tentamina/prov ges inte något ytterligare examinationstillfälle. Som examinationstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i ett och samma prov. För sent inlämnade examinationsuppgifter beaktas ej. Studenter som inte lämnat in i tid hänvisas till omtentamenstillfället.

Frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag
Examinator bedömer om och i så fall hur frånvaro från eller ej fullgörande av obligatoriska utbildningsinslag kan tas igen. Innan studenten deltagit i eller fullgjort de obligatoriska utbildningsinslagen, eller tagit igen frånvaro/ brister i enlighet med examinators anvisningar kan inte studieresultaten slutrapporteras. Frånvaro från eller ej fullgörande av ett obligatoriskt utbildningsinslag kan innebära att studenten inte kan ta igen tillfället förrän nästa gång kursen ges.

Möjlighet till undantag från kursplanens föreskrifter om examination
Om det föreligger särskilda skäl, eller behov av anpassning för student med funktionsnedsättning, får examinator fatta beslut om att frångå kursplanens föreskrifter om examinationsform, antal examinationstillfällen, möjlighet till komplettering eller undantag från obligatoriska utbildningsmoment, m.m. Innehåll och lärandemål samt nivån på förväntade färdigheter, kunskaper och förmågor får inte ändras, tas bort eller sänkas.

Övergångsbestämmelser

Om kursen läggs ner eller genomgår stora förändringar kommer information om övergångsbestämmelser att anges här.

Övriga föreskrifter

Kursutvärdering kommer att genomföras enligt de riktlinjer som är fastställda för utbildning vid Karolinska Institutet.

Litteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Obligatorisk litteratur finns tillgänglig via KI:s lärplattform.